Topic: Vincent Louvaert

Vincent Louvaert heeft kort voor z'n overdosis gezegd tegen zijn vriend-gangster Francis Van Binst dat hij betrokken was geweest bij de nachtelijke moordpartij van de Bende van Nijvel op de parking van het Colruyt-filiaal in Nijvel in de ochtend van 17 september 1983. En een tijdje na de overval op het bedrijf Wittock-Van Landeghem in Temse op 10 september 1983, waar de Bende zeven kogelvrije vesten had gestolen, hadden Louvaert en hij (Van Binst) een kogelvrij vest en wapens naar een rijkswachter in de Ardennen gebracht. Die rijkswachter was de later naar de VS gevluchte Martial Lekeu.

2

Re: Vincent Louvaert

Dus in dit scenario zouden we ervan kunnen uitgaan dat Vincent Louvaert betrokken was bij de eerste reeks Bende-overvallen. Maar omdat Louvaert een oncontroleerbare junk was, hebben ze hem de mond gesnoerd. Maar waarom gebruikt de Bende dan een type als Louvaert?

In hetzelfde scenario was Martial Lekeu een tussenpersoon tussen de uitvoerders van de feiten en de opdrachtgevers. Waarom de Ardennen? Martial Lekeu is nog BOB'er geweest in Bastogne en extreem-rechtse groepen zoals het Front de la Jeunesse gebruikte de Ardennen soms als terrein voor hun geschifte bijeenkomsten en oefeningen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3 (edited by club_le-happy-few 18-12-2007 21:14)

Re: Vincent Louvaert

Waarom? Hij was maar een junkie... Wie gaat er een overdosis van een junk onderzoeken? Ondertussen had hij het vuile werk opgeknapt. Van het ogenblik dat hij in zijn omgeving er iets over gezegd heeft krijgt hij toevallig een overdosis? Volgens Michel Verdeyen zouden er 3 Bendeleden voor het einde van de aanslagen overleden of geliquideerd zijn. Het zou dus kunnen gaan om:

In dat geval zou er een link kunnen zijn met de Bende van Woluwe en eventueel ook met de Bende Haemers. Ook vermelden waard: De man van op de robotfoto met dikke snor en hoedje zou een regelmatige gast geweest zijn op de (extreem-rechtse) trainingskampen in de Ardennen. Vooral degene in buurt van Franse grens in buurt van Givet. Hij werd daar meermaals gezien. Hij zou ook lid geweest zijn van een schietclub in Waver. Waarschijnlijk die waar Dekaise tussenzat. Hij zou ook een goed vriend geweest zijn van Dekaise. Deze man is dus door meerdere getuigen herkend, maar niemand vond het de moeite om zijn naam op te zoeken en de persoon na te trekken. Of het zou buiten het weten van de bevolking moeten gebeurt zijn. Dan stel ik me toch wel vragen?

Meerdere robotfoto's zijn door bepaalde mensen herkend, maar men wil er blijkbaar niets mee doen. Dit moet toch wel een reden hebben!

Ondertussen ook nog op zoek naar meer info i.v.m. overval op Francis Zwarts. Had iets gehoord over een overval. Maar kan het niet terugvinden. Zijn overvaller zou nadien ook door anderen geliquideerd zijn. Volgende week zal ik de tekst terug opzoeken maar als ik me niet vergis had Bruno Vandeuren er ook mee te maken.

4

Re: Vincent Louvaert

club_le-happy-few wrote:

Wie gaat er een overdosis van een junk onderzoeken?

Niemand natuurlijk. 'Weer een junk minder', dat zal wel de gedachte geweest zijn. Maar verwacht je geen onderzoek als een 'kameraad' van het slachtoffer enkele dagen later komt verklaren dat de junk een lid was van de Bende van Nijvel? Was Vincent Louvaert het spoor dat naar de Bende leidde? Ik denk dat je Jacques Van Camp ook in je lijstje mag zetten. Volgens dezelfde verklaringen van Francis was de uitbater van Aux Trois Canards ook betrokken bij de Bende en is hij daarom vermoord. Het toeval wil wel dat Patrick Haemers af en toe kwam eten in het restaurant. Misschien bedoelde Michel Verdeyen Jacques Van Camp en niet, zoals jij suggereert, Thierry Smars.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Vincent Louvaert

Het zou wel eens goed kunnen zoals hierboven geformuleerd staat dat er meerdere personen uit de bende uit de eerste periode geliquideerd werden. Dus Louvaert en Vandeuren zouden eerst geliquideerd worden. Maar door wie? En waarom? Smars bleef eerst over maar werd achteraf ook geliquideerd. Door dezelfde persoon die Louvaert en Vandeuren vermoord heeft?

