Topic: Lodelinsart: 14 November 1985

http://nsm08.casimages.com/img/2014/02/03/14020301360014738711952396.jpg

Bron: Limburgsch Dagblad | 15 November 1985

Werd deze overval ooit opgelost of is dit een onbekend Bendefeit?

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

http://nsm08.casimages.com/img/2014/02/03/14020302225314738711952447.jpg

Bron: Nieuwsblad van het Noorden | 14 November 1985 (avondeditie?)

3

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

De Bende van Nijvel heeft - voor zover we weten - nooit banken als doelwit gehad. Het zou me dus straf lijken als het hier om een actie van de Bende zou gaan. De enige twee linken zijn de wagen - een Volkswagen Golf GTI - en het feit dat de gangsters met drie zijn. Maar dat is te vaag om te kunnen concluderen dat het hier over de Bende van Nijvel gaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

Het was geen bank maar een postkantoor. Het is niet gezegd dat deze overval iets met de Bende van Nijvel te maken heeft. Maar geef toe dat die daders toch wel veel lef moeten gehad hebben om slechts een paar dagen na de overval in Aalst met maskers en een Golf GTI een overval te plegen - wetende dat alle politieagenten in België op zoek zijn naar crimineel gespuis in een Golf GTI.

Ik heb verder geen info over dit feit gevonden. Ik weet dus ook niet of er daar geschoten werd en of de daders uiteindelijk opgepakt werden.

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

Het is best intelligent om dit te doen en het zijn de enige niet die 'copycat' techniek gebruiken.

Door een aantal Bende van Nijvel-kenmerken te gebruiken zoals de gti en de maskers, zou de overval nog snel in de schoenen van de Bende van Nijvel kunnen worden geschoven. Waardoor de werkelijke daders buiten schot blijven. Het kan een bewuste tactiek geweest zijn van enkele sluwe gangsters, om hun misdaden te laten opgaan in het kielzog van de Bende van Nijvel.

Servo per Amikeco

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

... en als ze gepakt worden, riskeren ze voor 25 doden op te draaien. Je moet wel gek zijn, om 5 dagen na Aalst een overval te plegen.

7

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

Dat heeft weinig met "gek zijn" te maken. Zoals ik iedere dag ga werken voor mijn geld, om te kunnen leven, moet een gangster misdaden plegen om zijn geld te verdienen. Ze hebben geen andere keuze.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

Ik vind dat DeadLetterBox een punt heeft. Maar toch werkt dit in verschillende richtingen, en dat is dan weer lateraal denken: niet alleen kan een bende copycat-technieken gebruiken en 'aansluiting' zoeken bij de Bende van Nijvel, maar het zou evengoed kunnen dat de echte Bende van Nijvel-technieken gebruikt heeft - en effectief zàl gebruikt hebben - om bepaalde misdaden in andermans schoenen te duwen om zelf voor feit x of y buiten schot te blijven. Handig zou het dan zijn om te weten wat die feiten x en y zijn. En dan zwijgen we nog over het doorgeven van wapens, wetende dat de ontvanger wegens zijn aangeboren gewelddadigheid die wellicht ook zal gebruiken en dus alweer een vals spoor wordt gecreëerd.

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

Ben wrote:

Het zou me dus straf lijken als het hier om een actie van de Bende zou gaan. De enige twee linken zijn de wagen - een Volkswagen Golf GTI - en het feit dat de gangsters met drie zijn. Maar dat is te vaag om te kunnen concluderen dat het hier over de Bende van Nijvel gaat.

Er zijn nog twee andere Bende van Nijvel kenmerken:

  • twee daders droegen een carnavalmasker

  • de overval gebeurde in de 'werk'zone van de bendefeiten uit 1983 (regio Nijvel-Bergen-Maubeuge-Anderlues)

Maar er waren in die tijd inderdaad nog wel andere criminelen die maskers (o.a. in de box van Haemers werden maskers gevonden)  en Golfen gebruikten. Werd de overval in Lodelinsart gepleegd door de Bende van Waterloo?

10

Re: Lodelinsart: 14 November 1985

Merovinger wrote:

Er zijn nog twee andere Bende van Nijvel kenmerken:
- (...)
- de overval gebeurde in de 'werk'zone van de bendefeiten uit 1983 (regio Nijvel-Bergen-Maubeuge-Anderlues)

In dit topic wordt over de werkzone een andere conclusie getrokken:

Aubanel wrote:

Enkele geografische uitzonderingen buiten beschouwing gelaten (Maubeuge, Temse), speelt deze navrante geschiedenis zich af in een driehoek die gevormd wordt door de steden Aalst-Brussel-Leuven-Nijvel. De zware misdaden moeten hier worden gesitueerd.

Ook ik vind Lodelinsart (evenals Anderlues) juist buiten het werkgebied. En zoals diverse keren eerder is opgemerkt is een Golf GTI niet bepaald een zeldzaam model auto op de Belgische wegen in die periode. Is Lodelinsart inderdaad een onopgeloste zaak?