11

Re: Oppuurs: 13 November 1985

En daar zit het verschil tussen getuigenverklaringen en hoe ze geïnterpreteerd worden door de onderzoekers. Wat voor mij een normale zaak is kan voor mijn buur een halsmisdrijf zijn. In mijn geval kan het misschien beroepsvervorming zijn (ik ben bewaker), we worden getraind op observeren en rapporteren. Tijdstip, nummerplaat, merk voertuig, aantal personen, indien buiten de wagen de grootte, kledij, ...

Toevallige waarnemers zullen steeds verschillende details vermelden en als je 10 getuigen hebt sta je als onderzoeker nergens meer. En zo kom je op reuzen, oudere personen en anderstalige. Als ik als Vlaming het woord "nondedju" laat vallen, ben ik dan een Fransman? Als ik mijn ogen toeknijp, ben ik dan een Chinees, als ik bevelen brul, ben ik dan de leider?

Steeds oppassen met getuigenverklaringen aub.

12

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Je moet natuurlijk rekening houden met het moment dat het verhaal werd opgetekend, vlak na de overval in Aalst. Op een moment dat België in de ban was van de Bende en iedereen die groot en blond was, mogelijk de reus van de Bende kon zijn.

Maar er zijn natuurlijk wel een paar rare elementen in dit verhaal. Hoe gedroegen deze mannen zich? Blijkbaar zo verdacht dat de café-baas het nodig achtte om de politie op te bellen. Blijkbaar waren deze mannen ook op hun hoede en hielden ze de persoon aan de telefoon in het oog en hadden ze door dat hij de politie belde waardoor ze besloten om snel het café te verlaten in hun BMW.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Als iedereen die zich "verdacht" gedraagt aan de Bende van Nijvel moet koppelen, dan geraken we er nooit uit. Destijds was je in dergelijke "dorpscafés" al verdacht, als men je niet kende van zien. smile

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Een kleine randbemerking: Oppuurs ligt niet ver van Temse. Forumlid chenda beweert de overvallers van de kogelwerende vesten gezien en gesproken te hebben in een café een aantal uren voor de diefstal. Hetzelfde café?

Re: Oppuurs: 13 November 1985

In een café in Oppuurs (Dendermonde) kwamen tegen tien uur ’s avonds vier klanten binnen, die niet tot de stamgasten behoorden. Zij hadden een pint besteld en leken zich te vermaken met de automaten waarvoor zij, betalend uit dikke rollen banknoten, muntjes hadden gekocht. Maar het was Geert Boey, de zoon van de kastelein, en de stamgasten opgevallen dat het viertal steeds schichtig naar de deur keek als een nieuwe klant binnenkwam. Een van de mannen beantwoordde zeker aan het signalement van de vermeende leider van de Bende van Nijvel, die inmiddels 'de reus' genoemd wordt.

Geert schakelde zijn moeder in, die via het achterhuis op speurtocht ging en opmerkte dat de vier gearriveerd waren in een grote, rode BMW. Moeder Boey noteerde het nummer en toog naar de telefoon in de huiskamer. Maar via de verklikker op een telapparaat in het café werd het draaien van de schijf doorgegeven. Het tweede cijfer was nauwelijks gedraaid of de vier verlieten met gezwinde spoed het etablissement en scheurden weg in hun BMW. De verdachte klanten hadden niet bang hoeven zijn want de actie van mevrouw Boey leidde tot niets. Na het draaien van het telefoonnummer liet het antwoordapparaat namelijk weten: "De politie van dit bureau is niet ter plaatse, voor spoedgevallen wordt u verzocht het nummer van de nabije post te draaien."

Bron: Leidsche Courant | 30 November 1985

16

Re: Oppuurs: 13 November 1985

En het genoteerde nummer? Nooit getraceerd?

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Ben wrote:

Maar er zijn natuurlijk wel een paar rare elementen in dit verhaal. Hoe gedroegen deze mannen zich? Blijkbaar zo verdacht dat de café-baas het nodig achtte om de politie op te bellen. Blijkbaar waren deze mannen ook op hun hoede en hielden ze de persoon aan de telefoon in het oog en hadden ze door dat hij de politie belde waardoor ze besloten om snel het café te verlaten in hun BMW.

Opvallend: op 11 november 1985 wordt een rode BMW gezien in Vilvoorde door een frituuruitbater. Inzittende van de BMW was onder anderen Philippe De Staerke, niet vies van een gokje af en toe.

Re: Oppuurs: 13 November 1985

http://nsm08.casimages.com/img/2014/02/03/14020302410714738711952575.jpg

Bron: Limburgsch dagblad | 20 november 1985

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Op 5 december 1985 breken Van Esbroeck en Salesse in in Delhaize Lokeren. Hun bende opereerde in die periode vaak in die omstreken. Vandaar de Bende van Baasrode. Baasrode ligt 9km van Oppuurs waar de 4 verdachte mannen op 13 november 1985 werden gezien. Als de auto in Oppuurs een rode BMW was, is de kans groot dat diezelfde wagen door bely gezien werd op 11 november 1985 in Vilvoorde. Zowel Bely als de getuigen in Oppuurs herkennen met stelligheid de reus van de Bende van Nijvel tussen hun vreemde bezoekers.

Re: Oppuurs: 13 November 1985

Welke robotfoto zouden die caféhouder herkend hebben? Let op we spreken van robotfoto's uit 1985. Hier staat geen enkele beschrijving van een persoon van meer dan 1m90. Welke robotfoto's waren in november 1985 uitgegeven?