11

Re: Vincent Louvaert

swansongunsung wrote:

En dat is waarom het wapen in Beiroet zo belangrijk is.

Als - en ik wil die als benadrukken - er effectief een Bende-wapen in Beiroet is geraakt, dan is het onmogelijk om dat ooit nog terug te vinden. Vergeet niet dat er op dat moment een burgeroorlog bezig was in Libanon en dat het wapen waarschijnlijk in die chaos verloren is gegaan.

swansongunsung wrote:

Was Louvaert een van de drugverslaadfde jonge mensen rond Cruysmans (bankier CEPIC) in Woluwe?

Zeer goeie vraag, en ik denk dat de kans zeer groot is dat hij inderdaad een 'slachtoffer' van Cruysmans was. Louvaert was volgens mij wel iemand die gemakkelijk gemanipuleerd kon worden. Beloof hem wat drugs of veel geld dat hij gemakkelijk kan verdienen, en je hebt beet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Vincent Louvaert

Ben wrote:

Louvaert was volgens mij wel iemand die gemakkelijk gemanipuleerd kon worden.

Juist, en daarom valt hij volgens mij uit de boot als mogelijk bendelid. Een labiel en te makkelijk manipuleerbaar persoon als Louvaert zou te gevaarlijk geweest zijn voor de bende en de opdrachtgevers. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat hij werd gebruikt als kanonnenvlees.

Re: Vincent Louvaert

Of juist wel, eerst het vuile werk laten doen en als hij een grote mond opzet (wat hij gedaan had) zo snel mogelijk liquideren. Bij een heroïnejunkie is dat eenvoudig, gewoon een slechte dosis geven. Heeft hij toevallig slechte drugs gekocht. Eigenlijk hadden ze z'n dealer (Van Obberge) en zijn entourage ook moeten aan de tand voelen.

14

Re: Vincent Louvaert

Biggus Dickus wrote:

Juist, en daarom valt hij volgens mij uit de boot als mogelijk bendelid.

Ik volg je in deze redenering. De Bende lijkt me te professioneel om iemand als Louvaert in zijn rangen op te nemen. Hij lijkt me ofwel een goede bliksemafleider of iemand die - zoals hierboven reeds gezegd - als kanonnenvlees dient.

En bij de verklaringen van Van Binst kun je ook een paar vragen stellen. Louvaert was op dat moment al dood en kon zich dus niet meer verdedigen. Dat maakt het voor Van Binst zeer gemakkelijk om iemand te beschuldigen van zo'n zware misdaden. Al kun je jezelf wel de vraag stellen wat de drijfveren van Van Binst waren.

Ik wil de piste-Louvaert zeker niet uitsluiten, maar er zijn verschillende vragen en bemerkingen waar je toch even bij moet stil staan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: Vincent Louvaert

Ben wrote:

En bij de verklaringen van Van Binst kun je ook een paar vragen stellen

Inderdaad, het lijkt wel of hij zelf met zaken te maken had maar door de politie op het verkeerde spoor te zetten zo zou Van Binst buiten schot blijven. Maar het kan evengoed wel waarheid geweest zijn, zo professioneel was de bende in het begin nu ook niet hé. Men zou volledig moeten nagaan hoe de relatie was tussen Louvaert en Van Binst. En bij de moord op Van Camp, die volgens Van Binst gepleegd was door Louvaert, De Schepper en door Becker. Die laatste zou door getuigen gezien zijn bij de diefstal bij Wittock-Van Landeghem in Temse. Plus dat Van Camp zijn schoonzus directielid was bij Wittock.

Dus het zou wel goed kunnen dat men de daders in die kringen moet gaan zoeken en dat Van Binst misschien wel de waarheid spreekt. Plus dat Lekeu gaan vluchten is in 1984 omdat hij misschien te weten was gekomen dat Van Binst gaan praten was. Lekeu kende Van Binst en Louvaert van toen hij BOB'er was, Lekeu is voor die diefstal in Temse toch ook een verdachte, hij nam voor die aanslag verlof en kwam na het bloedbad in Nijvel terug naar de kazerne. Dus misschien is het Louvaert niet maar toch iemand die dicht bij hem stond, maar ik sluit toch de piste van Louvaert niet uit

16

Re: Vincent Louvaert

Renne wrote:

Plus dat Van Camp zijn schoonzus directielid was bij Wittock.

