1 (edited by Renne 01-07-2008 11:36)

Topic: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Zeven extra speurders voor Bende van Nijvel

De cel-Jumet, die de overvallen van de Bende van Nijvel onderzoekt, krijgt zeven extra speurders bovenop de vijf die er nu nog zijn. Dat bevestigde het kabinet van minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V), zo schrijft de krant De Standaard dinsdag. Wanneer de versterking er komt, is nog niet helemaal zeker, maar wellicht wordt het september.

Nieuws » 7 extra speurders voor de CWB

2

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Hoop doet leven. smile

3

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Dit is wel een zeer plotse stijging van het aantal speurders, zeer opmerkelijk. Je kan jezelf de vraag stellen of ze iets op het spoor zijn waarvoor ze tijdelijk meer mankracht nodig hebben. Dat lijkt mij de meest logische verklaring voor het feit waarom er opeens zeven extra agenten worden aangenomen. Het klinkt allemaal zeer spannend, maar als we het artikel mogen geloven zullen de nieuwe speurders in september beginnen. En wat is er eind september, begin oktober? Inderdaad, de jaarlijkse persconferentie van de Bendespeurders. Hopelijk gaat het hier om een interessante piste en niet om een publiciteitsstunt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Ben wrote:

Inderdaad, de jaarlijkse persconferentie van de Bendespeurders. Hopelijk gaat het hier om een interessante piste en niet om een publiciteitsstunt.

Ik weet het niet, het werk van Daniele Zucker was toch ook de bedoeling om mensen opnieuw te verhoren en zoals we weten is het ook mogelijk dat ze iets doen met het verhaal van kuros. Het is toch zeer opmerkelijk, voor mij is het toch een teken dat er bepaalde zaken uitgeklaard moeten worden of opnieuw onderzocht moeten worden.

Ik vraag mij wel af of het speurders zijn die vroeger al op de zaak zaten of nieuwe, ik weet niet wat het beste is, maar een speurder die het dossier kent van vroeger is toch de beste optie op het eerste zicht. Maar hopelijk zijn het dan toch de bekwaamste want ik heb al veel zaken gehoord dat ze vroeger niet de meest bekwame op zaak gezet hebben.

5

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Nog een interessant artikel tegengekomen op het forum van onze Franstalige collega's. Ik haal er de meest interessante elementen uit.

Zoals we reeds weten werken er momenteel - ocharme - vijf speurders in de Cel Waals Brabant, dat aantal wordt nu verdubbeld. Er komen zeven speurders bij. De eerste drie agenten kwamen reeds deze morgen aan op de kazerne van de federale politie in Jumet. De overige vier komen op 1 september de Cel Waals Brabant versterken.

Bij deze groep versterkingen zit een unicum voor de onderzoekscel, er zit namelijk een vrouw bij!

Deze beslissing wordt als een teken gezien dat er nog een duidelijke wil bestaat om voor 10 november 2015 een oplossing te vinden.

Bron » Le Soir

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Ben wrote:

Bij deze groep versterkingen zit een unicum voor de onderzoekscel, er zit namelijk een vrouw bij!

En dat is een goed idee, soms kan een vrouw iets makkelijker iets los krijgen. Ik spreek daarom niet van verdachten maar misschien vrouwen die wel weten hoe het zit (omdat hun man erbij betrokken was en nu zwijgen uit schrik), het is misschien ver gezocht en het kan ook gewoon toeval zijn dat er een vrouw bij zit maar het is toch verrassend int algemeen (voor mij is dit niet verrassend) dat er nu plots versterking bijkomt terwijl men eerst aan het afslanken was. Dat wijst erop dat er nog iets te proberen valt, laatste kans dus laat ons hopen.

7

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

En om wat te doen, om de hersenspinsels van een wichelroedeloopster na te trekken, genaamde Danièle Zucker, te belachelijk voor woorden. Zeker als alle elementen in het dossier zitten en één lid met 100 procent zekerheid gekend is. Zo'n profiler, is natuurlijk ideaal om nog wat misleidende, waardeloze lijnen in het onderzoek in te brengen.

8

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Ondanks het feit dat ik zeer pessimistisch ben om een goede afloop van deze zaak, hou ik er toch rekening mee dat een oplossing nog steeds te vinden is. Al zou het zeer veel krachten, tijd en geld kosten. Maar ik denk - ik ben er van overtuigd - dat het mogelijk is. Dat betekent daarom nog niet dat er mensen veroordeeld zullen worden, maar ik denk wel dat de mogelijkheid - zelfs na meer dan 20 jaar - nog steeds bestaat om een motief en mogelijke daders/opdrachtgevers te vinden.

Als er dan opeens in de krant staat dat er zeven extra speurders aangenomen worden, dan moet ik eerlijk gezegd toegeven dat dat mij hoopvol stemt. Ik kan maar zeer weinig redenen bedenken waarom ze dit doen. Er staat nergens dat dit met het onderzoek van Danièle Zucker te maken heeft. Er kan ook een andere interessante piste gevolgd worden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by Koen 07-07-2008 22:35)

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Ben, je hebt eigenlijk gelijk, we moeten ons ervoor hoeden onze kritiek en ons scepticisme niet te richten op mogelijk positieve wendingen in het onderzoek, en ook realistisch zijn, daar een goed gerechtelijk onderzoek nu eenmaal traag, maar wel zeker verloopt.

Er is bovendien een niet denkbeeldig risico dat we onvoldoende onderscheid maken tussen blunders uit het verleden en een mogelijk nieuwe en frisse wind die door het onderzoek en door justitie kan gaan waaien. Dus tik ons maar op de vingers als we te eenzijdig zijn met kritiek. Is de taak van u als webmaster. Thx voor de reactie.

10

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Word het dossier in 2015 openbaar gemaakt voor journalisten of gebeurd dat niet altijd? Of kan een journalist dat sneller inkijken?