191

Re: Aalst: Vlucht

Herr Flick wrote:

Ik kan me niet voorstellen dat deze profs hun vluchtroute blootstellen aan toeval, als  stel dat de wagen ingesloten geraakt, stel dat de bewakingsploeg vroeger terugkomt, ...

Absolut mee eens, zelfs voor Waver kan het bijna niet anders dat er een tweede wagen moet zijn.

Herr Flick wrote:

Rond die aflossing van de bewakingsploeg stel ik mij trouwens ook nog vragen normaal gezien gaat de afgeloste ploeg toch pas weg als de vervangers er zijn?

Ik heb daarstraks gelezen dat er maar bewaking was totdat het geld zou opgehaald zijn of naar de kluis gebracht was. Is dit een mogelijkheid, en als dit een mogelijkheid zou zijn, dan zijn de daders perfect op de hoogte van de internekeuken op gebied van afspraken en beveiliging tussen de ordediensten en de supermarkten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

192

Re: Aalst: Vlucht

De Golf GTI is door meerdere getuigen gezien aan het Strokapelleke in Denderleeuw waar hij richting Ninove reed met de koffer nog open. Aangezien op dat ogenblik het kruispunt Den Doorn in Ninove afgezet was door de politie en de Golf GTI daar nooit is aangekomen, is er maar een mogelijkheid: de Golf GTI 1 km verder links is afgeslagen richting Okegem en zo via Roosdaal Pamel langs over de Brusselse steenweg naar Lennik en zo naar Halle is gereden.

Als je van aan Strokapelleken doorrijdt en je slaat rechts af kom je altijd op Expresweg uit en moet je ook via Doorn in Ninove. Sla je links af via Okegem en op de Brusselse steenweg sla je rechts af kom je ook in Ninove terecht of ze moeten langs achter Neigembos gereden zijn en dan zo de Steenweg naar Halle over en dan binnendoor naar Denderwindike wat ook kan maar dan moet je de streek wel heel goed kennen.

Wat er op zou kunnen wijzen dat ze inderdaad de weg goed kenden door uit te gaan in de streek want dat was een gekende sluipweg om van aan dancing El Gringo, Partridge, Starlight en de Grote en de Kleine Beer, de Stones en Extreme in Hekelgem zo naar de driehoek van dancings te rijden in Aalst en de streek van de Belle Alliance en de Qweens in de buurt van Lennik.

Re: Aalst: Vlucht

kenza wrote:

De Golf GTI is door meerdere getuigen gezien aan het Strokapelleke in Denderleeuw waar hij richting Ninove reed met de koffer nog open. Aangezien op dat ogenblik het kruispunt Den Doorn in Ninove afgezet was door de politie en de Golf GTI daar nooit is aangekomen, is er maar een mogelijkheid: de Golf GTI 1 km verder links is afgeslagen richting Okegem en zo via Roosdaal Pamel langs over de Brusselse steenweg naar Lennik en zo naar Halle is gereden.

Stro kapelleke in Denderleeuw is een interessante plek. Vlakbij woonde/werkte daar ten tijde van de overval van Aalst een extreem-rechts figuur met militaire opleiding.

Ben wrote:

In een artikel van 13 november 1985 staat een mogelijke reden waarom er aan de politieblokkade aan De Doorn in Ninove geen Golf gepasseerd is. Volgens de auteur van het artikel bestaat de mogelijkheid dat de Golf nooit langs De Doorn is gepasseerd, maar dat ze één van de kleine, donkere binnenwegen hebben genomen en de nacht hebben doorgebracht in een bos.

Ben: Heb je dat artikel nog? Zo ja, kan je het volledige artikel posten?

194

Re: Aalst: Vlucht

the end wrote:

Ik heb daarstraks gelezen dat er maar bewaking was totdat het geld zou opgehaald zijn of naar de kluis gebracht was. Is dit een mogelijkheid, en als dit een mogelijkheid zou zijn, dan zijn de daders perfect op de hoogte van de internekeuken op gebied van afspraken en beveiliging tussen de ordediensten en de supermarkten.

Van hier op de site feiten Aalst:

Drie weken lang hadden politie en rijkswacht de Delhaize-vestiging in Aalst in de gaten gehouden. Een halfuur voordat de winkel sloot waren de twee rijkswachters in hun beige Renault 4 ineens verdwenen. Niemand heeft ooit begrepen waarom. Alsof de troepen zich terugtrokken, omdat ze wisten wat ging komen. Het grootste deel van de inkomsten van die dag was toch al in veiligheid gebracht, verklaarde een rijkswachtofficier achteraf.

