1

Topic: Fotografie: Belgische Herfst

Beste allen, in het kader van mijn studie fotografie ben ik op zoek naar mensen die getuige waren van de aanslagen van de bende van Nijvel. Ik probeer informatie te verzamelen om op die manier een goed beeld te krijgen van wat er in die jaren allemaal is gebeurd, maar ook welke sporen het heeft achtergelaten daarna. Ik ben op zoek naar objecten die refereren naar die dagen en wil ook graag de plaatsen in beeld brengen.

Hartelijke groet,

janrdocu@gmail.com

2 (edited by Merovinger 08-05-2013 22:17)

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Jan Rosseel, fotograaf, was als kind indirect slachtoffer van de Bende van Nijvel (zijn vader kwam bij één van de beestachtige overvallen op Belgische supermarkten in de jaren '80 om het leven). Hij werkt momenteel aan zijn afstudeerproject op de Koninklijke Kunstacademie van Den Haag. Het thema van zijn eindwerk is de Bende van Nijvel. Als betrokken persoon wil hij hiermee de Bendefeiten onder de aandacht brengen.

Maar dat is slechts een eerste aanleiding voor de onderwerpkeuze van zijn eindwerk. Het gaat hem vooral om de betrouwbaarheid van herinneringen - de ‘zaak’ is altijd in nevelen gehuld gebleven en daarmee uitermate geschikt voor een spel tussen feit en fictie. Hij wil rond dit thema een installatie en een fotoboek maken, een verhaal opgebouwd uit geleende herinneringen en het collectieve geheugen, als een geconfabuleerde geschiedenis. Om het boek te kunnen uitgeven is hij nog op zoek naar sponsors.

Ik wens hem bij deze alvast veel succes met zijn eindwerk.

Meer » Project Belgische Herfst | www.janrosseel.com | YouTube (stukje met Rosseel begint op 10'40") | www.photoq.nl

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Het werk is t/m 3 november te zien in Het Nederlands Fotomuseum, Rotterdam.

Bron: Volkskrant magazine | 20/9/2013

Kumbaya, it never hurts to help !

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Tijd voor een beetje kunst. Zie het filmpje over Jan Rosseel en zijn project rond de Bende van Nijvel » YouTube

Knap werk!

5

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Hier vind je een Nederlandse documentaire over het project van Jan Rosseel » www.uitzendinggemist.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Belgische Herfst is een beeldend onderzoek naar de Bende van Nijvel, die in totaal achtentwintig dodelijke slachtoffers maakte. Documentaire fotograaf Jan Rosseel reconstrueerde de gebeurtenissen van bijna dertig jaar geleden op basis van feitelijke informatie uit politierapporten maar ook naar aanleiding van verhalen van ooggetuigen en persoonlijke herinneringen over de gewelddadige misdaden van deze bende. We praten met Jan Rosseel wiens ruimtelijke installatie van zijn project nu in FOAM is te zien.

» www.radio1.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Een radio-interview met Jan Rosseel (27 juni 2014) » eenvandaag.nl

8

Re: Fotografie: Belgische Herfst

De tentoonstelling van Jan Rosseel is momenteel te bezichtigen in het "Atelier Néerlandais" in Parijs. Meer info vind je op deze website » frankrijk.nlambassade.org

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Hier staat een interview met Jan Rosseel over zijn project Belgische Herfst » Nieuws

"Al in mijn tweede jaar fotografie (aan de Academie van Den Haag, red.) wist ik dat het mijn eindwerk zou worden. We kregen een opdracht over verborgen plekken. Toen ben ik mijn onderzoek begonnen. Mijn voornaamste fascinatie: hoe is het in godsnaam mogelijk dat zo’n gigantisch dossier onopgehelderd blijft. Het falen van de staat."

"In het Bendedossier heeft dertig jaar onderzoek niet veel opgeleverd. Hoe dat komt, dat is voor mij de essentiële vraag. Het klinkt misschien cru, maar ik koester geen wrok tegenover die daders. Wel tegenover de staat, die er niet in geslaagd is hen op te pakken. Dat vind ik veel kwalijker. Ik geloof in de rechtsstaat en criminelen zullen er altijd zijn. Zij doen hun job, de staat en justitie moeten dat ook doen."

"Het enige waar ik echt van overtuigd ben, is dat ze de daders wellicht nooit zullen pakken. Misschien zijn ze zelfs al overleden – in criminele milieus gaat dat snel. En mocht er toch nog iemand opgepakt worden , dan is de kans dat het nooit tot een veroordeling komt omdat er zoveel procedurefouten gemaakt zijn. Ik vind het dan ook onzinnig om het onderzoek nog eens met tien jaar te verlengen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Fotografie: Belgische Herfst

Schitterend project, Jan! Misschien moet (een deel van) het antwoord wel van de kunsten komen. Ik zal je nog een persoonlijke mail sturen met enkele suggesties. Overigens ben ik het helemaal met je eens dat het verlengen van de verjaringstermijn complete onzin is. Wie anders misschien al zou willen spreken hebben, zal nu zeker zwijgen.