Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Werd de naam Jean Marie genoemd op de persconferentie?

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Wat ik niet begrijp is de reden waarom hij in 1997 terug op vrije voeten werd gesteld: er was geen DNA-match. Hoeveel stalen had men dan misschien? Waren de onderzoekers er zeker van dat ze er van elk bendelid één hadden? Ik dacht van niet.

Of werd het beschikbare DNA specifiek gelinkt aan de befaamde robotfoto op basis waarvan de brave man in de boeien werd geslagen? Of betreft het hier een zoveelste journalistieke onzorgvuldigheid?

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

De DNA-techniek is door de jaren heen flink geëvolueerd. Vroeger moest men al een hele haar of een redelijke hoeveelheid speeksel aantreffen om DNA te kunnen bepalen, tegenwoordig is een minuscuul spoortje al voldoende. Het kan dus zijn dat men nieuw DNA heeft gevonden dat in 1997 nog niet beschikbaar was.

Ik gis natuurlijk, maar dit zou wel verklaren waarom er toen geen match was.

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

We mogen natuurlijk hopen maar we moeten toch met onze beide voeten op de grond blijven. Dixit De Valkeneer zijn er zijn nog geen bewijzen maar wel een aantal aanwijzingen. Het gaat nog maar om een piste en niet om een uitgemaakte zaak. Ook het feit dat het nieuws voorbarig is gelekt stemt tot nadenken. Afwachten dus, het kan nog altijd op een sisser aflopen.

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Eens met Merovinger. Misschien heeft de man er helemaal niks mee te maken. Er zijn er meer geweest die ooit hebben beweerd deelgenomen te hebben aan de overvallen. In sommige kringen maak je indruk als je zoiets zegt.

Als de man er wél bij betrokken was, is er nog niks zeker. Als hij ontkent, zal men een zware dobber aan hem hebben en wordt het lastig zonder materieel bewijs. En alleen een bekentenis zal vermoedelijk ook niet voldoende zijn, tenzij hij werkelijk over feiten beschikt die ze als daderkennis kunnen aanmerken.

Dat men er nu mee naar buiten komt, ligt hoogstwaarschijnlijk aan het lek. Dat men het anders nog stil had gehouden geeft aan dat men de man interessant vindt, maar verder nog niet veel heeft.

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Hopelijk is het een begin. Enkelen zullen slecht slapen vannacht...

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

De DNA-techniek is door de jaren heen flink geëvolueerd. Vroeger moest men al een hele haar of een redelijke hoeveelheid speeksel aantreffen om DNA te kunnen bepalen, tegenwoordig is een minuscuul spoortje al voldoende. Het kan dus zijn dat men nieuw DNA heeft gevonden dat in 1997 nog niet beschikbaar was.

Ik gis natuurlijk, maar dit zou wel verklaren waarom er toen geen match was.

Weet ik, maar wat ik wilde zeggen was dat als er maar 2 of 3 verschillende DNA-stalen waren gevonden, waarom de verdachte dan werd vrijgelaten als er minstens 4 daders waren. Hij kon toch even goed die vierde zijn geweest?

98

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Deze Jean-Marie Tinck: 44 jaar in 1991, moord in 1991, uit Binche!

Le nommé Jean-Marie T., né à Binche, ..., est fortement soupçonné d'avoir commis ce meurtre. Il répond au signalement suivant: 44 ans, 1,82 m, corpulence forte, cheveux bruns courts, calvitie frontale, visage ovale, yeux bruns. Il porte des lunettes et parle le français avec un accent wallon.

» archives.lesoir.be

Un homicide excusé par la provocation.

» archives.lesoir.be

99

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Knap werk dim! Een aantal gegevens lijken te kloppen inderdaad. Uit de tweede link uit Le Soir lees ik evenwel dat de genaamde zich drie maand na de moord zelf is gaan aangeven bij de politie, uit wroeging. Lijkt me niet echt de houding van een "killer", maar wie weet.

Oostvl - Belgi

100

Re: Aanhouding Jean-Marie Tinck

Niet echt mijn verdienste, ik heb het geplukt van de site tueries. Over deze kerel niet veel meer te vinden, dit misschien tenzij homoniem » j-m-tinck-music-band.e-monsite.com (er staan ook foto's bij)

Wat de "wroeging" betreft, in welke mate was dat effectief zo, lijkt me eerder een flauwe poging om de moordzaak lichter te laten lijken?

Wat hogerstaande link betreft: geen bril en geen kaalheid lijkt me, dus twijfelachtig of het wel dezelfde persoon is. Anderzijds: de naam is niet echt frequent en Fayt-Lez-Manage is niet ver van Binche (en van het epicentrum van de Bende-dossiers) » Google Maps