Re: Aalst: Vlucht

legia wrote:

De route van de Golf die beschoten werd, met de openstaande achterklep, heb ik beschreven. En nog, de achterklep was al gesloten over de brug over de E40 in Erembodegem.

Legia: kan je verduidelijken op welke brug over de E40 je getuige de Golf zag rijden:

  • De brug aan de Churchillsteenweg (links van de tekst "E40" op deze luchtfoto)

  • Of de brug aan de Ninoofsesteenweg (rechts van de tekst "E40" op deze luchtfoto)?

162

Re: Aalst: Vlucht

Brug Ninoofsesteenweg.

Re: Aalst: Vlucht

Bedankt voor de info legia. Dan is de rode lijn op onderstaande luchtfoto uit de jaren '80 (N45 zonder rondpunt) de vluchtroute van de Golf GTI van de daders. Zoals je zelf al opgemerkt hebt hadden de daders evengoed rechtstreeks via de Churchillsteenweg naar de N45 kunnen rijden (gele route in stippellijn). Waarom hebben ze dit niet gedaan? Om de achtervolgers te misleiden die zouden denken dat ze verder op de N405 zijn doorgereden?

http://nsm08.casimages.com/img/2013/12/06/13120601400814738711795657.jpg

Er blijft toch nog iets wringen over de vlucht na Aalst. In het Bos van Houssière wordt een driedeurs Golf gevonden. Deze Golf zou dus niet de Golf van de moordenaars van Aalst zijn. Mogelijk was dit wel een Golf van een ondersteunend team.

Ik heb er nog even het artikel van De Morgen bijgenomen. Daarin staat het volgende:

Het tijdstip waarop de Bende met gierende banden wegrijdt, situeert zich rond 19.49 uur. De eerste achtervolgers zijn agenten Marc Meganck en - weer hij - Eddy Nevens. Hun Ford is echter geen partij voor de opgefokte GTI. De agenten rijden Geraardsbergsestraat in, die na enkele honderden meters de Ninovesteenweg wordt. Aan taverne Houten Hand worden ze voorbijgesneld door een rijkswachtwagen. De politiediensten gaan er in die eerste minuten vanuit dat de Bende via de 'oude baan', de N405, naar Ninove aan het rijden is. Om 19.50 uur wordt de rijkswacht van Ninove verwittigd, die een wegversperring opstelt aan het kruispunt De Doorn. Dat is al 12 kilometer verwijderd van de Delhaize in Aalst. Over het tijdstip waarop die blokkade er staat, volgt achteraf discussie. 19.53 uur, zegt de één. 19.58 uur, zegt de ander.

Het maakt weinig uit, zo luidt de conclusie als de Delta-cel in 1987 alle mogelijke trajecten met de chronometer overdoet in een zware Volvo. Die nacht is een klein detail over het hoofd gezien: de N45, pas enkele weken daarvoor in gebruik genomen. Die verbindt, iets westelijker, Aalst eveneens met Ninove. Een fonkelnieuwe autoweg. Vier rijvakken. Prima verlicht. Aantal verkeerslichten, in die tijd: nul. De N45 mondt in Ninove uit vlak bij De Doorn, zo vermeldt het proces-verbaal 100.673 van de Delta-cel. Maar: 'Vanop de plaats waar het dispositief staat opgesteld, is er geen controle mogelijk op de nieuwe autoweg.' Latere verificaties laten zien dat de Bende inderdaad de N45 heeft gebruikt.

Van op de Ninovesteenweg is de GTI net voorbij de brug over de E40-autosnelweg het straatje rechts ingeslagen naar het industriepark-Zuid. Doe de route zelf over en je ziet het ingenieuze ervan. Ze is sneller dan alle andere en gaat in een boog rond alle plaatsen waar politie mag worden verwacht. Het straatje mondt uit aan de bekende rotonde in Erembodegem. Links wenkt de N45, rechts de E40. De Bende koos links, wetend dat de moeilijke keuze de achtervolgers cruciale seconden zou doen verliezen.

Eén getuige zag de donkerkleurige Golf GTI even daarvoor, toen die op de brug over de E40 reed. Het was ongeveer 19.50 uur, herinnerde Pieter D.B. uit Denderleeuw zich. Over zijn getuigenis bestaat weinig discussie. De timing in zijn relaas strookt perfect met wat over de vluchtroute bekend is: de rijkswachtwagen die kort na de GTI op de Ninovesteenweg verscheen, de GTI die hij voorbij de brug ondanks een goed zicht op de baan plots niet meer zag. Omdat die het industriepark was ingereden. D.B. wist nog niet van het drama in de Delhaize, maar buiten de snelheid en de gedoofde lichten waarmee de GTI hem voorbij raasde, was er iets anders dat hem eraan intrigeerde.