Dit is foutief cfr bende commissie II.

Re: Vincent Louvaert

De vriendin van Vincent Louvaert, Kathy Lakatos, verklaarde aan de speurders dat de juwelen afkomstig van de diefstallen van Vincent Louvaert verkocht werden aan de winkel "Gold Center" in het Rogiercentrum in Brussel, ofwel aan Marcel Houbotte ofwel aan de vrouw van André Janssens, Renée Use. Tevens verklaarde de vriendin van Louvaert dat gestolen hifi-apparaturen en huishoudtoestellen verkocht werden aan Hage Maroun.

Volgens haar was ze getuige van de overdracht van een GP 9mm pistool en een jachtgeweer met afgezaagde loop door Vincent Louvaert aan Hage Maroun. Ze zou een gesprek gehoord hebben tussen Van Binst en Louvaert over een begraven lijk tengevolge van een afrekening.

De zus van Vincent Louvaert, Marie-Ange, verklaarde dat ze tijdens haar contacten met haar broer ze ook in relatie is gekomen met zijn entourage en met Hage Maroun. Ze verklaarde tevens dat ze bij François Van Binst bivakmutsen en een donkerbruine pruik heeft zien liggen. Ze zou eveneens haar broer en Van Binst gezien hebben met maskers met oude gezichten.

Marie-Ange Louvaert was getrouwd met Alain Dubois die samen met haar broer, Van Binst en Hage Maroun deel heeft genomen aan overvallen en diefstallen in het Brusselse. Opmerkelijk detail: de zus van Louvaert woonde in Lembeek op het moment van de diefstal van de Santana.

Re: Vincent Louvaert

Vincent Louvaert:
https://lh6.googleusercontent.com/-QNISP_oDfZU/UGwl2w_OD0I/AAAAAAAAC5Q/kDbcNRXwoa4/s387/Vincent%2520Louvaert%25201.jpg

Ook dit zou Louvaert zijn (weliswaar gemaskerd):
https://lh4.googleusercontent.com/-0217L8cADOU/UGwl3FRnJSI/AAAAAAAAC5Y/ib06-aJByv8/s318/Vincent%2520Louvaert%25202.jpg

19

Re: Vincent Louvaert

Vandaag is het dertig jaar geleden dat Vincent Louvaert stierf aan een overdosis. Een gecamoufleerde moord of een ongeluk? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Vincent Louvaert

Vincent Louvaert is in het Bende van Nijvel-dossier wellicht even belangrijk als Bruno Vandeuren. Als het klopt dat Louvaert betrokken was bij de diefstal van kogelvrije vesten in Temse (10 september 1983), en betrokken was bij de overval op de Colruyt in Nijvel (17 september 1983), nadien samen met Van Binst de kogelvrije vesten ging bezorgen aan Lekeu en uiteindelijk overlijdt op 10 november 1983, dan valt daar - onder voorbehoud - een paar elementen uit af te leiden:

  1. Louvaert was een ongeleid projectiel, handig om in, huis te hebben, maar impulsief en dus vaak vervelend;

  2. Zijn tijdslijn is bijzonder kort en intensief;

  3. Lekeu was minimaal op de hoogte van Temse en Nijvel. Louvaert zou betrokken geweest zijn bij Temse, Nijvel en Ohain. Iets meer dan een maand na Ohain (liquidatie Van Camp), wordt ook Louvaert geliquideerd.

Louvaert is m.i. behoorlijk vergelijkbaar met Bruno Vandeuren, met dien verstande dat Vandeuren meestal in 'verzekerde bewaring' zat. Maar ook Vandeuren was explosief: als hij ontsnapte of vrijkwam, duurde dat nooit lang of hij pleegde een overval of werd gesnapt met een BMW vol wapens en maskers. Zou het kunnen dat Louvaert als een soort doublure voor de nog onbesuisdere Vandeuren fungeerde? Gebruiken zolang het kan, goed voorzien van drugs, het juiste wapen in de hand geven en vervolgens op de startknop drukken?