Louvaert zou aanwezig geweest zijn bij de overval in Nijvel en had waarschijnlijk ook met Temse te maken. Vandeuren pleegde overvallen met carnavalmaskers en Golfs. Wat Smars betreffende is het toch wel bizar hoe hij vermoord werd, ook al heet het officieel zelfmoord. Smars kende ook veel van auto's, garage in Eigenbrakel.

Dus Louvaert en Vandeuren kunnen  één van de Bende leden zijn uit de eerste periode, samen met Smars en anderen. Dus de clan rond Haemers kan zeker deel uitmaken van Bende van Nijvel 2 (1985). Louvaert - Vandeuren - Smars - Lekeu - Haemers - De Staerke - Bultot - Bouhouche. Het hangt allemaal aan elkaar eigenlijk

Ik heb mij laten vertellen dat er tijdens de aanslag in Aalst iemand bij was die mankte aan zijn been. Kan iemand dit bevestigen? Haemers mankte ook aan zijn been. Is Verdeyen dan eigenlijk zelf nog in leven?

Re: Vincent Louvaert

Vincent Louvaert was lid van de bende van Woluwe. Volgens Van Binst:

Depuis son arrestation, il a reconnu sa participation à plusieurs hold-up, vols divers. Il a fait des révélations concernant les confidences que Vincent Louvaert, avec lequel il était tres lié, lui aurait faites sur les affaires du Brabant Wallon et notamment les agressions auxquelles il aurait participd. Il était en relation avec Hage Maroun, notamment pour la revente d'une partie du butin. Houbotte Marcel, selon lui, était un receleur pour Louvaert et aurait également participé à des agressions (meurtre de Van Camp à Ohain) avec Louvaert.

Vraag: Is dit de waarheid? Ik vind het moeilijk te geloven dat de politie heeft de wapen niet gehaald? Louvaert ziet er zeer verdacht uit.

7

Re: Vincent Louvaert

Er zijn in totaal twee personen die Louvaert beschuldigen van betrokkenheid bij de Bende. De eerste is Vittorio. Je kan jezelf de vraag stellen hoe geloofwaardig deze verklaringen zijn van Vittorio. De Borains hebben heel de tijd verklaringen - al dan niet onder druk - afgelegd en nadien weer ingetrokken. Hebben ze niet om de ondervragingen te laten stoppen namen genoemd van mensen die ze kenden maar die eigenlijk iets met de Bende te maken hebben? Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik denk dat we zo'n verklaringen met een grote korrel zout moeten nemen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Vincent Louvaert

Voor de overval in Temse en Colruyt te Nijvel komt de naam van Louvaert toch wel bijna iedere keer op de voorgrond. En dit toch wel van verschillende bronnen. Hij zou zelf ook uitspraken hieromtrent gedaan hebben.

9

Re: Vincent Louvaert

Ik sluit de mogelijkheid zeker niet uit dat Louvaert betrokken was bij de Bende, kijk bijvoorbeeld maar naar zijn toch wel verdacht dood. Ik maak me enkel de bedenking dat we zeer voorzichtig moeten zijn met de verklaringen van bijvoorbeeld een Vittorio of een Cocu. Je moet jezelf altijd de vraag stellen in welke omstandigheden die uitspraken werden gedaan. Was het onder druk? Hadden ze op dat moment angst? Waren het concrete beschuldigingen of zo maar een paar namen van mensen die via via kenden?

club_le-happy-few wrote:

Voor de overval in Temse en Colruyt te Nijvel komt de naam van Louvaert toch wel bijna iedere keer op de voorgrond.

Heb je toevallig meer informatie over het feit dat Louvaert genoemd wordt voor de feiten in Nijvel? Ik vind hier zelf weinig informatie over.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10 (edited by swansongunsung 03-07-2008 09:38)

Re: Vincent Louvaert

Ben wrote:

Je kan jezelf de vraag stellen hoe geloofwaardig deze verklaringen zijn van Vittorio.

Absoluut, maar ik denk dat wij kunnen alleen hopen (meer dan 20 jaar na de feiten) op nieuwe forensische bewijzen (DNA, ballistiek, ...), als wij willen echte bewijzen hebben. En dat is waarom het wapen in Beiroet zo belangrijk is. Als de wapen niet gehaald wordt, is dat zeer verdacht, volgens mij.

Ik geloof  dat alles die de bende Haemers (liever, de Bende Van Woluwe) raakt, zeer gevoelig is in België en zeer beschermd. Wij weten het omdat de "organisatie" achter de bende (volgens de dossier Van Brussel/De Jonghe) helemaal geheim blijft. Niemand erover praat. Was Louvaert een van de drugverslaafde jonge mensen rond Cruysmans (bankier CEPIC) in Woluwe? Dat wil ik heel graag weten.