Re: Opgravingen Hornu

Deze locatie was die in Elouges, schroothandelaar, nu nog steeds schroothandel gevestigd » Google Maps (Rue du Commerce 341, recht tegenover kerk, de poortingang die doorgang geeft naar terrein met halfronde groene loods!)

Waar ze nu momenteel gegraven hebben is nog niet exact geweten, oude mijnsite, is er al iets meer geweten over de juiste plaats en wie heeft naar die plaats verwezen?

22

Re: Opgravingen Hornu

Speurders onderzoeken 24 jaar oude tip over Bende

De onderzoekers van de Bende van Nijvel zijn op een voormalige mijnsite in Boussu, bij Bergen, op zoek naar een auto. Die zou door de Bende daar begraven of in een schacht gedumpt zijn. In de auto zouden ook wapens liggen en misschien zelfs een lichaam.

Nieuws » Speurders onderzoeken 24 jaar oude tip over Bende van Nijvel

23

Re: Opgravingen Hornu

Een aantal vaststellingen:

  • De link met de Bende van de Borinage wordt expliciet gelegd. Het is de enige reden die echt gegeven wordt om hier te gaan graven.

  • Blijkbaar zou er twee dagen gegraven zijn

  • Blijkbaar zijn er inderdaad onderdelen van meerdere VW Golf gevonden. Dit is een interessant en hoopgevend gegeven, vind ik.

Over de precieze locatie:

  • In een artikel in De Standaard staat "Via een veldweg zouden ze tot achter de verlaten administratieve gebouwen van de steenkoolwinning geraakt zijn. Daar konden ze de wagen ongemerkt begraven of in een schacht of koker van de mijn gooien."

  • In Het Laatste Nieuws is sprake van "Petit Hornu", een klein gehucht nabij Elouges.

24

Re: Opgravingen Hornu

Een gok: volgens mij is de locatie het 'bos' ten zuidoosten van volgend adres » 18 Place de l'Escouffiaux

Op één van de foto's van de graafmachine kan je, mits uitvergroting van de foto, een aantal woningen zien op de achtergrond. Het lijkt mij dat dat de bovenstaande woningen zijn. Verder klopt de beschrijving. We zitten op grondgebied van de gemeente Boussu, nabij het gehucht Petit Hornu. Er is begroeiing die veeleer aan een bos doet denken en die van dezelfde grootte is als op de foto. Er loopt een veldweg, de Sentier de l'Escouffiaux, doorheen de site. Mijngebouwen zie ik niet, wel kan je op Google Streetview zien dat er vroeger een soort van omheining moet hebben gestaan, die nog deels bestaat.

Re: Opgravingen Hornu

Het is opmerkelijk dat de Borinage-bende weer in beeld komt. Niet precies het gezelschap dat spoort met de de favoriete piste van de huidige speurders (extreemrechts). Het ging hier om mannen die niet direct als zware criminelen golden, wellicht met uitzondering van Vittorio. Bovendien was het bewijsmateriaal tegen ze destijds nagenoeg onbestaande; alleen die revolver waarvan twee ballistische rapporten bestaan die mekaar grondig tegenspreken De getuigenissen, die niet of nauwelijks overeenkomsten vertoonden en steeds werden veranderd, hadden geen enkele waarde.

Als de VW Golf er na Aalst is gedumpt, dan is het ook zeker de vraag wie dat dan gedaan heeft. Men kan wel een link leggen met de Borinage-verdachten maar die zaten tijdens de overvallen van 1985 allemaal in de gevangenis. Niet eenvoudig om dan naar Boussu te rijden.

Vanzelfsprekend kan een aloude theorie van stal gehaald worden: de Borinage deed de misdaden van 82/83 en anderen deden de rest. Maar dan zou er op zijn minst een reden moeten zijn om te veronderstellen dat deze lieden iets met de daden van 82/83 te maken hadden.

Als er iets wordt gevonden, dan lijkt me de kans groter dat het om iemand gaat die buiten de Borinage-bende stond, maar wel toevallig in de streek woonde of er goed bekend was.

Re: Opgravingen Hornu

Ben wrote:

In december vorig jaar vonden de speurders onderdelen terug van auto's van het type VW Golf GTI, de lievelingsauto van de bende van Nijvel. Over de resultaten van de huidige graafwerken is nog niets bekend gemaakt.

fipilip, de opgravingen in Dour en deze in Hornu zijn op een totaal andere plaats. In Dour ging het om een privé-terrein en hier gaat het om een oude mijnsite.

Ik weet het, toen was het in de rue du commerce. Maar het moet toch over dezelfde tipgever gaan en waarschijnlijk hetzelfde 'item' dat men zoekt omdat men het toen niet gevonden heeft?

Re: Opgravingen Hornu

air0240 wrote:

Deze locatie was die in Elouges, schroothandelaar, nu nog steeds schroothandel gevestigd » Google Maps (Rue du Commerce 341, recht tegenover kerk, de poortingang die doorgang geeft naar terrein met halfronde groene loods!)

Waar ze nu momenteel gegraven hebben is nog niet exact geweten, oude mijnsite, is er al iets meer geweten over de juiste plaats en wie heeft naar die plaats verwezen?

De locatie die je hierboven aangeeft verwijst naar place de l'Escouffiaux, dat is waar men volgens mij nu zoekt en niet die waar men in 2009 zocht. Nu spreekt men van de 'site Escouffiaux' die volgens mij in de buurt van de Rue of Place Escouffiaux moet zijn. Destijds sprak men in de pers van een schroothandel in de rue du commerce in Elouges. Tenzij jij correct bent en de beide sites toch dezelfde zouden zijn? In dat geval was de pers verkeerd.

Re: Opgravingen Hornu

Heb nog wat problemen met Google Maps te verslepen naar dit forum! Vandaar dat er iets niet goed zat, maar ondertussen al rechtgezet door aben veronderstel ik! (thx >Ben) Zijn dus twee verschillende locaties, waarschijnlijk op zoek naar hetzelfde en nog niet gevonden! En van dezelfde tipper, de schroothandelaar als ik me niet vergis, op sterfbed!

Los hiervan, als er daar nog oude mijnschachten zijn, denk toch wel als je daar iets in gooit, de kans groot is dat het nooit meer gevonden wordt! En ook niet met die graafmachine hoor!

Re: Opgravingen Hornu

Vorig jaar is er daar op deze plaats wat gevonden, onderdelen Golf GTI, is daar op dit forum ook iets van geweten, of is dit pas van vandaag of gisteren geweten?

30

Re: Opgravingen Hornu

Dat is informatie die pas sinds gisteren bekend is en zeer interessant is als je weet dat er in die jaren heel wat in stukken gesneden of ontmantelde VW Golf's werden gevonden (ik denk bv. aan Vilvoorde, Strombeek of Lennik).

Daarnaast wil ik er ook op wijzen dat die omgeving niet enkel wijst naar de Borains maar ook naar Christian Amory.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube