Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

René, ik heb volledig dezelfde mening als jij over de vondst in Ronquières en over de ophemeling van Troch. Ik denk niet dat je spoken ziet. Die zaak klopt gewoon niet - noch in de feiten, noch volgens het wetenschappelijk onderzoek van het NICC. Minister Turtelboom heeft ondertussen al meermaals het besluit van het NICC-onderzoek benadrukt. Ook de advocaat van meerdere burgerlijke partijen, Meester Graindorge, heeft in de media zeer duidelijk gezegd dat het NICC formeel is over haar rapport. De bendecommissies kwamen ook al tot de conclusie dat er iets niet pluis is met die vondst.

Werd de Delta-cel erin geluisd of hebben de Deltaspeurders (één rotte appel is genoeg) zelf gemanipuleerd? De hardnekkige reacties van sommige Deltaspeurders en van Troch via de media op het huidige onderzoek - en dan vooral de manier waarop (verzoek tot wraaking van de huidige onderzoeksrechter, het belachelijk maken van het onderzoek van het NICC, ...) - doet toch wel stevig de wenkbrauwen fronsen.

Wie heeft er de sleutel in handen? Het wordt dringend tijd dat deze persoon zijn mond opendoet!

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Frans Reyniers was er stellig van overtuigd dat Troch een tip uit het milieu moet gekregen hebben.

283

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik deel dezelfde mening over de vondst in Ronquières. Het valt me ook op dat er nu al een tijdje mediastilte heerst omtrent het onderzoek na het ondervragen van de voormalige speurders van de Delta cel. Misschien hebben de verhoren toch iets opgeleverd en krijgen we binnenkort meer nieuws te horen over wie wie gemanipuleerd heeft.

284

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

René De Witte wrote:

Misschien begrijp ik er geen snars van, maar ik probeer een beetje logisch na te denken.

Een frituuruitbater die in zijn frituur slaapt omdat hij al enkele keren ongewenst bezoek had gekregen. Is dat niet een beetje vreemd? Wat valt er 's nachts in een frietkot van waarde te stelen? Ik zou als uitbater na sluiting asap met mijn recette naar huis of naar de nachtkluis van de bank rijden om mijn centen in veiligheid te brengen. En dan terugkeren? Om te voorkomen dat ze mijn frietketel of frigo pikken? Of bleef hij met zijn recette slapen in zijn frituur? Niet erg slim. Of was hij die dag gewoon niet open geweest? Dat kan ook. Dan kom ik terug op de vraag: wat viel er te beschermen?

Ik vind het verhaal dat O. daar sliep - en nog wel in november - heel eigenaardig.

Dat op zich zie ik eventueel nog wel kunnen. Hangt beetje van de situatie en de persoonlijkheid van O. af. En misschien was er niet zozeer iets te stelen, maar had hij vb. een paar keer met vandalisme te maken gehad. Ik ken een boer die ooit iets gelijkaardigs gedaan heeft: een paar keer geslapen in een barak langs zijn veld omdat elk weekend wat dronken jongeren op weg terug naar huis zijn bieten uittrokken en hij ze wilde betrappen.

Maar inderdaad, er zijn heel wat eigenaardigheden aan de rest van het verhaal. En wat is er nu trouwens finaal geweten van de hele hetze rond het NICC-onderzoek (vb. de beweringen van dat er met euros i.p.v. oude franken zou gewerkt zijn)?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dat een frituuruitbater 's nachts in zijn kot slaapt, lijkt misschien vreemd, maar ik heb weet van een die exact hetzelfde deed nadat er een paar keer iets was gebeurd. Kortom, dat deel van het verhaal vind ik op zich niet onwaarschijnlijk. En als dat deel niet onwaarschijnlijk is, is de rest ook al wat geloofwaardiger.

Dobberen vind ik geen rare omschrijving. Mensen zien vreemde dingen als het donker is. Kringen in het water, ontstaan doordat er iets in het kanaal werd gegooid, kunnen bijvoorbeeld op afstand makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden. Ook tijd is een factor. Als iets een seconde drijvende lijkt, kan men dat tijdstip achteraf als veel langer ervaren. En dan lijkt het wellicht op dobberen.

Het rapport over het tijdstip waarop die zakken zijn gedumpt is nog altijd omstreden. Het is maar net wat men gelooft. Wie per se manipulatie wil zien, gelooft natuurlijk dat de zakken er later in gegooid werden. Maar weten is iets anders dan geloven.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

En jawel, het lijkt erop dat het hele manipulatieverhaal over de zakken in het kanaal toch uit de lucht is gegrepen. Mevrouw Michel krabbelt terug » Nieuws

Eerherstel voor Delta? In ieder geval: weer twee jaar tijd verloren. Degene die hier manipuleerde was eerder mevrouw Michel, zo lijkt het wel.

287

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Zoals ik het lees staat daar toch niet éénduidig dat het verhaal uit de lucht gegrepen zou zijn. Er staat in essentie:

Op de vraag of het klopt dat verdenkingen van manipulatie tegen de vroegere cel Delta niet langer gelden, zegt ze: "Ik wens daaromtrent momenteel liever niet te communiceren.".

De rest is journalistiek gewauwel, zoals we dat tegenwoordig wel gewoon geworden zijn van onze "kwaliteitskranten".

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Waarom is de website van de onderzoekscel dan precies op dit punt aangepast? En waarom wenst mevrouw Michel, in het verleden nochtans erg stellig, er niet over te communiceren?

289

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik volg dim gedeeltelijk. De website is niet overval aangepast. Surf maar eens naar deze pagina » www.killersbrabant.be

Ik snap ook niet goed wat de journalist met deze zin wil zeggen, vermits alle Nederlandstalige inhoud nog steeds toegankelijk is: Niet alleen werd onlangs alle Nederlandstalige inhoud verwijderd (...)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

290

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Trouwens, sinds het incident bij Pinon vind ik Douglas De Coninck als journalist toch op zijn minst bedenkelijk...