Pieter D.B., verhoord op 14 november 1985: "Het viel mij op dat de achterdeur van het voertuig volledig openstond, naar boven. Het achterste deel was volledig verduisterd." Tussen de Delhaize en de brug ligt 1,8 kilometer. Bij de aanslagen in Eigenbrakel en Overijse, uitgevoerd met een Golf GTI, zagen getuigen hoe de 'killer' ook als laatste instapte en de klep zich meteen daarna "als vanzelf sloot". De speurders gaan ervan uit dat in de auto "een mechanisme" was geknutseld waarmee de 'killer' de klep zelf kon sluiten. Geen overbodige luxe, gezien de vaart waarmee de GTI wegstoof. Als het klopt wat Pieter D.B. heeft gezien, schortte er in Aalst na 1,8 kilometer wat aan dat mechanisme. (…)

Jan Anthoons en zijn vrouw zijn die avond feestelijk gekleed. Hij is de ex-burgemeester (CVP) van Gooik en heeft net afstand gedaan van de sjerp om in de provincieraad te gaan zetelen. "Wat niet belette dat het geplande burgemeestersbal nog doorging", legt hij uit. "We vertrokken om acht uur vanuit Oetingen naar de feestzaal via de weg Ninove-Halle. Net voor Leerbeek heb je daar twee smalle, scherpe bochten na elkaar. Vrij gevaarlijk. Een normaal mens mindert er door de beperkte zichtbaarheid vanzelf de snelheid tot 40 of 50 per uur. Precies daar haalde die auto mij in. Ik heb er weinig van gezien. Het leek een raket." De nu 71-jarige Gooikse oud-politicus zag nog iets. Na de raket kwam een BMW met een net zo dolle snelheid voorbij geraasd. Achter het stuur herkende hij de 21-jarige zoon van een schepen van zijn liberale coalitiepartner. Ook Anthoons wist nog niet van het drama in Aalst, maar hij nam zich voor om maandag een ernstig gesprek te hebben met de schepen. "Daarom keek ik op mijn klok. Het was vijf over acht."

Wat  zouden die verificaties zijn waardoor zeker gesteld is dat de Bende de N45 gebruikt heeft? Baseert men zich daarvoor enkel op de getuigenis van Pieter D.B. of is er nog iets dat wij niet weten? En tot waar is die achtervolgende Rijkswachtwagen gereden?

Kan het ook niet zijn dat de daders met de Golf met openstaande kofferdeksel (= schuttersteam van de overval) ergens in de Industrielaan zijn gestopt of aan het kruispunt Industrielaan/N45 toch de E40 zijn opgereden of de N460 richting Kersken hebben genomen en dat de Golf met gesloten kofferdeksel die later, voorbij Ninove, achtervolgd werd door de BMW van de schepenzoon een andere Golf is (van een ondersteunend team)?

Samenvattend, mogelijke piste:

  • Golf 1 (vijfdeurs met drie daders – overvallersteam, opgemerkt door Pieter D.B.): Industrielaan ingereden en dan ...

  • Golf 2 (driedeurs met twee daders - ondersteunend team, opgemerkt door getuige van legia op brug E40 en door Jan Anthoons en schepenzoon in BMW in Leerbeek):  teruggevonden in het Bos van Houssière.

Anderzijds is er nog deze getuigenis (bijdrage van 29.09.2012):

Jurg& wrote:

Naar aanleiding van de uitzending op VTM heeft een getuige zich na meer dan 20 jaar gemeld bij de Politie. Feiten gebeurde net na de overval op de Delhaize Aalst. De getuige is in Denderleeuw voorbij gestoken door een Golf met openstaand kofferdeksel. Golf is daarna langs de kant van de weg gestopt, getuige rijdt voorbij en ziet iemand vooraan uit de wagen stappen. Deze gaat naar de achterkant van de Golf, kofferdeksel wordt gesloten. Nadat de persoon terug is ingestapt rijdt de Golf met hoge snelheid weer verder. Getuige wordt voor een tweede keer ingehaald door de Golf.

Jurg&, heb je meer gegevens over deze nieuwe getuigenis? Was het in Denderleeuw of Denderhoutem? Als het in Denderleeuw was, gebeurde dit langs de N405? Enig idee van het tijdstip? Was die Golf een drie- of vijfdeurs?

