Topic: Pepingen: 12 Mei 1987

12 mei 1987: Man vermoordt zeven mensen in boerderij

De 28-jarige Michel Van Wijnendaele stapt in Pepingen een boerderij binnen en opent het vuur op de inwoners. Daarbij doodt hij de 90-jarige grootvader van het gezin, de 84-jarige grootmoeder, de 46-jarige dochter, de 54-jarige schoonzoon en een kleinzoon van 20. Een tweede kleinzoon van 24 wordt zwaargewond.

In een nabijgelegen boerderij schiet de dader daarop een 37-jarige vrouw en haar driejarig kindje dood. Daarop trekt hij naar zijn schoonouders in Denderwindeke, waar hij zijn schoonvader en de moeder van zijn schoonvader verwondt. De dader pleegt zelfmoord nadat hij tijdens een politie-achtervolging wordt klemgereden door de politie.

Bron » en.wikipedia.org

Volgens de krant/media van toen zou hij ook in Pamel onophoudelijk zitten schieten hebben op een plaatsnaambord met een geweer. Het zat helemaal onder de kogelgaten. Ik denk na de moorden ...

Ik weet verder niets over de persoon (militaire achtergrond, misdaad, ... of gewone burger bij wie stoppen losgeslagen zijn), maar de Bende-wagen in Denderwindeke zou ik wel eens van uit die straat aan Pamel kunnen gekomen zijn. Dit was aan de brug over Dender op grens Okegem - Impegem - Pamel.

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Louter toeval, maar het is exact 27 jaar geleden vandaag.

3

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Op de Denderstraat aan de Okegembrug staat er nog een verkeersbord vol met kogelgaten van die man. Is het nu toeval als je in die tijd de kapot geschoten verkeersborden volgde je tot aan de steenweg in Braine-le-Chateau naar Waterloo uitkwam?

Als de bende inderdaad van aan Stro Kapelleke links is afgeslagen, zo hun weg markeerden door op verkeersborden te schieten want dan kom je ook toevallig op de Okegembrug uit, en zo naar Roosdaal, Pamel en dan richting Halle.

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Het is inderdaad een baan waar Bende eventueel ook zou kunnen gepasseerd zijn na Aalst (van Aalst komende ter hoogte van plakkaat/brug links richting Pamel). Dit is de baan die ik altijd in mijn hoofd gehad heb, van het ogenblik dat ik wist dat ze langs daar gekomen zijn.

Aan de brug links aanhouden richting Pamel. Nadien snappen ze hem in Brugelette en kunnen ze hem pas inhalen aan het bos van Sirault (vooraleer hij aan het bos daar zelfmoord pleegt). Dat is verdorie nog een lang stuk, en dan nog bijna recht op recht (over het ganse parcours maar 1 bocht denk ik en brede steenweg) ... Als de politie hem daar niet kan inhalen moet hij toch wel degelijk serieus stukske geraced hebben. Langs de SHAPE in Saint-Ghislain (is daar ook geen poging tot aanslag geweest in '80).

Vlakbij waar die Italiaanse restauranthouder vorig jaar vermoord was en de discotheek waar er in jaren 90 bijna wekelijks schietpartijen waren tussen maffia-drugsbendes uit de Borinage.

Er is niets over zijn achtergrond terug te vinden, buiten het feit dat hij werkloos was.

5

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Aan het Strokapelleke hebben ze nog even rechtdoor gereden, want anders moesten ze door het centrum van Liedekerke, en dat was ook toen niet zo simpel. Ze zijn m.i. aan het Strokapelleke nog even doorgereden, nog ene kilometer of zo, om dan links af te slaan naar Okegem, daar meteen over de brug over de Dender en dan door het centrum van Pamel te racen (waar je toen meteen doorheen was) tot aan de Steenweg Brussel-Ninove.

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Dat was ook mijn eerste gedacht, maar dan moesten ze wel lang(er) stuk op de steenweg en eventueel in het zich van een patrouille. Dan moet je toch al van die regio zijn. Had daar destijds familie wonen. Ik weet nog dat we ooit 's avonds in passeren nog boodschappen nodig hadden en dat mijn ouders/tante toch maar beslisten niet naar Delhaize te gaan (voor sluitingstijd) in Denderleeuw op het laatste moment. Dat was al zeker 2-3 jaar na laatste feiten ... De schrik zat er toen echt wel in bij de bevolking.

7

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Frustratie om een gefaalde jongensdroom (profwielrenner worden) dreef Michel Van Wijnendaele (28) exact dertig jaar geleden tot blinde razernij. Hij nam een long rifle, stoof drie boerderijen binnen en schoot zeven mensen dood. Na een klopjacht joeg hij de laatste kogel door het eigen hoofd. Het maakt hem de dodelijkste moordenaar van ons land.

En ook nog dit:

Op dinsdagmiddag 12 mei 1987, rond één uur, reed bankbediende Michel van Wijnendaele (28), getrouwd, vader van een kind van zeven jaar, in zijn Opel Kadett tot vlak bij een paar eenzame hoeven in Bogaarden, dichtbij Brussel. In twee boerderijen schoot hij achtereenvolgens zeven mensen dood, onder wie een kind van drie jaar. Daarna reed hij naar zijn woonplaats Denderwinkele, een tiental kilometers verderop. Daar opende hij het vuur op zijn schoonvader en diens moeder. Achtervolgd door politie en rijkswacht reed hij naar Sirault, waar hij zelfmoord pleegde.

De schoonouders overleefden de schoten. Hij schoot zichzelf dood in zijn wagen.

8

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Een van de zonen is ongeveer een 10 jaar geleden overleden op jonge leeftijd. Volgens een buurtbewoner zocht de dader naar iets en was hij eerst in de verkeerde boerderij.

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

kenza wrote:

Op de Denderstraat aan de Okegembrug staat er nog een verkeersbord vol met kogelgaten van die man. Is het nu toeval als je in die tijd de kapot geschoten verkeersborden volgde je tot aan de steenweg in Braine-le-Chateau naar Waterloo uitkwam?

Interessante info! Dat schieten op verkeersborden wordt ook verteld over een aantal leden of ex-leden van de groep Diane.

10

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Het is het verkeersbord dat richting Okegem aangeeft. Een tijdje na de overval in Aalst waren er meerdere beschoten verkeersborden en we zijn ze toen gevolgd tot we aan de atoomschuilkelder uitkwamen in Braine-l'Alleud achter het Hallerbos.