Ook het wachten op de parking na de aanslag, dit zal voor een deel voor het verassing effect zijn bij het afrijden van de parking, maar waarschijnlijk ook om de orde diensten af te luisteren om te weten waar de wegversperringen stonden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

195

Re: Aalst: Vlucht

Het is best plausibel dat de rijkswachters naar huis gingen omdat de inkomsten grotendeels in veiligheid waren. Redenerend vanuit de politie betekende dat immers dat er de kans op een overval voorbij was. Zeker op vrijdagavond. De vraag is: waarom pleegden de gangsters desondanks toch nog de overval? Zit hier een argument dat buit niet echt een rol speelde, gecombineerd met het voordeel dat de overval gemakkelijker werd? (minder bewaking)

196

Re: Aalst: Vlucht

Aan de hand van de andere getuigenis gaat men er van uit dat ze langs het industriepark reden. Dat is dus beneden aan de brug rechts, omdat de wagen uit het zicht verdween. Ik haalde eerder al aan dat de wagen eerder uit zicht verdwijnt wanneer hij niet rechts afslaat.

Volgens mij reden ze rechtdoor naar Ninove (Den Doorn) langs de N405. Ik betwijfel sterk dat de politie van Ninove op die paar minuten daar al een wegversperring had nog voor ze daar voorbij kwamen. Ergens las ik dat ze in Denderleeuw gezien werden door een garagist en zijn zoon, dit is dan ook zonder twijfel op de N405.

Ik heb die bewuste nacht in de buurt redelijk veel rondgereden en van politie controles heb ik niets gemerkt, ondanks het nationaal politiealarm. Volgens mij zat de schrik er daar ook goed in.

Re: Aalst: Vlucht

Ergens klopt er iets niet; Maar ik weet niet precies wat. Op 9 november 1985 waren we met onze toen nog jongere kinderen naar de boekenbeurs in Antwerpen geweest. Das dus wel een hele tijd geleden. In mijn herinnering zijn we toen thuisgekomen te laat voor het nieuws op TV. Omdat ik toen al een groot voorstander was van teletekst op Tv was het eerste wat ik deed op teletekst kijken. Waarschijnlijk stond er toen net de overval van Aalst op.

Dat deed mij toen hevig schrikken: we waren - zover ik het mij herinner- zopas langs de Delhaze op de Ninoofsesteenweg gereden, hadden niks gezien en op onze rit naar Denderleeuw tot zowat 1,2 km voor het strokappelleken (waar we afsloegen) is er ons NIKS opgevallen.

Vragen: verscheen dit zo snel op teletekst? Zijn we aan iets ontsnapt (bv. gangsters die ons konden voorbijsteken?) Hebben we toch slecht gekeken? Of vergis ik mij na al die jaren en gingen we toch langs het industriepark of kwamen we via Brussel (dacht nog altijd dat we via rondpunt Aalst zijn geweest).

Die timing is bijna onbegrijpelijk?

198

Re: Aalst: Vlucht

Ik heb mij daar ook al gek over gepiekerd! Volgens mij zijn ze langs Okegem Pamel gereden want aan het Stro Kappelletje zijn ze door meerdere getuigen nog gesignaleerd met het kofferdeksel open en iemand achteraan in. Dat wil zeggen als ze effectief richting Ronquières gereden zijn niet via Ninove gereden zijn want daar was De Doorn op dat moment afgezet door de politie.

En volgens de getuige op TV dat hun eventjes achtervolgde richting Halle moeten ze via Okegem Pamel dan wel langs achter Neigem bos terug de steenweg naar Halle hebben genomen dan binnendoor richting Heikruis Rebecq en zo langs achter de steengroeve naar Bois de la Houssière gereden zijn (als het verhaal klopt dat ze daar stonden en dat er iemand op de grond lag) maar ik persoonlijk twijfel heel erg dat het Bois de la Houssière hun comfortzone was want een hond of kat doet zijn behoefte nooit in zijn eigen mand. En dan zouden ze zeker door jagers of wandelaars daar ooit eens opgemerkt zijn want zo druk en veel straten en wegen zijn er niet in dat bos.

199

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger, heeft u een naam van die extreem-rechtse figuur dat aan het Stro Kapelletje woonde? En heeft er iemand dat artikel dat ze mogelijk in een bos overnachten in de winter?

Re: Aalst: Vlucht

kenza wrote:

Ik heb mij daar ook al gek over gepiekerd! Volgens mij zijn ze langs Okegem Pamel gereden want aan het Stro Kappelletje zijn ze door meerdere getuigen nog gesignaleerd met het kofferdeksel open en iemand achteraan in. Dat wil zeggen als ze effectief richting Ronquières gereden zijn niet via Ninove gereden zijn want daar was De Doorn op dat moment afgezet door de politie.

En volgens de getuige op TV dat hun eventjes achtervolgde richting Halle moeten ze via Okegem Pamel dan wel langs achter Neigem bos terug de steenweg naar Halle hebben genomen dan binnendoor richting Heikruis Rebecq en zo langs achter de steengroeve naar Bois de la Houssière gereden zijn (als het verhaal klopt dat ze daar stonden en dat er iemand op de grond lag) maar ik persoonlijk twijfel heel erg dat het Bois de la Houssière hun comfortzone was want een hond of kat doet zijn behoefte nooit in zijn eigen mand. En dan zouden ze zeker door jagers of wandelaars daar ooit eens opgemerkt zijn want zo druk en veel straten en wegen zijn er niet in dat bos.

Dat is ongeveer de route die ik ook voor ogen heb.

Eén wagen via Roosdaal, de andere via baantje Denderhoutem?