Re: Aalst: Vlucht

De rode route is wat men noemt een surveillance countermeasure. Een maatregel die men neemt om surveillance te ontwijken/ontdekken. Als ze de N45 willen nemen als exfiltratie, dan is deze omweg een handige manier om te weten of iemand hen volgt naar de N45. Want wie zou er anders dergelijke omweg nemen om de N45 van dat punt te bereiken. Voor mij is dit de zoveelste aanwijzing dat dit geen amateurs waren.

Het is dat of ze waren de weg kwijt, en in dat geval zouden het natuurlijk wel amateurs zijn, maar het geheel van de feiten lijkt dit niet te ondersteunen.

Servo per Amikeco

Re: Aalst: Vlucht

Tja DeadLetterBox, je beide hypothesen zijn mogelijk.

Even over het tussenpunt op de vluchtroute aan de De Doorn in Ninove. De Morgen schreef:

De politiediensten gaan er in die eerste minuten vanuit dat de Bende via de 'oude baan', de N405, naar Ninove aan het rijden is. Om 19.50 uur wordt de rijkswacht van Ninove verwittigd, die een wegversperring opstelt aan het kruispunt De Doorn.  (...) De N45 mondt in Ninove uit vlak bij De Doorn, zo vermeldt het proces-verbaal 100.673 van de Delta-cel. Maar: 'Vanop de plaats waar het dispositief staat opgesteld, is er geen controle mogelijk op de nieuwe autoweg.'

Hieronder een luchtfoto van de situatie aan de De Doorn in Ninove in de jaren '80. Als ik het bovenste goed begrijp zou het dispositief ongeveer gestaan hebben op de rode stippellijn.

http://nsm08.casimages.com/img/2013/12/06/13120604220114738711796122.jpg

De info over die getuige van Jurg& is cruciaal om te weten of de overvallers van Aalst nu al dan niet langs de N45 gereden zijn. Als Jurg& zou bevestigen dat zijn getuige de Golf zag stoppen langs de N405 in Denderleeuw om de achterklep te sluiten en diezelfde Golf niet werd opgemerkt aan de versperring aan De Doorn, dan betekent dit dat de overvallers van Aalst met de vijfdeurs Golf ergens ten zuiden van Denderleeuw zouden gestopt zijn of de N405 verlaten hebben.

166

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger wrote:

De nu 71-jarige Gooikse oud-politicus zag nog iets. Na de raket kwam een BMW met een net zo dolle snelheid voorbij geraasd. Achter het stuur herkende hij de 21-jarige zoon van een schepen van zijn liberale coalitiepartner. Ook Anthoons wist nog niet van het drama in Aalst, maar hij nam zich voor om maandag een ernstig gesprek te hebben met de schepen. "Daarom keek ik op mijn klok. Het was vijf over acht."

Je moet het maar doen in het pikkedonker. Ofwel reden ze niet zo snel als er gezegd word. Of de BMW is gestopt om is te zwaaien. big_smile

Re: Aalst: Vlucht

Als ik het goed gelezen heb, dan staat het niet vast dat de moeder van Legia de Bende-Golf heeft gezien. Het kan net zo goed een andere Golf geweest zijn. Neemt niet weg dat het een interessante denkrichting is.

168

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger, ik heb spijtig genoeg niet meer informatie over deze getuige. Kleur en type voertuig alsook plaats van het gebeuren onbekend.

169

Re: Aalst: Vlucht

Noorderling, niemand kan met zekerheid zeggen om welke wagen dit ging, maar het tijdstip, locatie en voorval legt automatisch de link. De wagen reed zo hard dat hij in de bocht op de brug van zijn rijvak afweek en op het linker vak reed. Indien er toen een tegenligger over de brug kwam had dit fataal geweest.

Aan de hand van de andere getuigenis gaat men er van uit dat ze langs het industriepark reden. Dat is dus beneden aan de brug rechts, omdat de wagen uit het zicht verdween. Ik haalde eerder al aan dat de wagen eerder uit zicht verdwijnt wanneer hij niet rechts afslaat. Volgens mij reden ze rechtdoor naar Ninove (Den Doorn) langs de N405. Ik betwijfel sterk dat de politie van Ninove op die paar minuten daar al een wegversperring had nog voor ze daar voorbij kwamen. Ergens las ik dat ze in Denderleeuw gezien werden door een garagist en zijn zoon, dit is dan ook zonder twijfel op de N405.

Re: Aalst: Vlucht

Jurg& wrote:

Merovinger, ik heb spijtig genoeg niet meer informatie over deze getuige. Kleur en type voertuig alsook plaats van het gebeuren onbekend.

Jammer. Vanwaar had je dat nieuws over die getuige?