41

Re: Magazines

dim wrote:

Fraai hoor, stel al dat je het praktisch zou kunnen doen: dan krijg je daar een bestand bij elkaar met allemaal wapenliefhebbers. Waaronder waarschijnlijk een aantal namen die in dit dossier al genoemd werden. En dan? Nougatbollen.

Akkoord, na meer dan dertig jaar moet je echt geen energie steken in dit indirect bewijs. Stel dat je onderzoek al een lijst met namen oplevert, dan nog ben je er niets mee. Met zo'n elementen kan je geen verdachten meer onder druk zetten. Op zoek gaan naar hard bewijs (DNA, vingerafdrukken, een lijk, ...) of verbanden/manipulaties die je kan aantonen, dat is de boodschap.

dim wrote:

Dit is een in elkaar gezet dwaalspoor zo groot als een olifant. Of een waarschuwing. En Bultot was de kop van jut.

Lionel Ruth denkt daar anders over (maar wat zijn mening nog waard is in dit dossier, is natuurlijk een andere discussie):

"Dat hoopje as [in het bos van La Houssière] waarin ze de notities van schietinstructies van een vriendin van Butltot gevonden hebben, dat zou dan zogenaamd zijn om een vals spoor te leggen naar Bultot? Laat me niet lachen, dat hoopje lag daar al een week voor het gevonden werd, en het is een wonder dat die papiersnipper daar nog lag, want het had die dagen flink gewaaid. Volgens mij had de bende een box leeggemaakt en de zware rommel in het kanaal geloosd en de paperasserij waar ze niks mee konden doen in brand gestoken."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Magazines

Ben, ik snap het niet helemaal. Ieder flintertje dient onderzocht te worden, hoe dun ook. Als er via die magazines namen boven komen drijven, is dat goed, ook al zijn ze al gekend. Het kan ook een positieve werking hebben voor na de verjaring. Ook al verjaard het, het zal toch fijn zijn als we weten wie het waren. Al is het na 100 jaar.

En daarbij, we weten niet of dit spoor dun is of niet aangezien er volgens mij geen onderzoek is gedaan naar de abonees op dit blad. Je weet het nooit.

43

Re: Magazines

speurneus wrote:

En daarbij, we weten niet of dit spoor dun is of niet aangezien er volgens mij geen onderzoek is gedaan naar de abonees op dit blad.

Heb je hier een bron van?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

44

Re: Magazines

Ben, ervaring met recherchewerk is wel een belangrijk aspect. Ik heb toevallig die ervaring. Wanneer je zegt aan de ene kant om er geen energie in te steken en aan de andere kant het hebt over hard bewijs zoals DNA, dan weet ik eerlijk gezegd niet wat ik daarvan moet zeggen.

Want in feite wanneer je een lijst met namen hebt en die personen aan een DNA test kan onderwerpen, kan er een identificatie mogelijk uitrollen. Ik zeg dit niet zomaar, er zijn zeer ernstige misdrijven op deze manier opgelost. Wat ook een manier is het vergelijken van namen van de verschillende lijsten bij verschillende sporen. Ik zal het even toelichten. Er is bijvoorbeeld een spoor A, waarbij een lijst is met namen. En er is een spoor B, met ook een lijst met namen en tenslotte een spoor C met ook een aantal namen. Uiteindelijk blijkt dat een bepaalde naam (misschien een aantal meer) zowel op lijst A, B en C voorkomt.

Dat heeft natuurlijke een bepaalde betekenis. Want dat betekent dat die persoon/personen bij alle drie de sporen naar voren komen. En dus interessant zijn voor verder onderzoek. Dan kan je bijvoorbeeld de dadersporen, zoals het DNA op de peuk hanteren om een verband te controleren, vingerafdrukken etc. Om tactisch de alibi te controleren, na zoveel jaar is uiteraard bijna ondoenelijk. Een signalement kan je hanteren, wat ik ook lastig zal zijn, maar je kan daarmee gaan filteren als het ware.

45

Re: Magazines

Wat ik ook wil zeggen, niet om vervelend te doen smile, als we het over dwaalsporen hebben. Het valt me op dat er mensen zijn die meteen voetstoots bepaalde zaken aannemen. Bij gedegen recherchewerk leer je om objectief te zijn en niet voetstoots zaken aan te nemen.

Want hoe je het went of keert, zelfs het DNA hoeft niet heilig te zijn. Tegenwoordig komt het bij inbraken vaak voor dat er met opzet, door de echte dader, peuken van onschuldige(n) wordt achtergelaten op de plaats delict. Die dus uiteraard totaal niet van de dader zijn. Dus simpelweg een dwaalspoor. Het is zelfs mogelijk om vingerafdrukken van iemand anders op de plaats delict achter te laten. Ik zal niet zeggen hoe, maar het is bij bepaalde criminelen wel bekend helaas.

Ik acht overigens de kans klein, want vroeger was de waarde van speeksel gering, je kon in die tijd mogelijk een bloedgroep herleiden. DNA was er toen niet. Maar kijk als we gaan redeneren zoals bepaalde mensen hier doen, kan ik al meteen zeggen vergeet het DNA dan ook maar. Want de daders hebben deze als dwaalspoor achtergelaten, later zou men dan kunnen vaststellen dat de bloedgroep niet aan het toebehoort. En ze dus als verdachte onterecht worden uitgesloten voor verder onderzoek.

Wat ik hiermee wil zeggen, we komen uiteindelijk nergens op deze wijze van redeneren. Het is belangrijk om even om te schakelen en hoe moeilijk het ook zal zijn proberen objectief te zijn en geen aannames te gaan doen op voorhand. Tenzij je het tegendeel onomstotelijk kan bewijzen. Daar gaat het namelijk om. Dan ben ik een en al oor en dan luister ik graag naar de goed onderbouwde argumenten. Maar zaken die op subjectieve elementen zijn gebaseerd, dus op emotie en gevoel, daar kan ik helaas niks mee.

Re: Magazines

Ben wrote:

Heb je hier een bron van?

Omdat we dat niet weten. Ik zie niet veel info over de magazines op de killers-site. Ik zie ook geen informatie die er op wijst dat ze er uitgebreid onderzoek naar hebben gedaan.

47

Re: Magazines

dim wrote:

't zal dan toch niet de editie van dec '85-jan '86 geweest zijn, tenzij die begin november al beschikbaar was?

Het is effectief een tijdschrift uit december '85-begin '86! Wanneer is dit gevonden?

48

Re: Magazines

Over het tijdschrift AMI:

Men mag in deze context het belang van de schietclubs niet veronachtzamen, want daar werd de techniek van practical shooting toegepast. Tijdens de Amerikaanse kampioenschappen kregen de deelnemers de opdracht te mikken op bewegende kartonnen silhouetten tussen winkelende mensen in supermarkten. Een foto van de Grocery Store Panic verscheen in oktober 1983 in het wapentijdschrift AMI.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Magazines

Die bewuste foto zou ik wel eens willen zien. Ik neem aan dat dit een oefening was om bad-guys tussen het winkelend publiek te treffen zonder onschuldige slachtoffers te maken.

Re: Magazines

Op de volgende webpagina kan de inhoudstafel van de AMI magazines teruggevonden worden. Zowel Claude Dery, Michel Huart als René Smeets schreven heel wat artikels in dat magazine. In de uitgave van november 1985 is er bijvoorbeeld een artikel over het pistool 'Pin Gun Ultra' van Robert Darville. Ik heb geen idee wat voor wapen dit zou zijn » littlegun.be