21

Re: Overijse: 27 September

Ik heb me pas geregistreerd op dit forum. Sinds de overval op de Delhaize in Overijse volg ik de perikelen over het onderzoek naar de bende. De reden hiervoor is dat ik tijdens de "rustperiode" van de bende verschillende weken als privé-bewaker dienst deed aan de Delhaize van Overijse. Omdat er niets meer gebeurde werd de bewaking afgeblazen.

Ik was er pakweg 14 dagen weg toen de overval gebeurde. Ik had redelijk goede contacten met het personeel van de winkel en emotioneel deed de overval dus wel wat, zeker ook voor mijn familie. Wat me naderhand wel verbaasde is het feit dat niemand van de onderzoekers me contacteerde. Tenslotte had ik wekenlang 's avonds de parking geobserveerd. Alhoewel ik, op enkele details na, niet veel zou kunnen verklaren.

Ik blijf dit forum wel volgen.

22

Re: Overijse: 27 September

Hallo LEO, welkom om dit forum!

LEO wrote:

Wat me naderhand wel verbaasde is het feit dat niemand van de onderzoekers me contacteerde.

Als je alles eens op een rijtje zet is het niet zo verbazingwekkend. Ik weet niet of er bij jullie een reconstructie gedaan is (dan bedoel ik een reconstructie van het gerecht uit en niet voor de tv), maar in Aalst zijn er ook 8 vermoord en daar hebben ze geen moeite gedaan om een reconstructie uit te voeren.

Het lijkt wel of het hele onderzoek er naar eigenlijk geen onderzoek is, toch geen deftig. Om de zoveel jaren eens in het nieuws komen, met de graafwerken, nu met het aandikken van het aantal speurders. Ik vind het allemaal cinema om de mensen een gevoel te geven er nog mee bezig te zijn. Maar in de praktijk gebeurd er niets, het is een geheim die Belgische Staat met zich mee draagt. De jaren 80 staan symbool voor de corruptie en sjoemelende politiekers en agenten, die samen met criminelen op seksfeestjes zaten.

De nabestaanden van de slachtoffers blijven de dag van vandaag, 23 jaar na de feiten nog altijd met lege handen achter en zonder enige juiste uitleg wie hun familielid vermoorde en waarom juist.

23

Re: Overijse: 27 September

Hey Renne, je legt inderdaad de vinger op de zere plek. Ook ik denk dat er nooit wat zal bovenkomen van de onderzoeken. Wat en waar het gebeurt is weten we, wie de daders en de opdrachtgevers zijn zal wel altijd voor ons verborgen blijven. En zonder verdere uitleg van het gerecht en de politiek blijven de mensen gissen en raden. Als ik de feiten op een rijtje zet kom ik tot een angstwekkende conclusie. En hoe klein de wereld kan zijn!

Dat ik bewaking uitvoerde aan de Delhaize te Overijse vermelde ik reeds. Ronny Croes, het dodelijk slachtoffer van de Haemers-overval op het GMIC waardetransport was een collega van mij. We reden in dezelfde periode voor dezelfde firma en voor dezelfde opdrachtgever. Ik was dan ook aanwezig op de begrafenis in Blankenberge.

En geloof me of niet, Patrick Van Brussel, de rijkswachter die Haemers ging ophalen, was de zoon van een vriend van mij. Ik heb hem als cleane, gemotiveerde jongeling weten binnenstappen bij de rijkswacht. Later verloor ik de familie uit het oog en het deed dan ook pijn om hier op de site te lezen dat hij overleden is. Zo begrijpen jullie misschien mijn interesse voor de zwarte jaren '80.

24

Re: Overijse: 27 September

LEO wrote:

Als ik de feiten op een rijtje zet kom ik tot een angstwekkende conclusie.

Dat is inderdaad zo, wat Overijse betreft kan ik aannemen dat men verrast was. Men dacht dat de Bende kopstukken in de gevangenis zaten. De Bende was bijna 2jaar stil geweest, maar wat Aalst betreffende zijn er genoeg verwittigingen geweest. En toch slaat de Bende toe.

Waarom ze 2 jaar pauze namen is tot op heden ook nog een raadsel, volgens mij gaat dit om een politieke reden, of iets in die aard. De reden van aanslagen was om iets te bereiken, maar de neuzen wijzen niet in dezelfde richting en daarom chanteerde de ene partij de andere (misschien extreem-rechts).

En misschien was er een "akkoord" in de maak, maar kwam het akkoord er dan toch niet en begon men zo terug met aanslagen (ook de CCC mag men niet vergeten, toeval of niet maar ze lossen de bende af en de Bende begint als CCC stopt).

Soms lees je dat de Bende een pauze innam omdat de reus in de gevangenis zat. Misschien is het ook een reden, maar ik denk dat de reus niet besliste wanneer hij moest gaan knallen. En was het altijd dezelfde reus? Waarschijnlijk wel maar zeker is men niet. Soms lijkt het allemaal op een super complot maar om zoiets te realiseren moet je een machtig organisatie hebben.

25

Re: Overijse: 27 September

In tegenstelling tot de Haemers-bende was het de Bende van Nijvel niet te doen om geldgewin. De materialen die ze gebruikten bij hun overvallen (de wapens, de wagens) kwamen voort uit diefstal en roof. Het kostte hen geen geldelijke investering, geen gedoe met valse papieren om naar het buitenland te ontsnappen, geen gedoe met het omkopen van twijfelachtige individuen voor het bezorgen van hulpmiddelen. Geen gedoe met familieleden, vrouwen en kinderen. Het was een select gezelschap van getrainde moordenaars.

Hun werkmethode was een met militaire preciesheid uitgevoerde "Hit and Run" operatie met als enige doel paniek te veroorzaken. En ze komen zeker niet uit het ordinaire gangsterwereldje dat België toen rijk was. Dat gangsterwereldje is er niet mee opgezet als enkele geflipten het land in rep en roer zetten. Dat berokkend hen teveel schade.  Normaal worden zulke lieden direct verlinkt en verraden door het milieu via informanten. Ook hier geen sprake van met de Bende van Nijvel. Ze waren onbekend in het milieu!

De reden van de overvallen: Destabilisatie van het land door een angstphsychose onder de bevolking te veroorzaken. Waarom: geen idee, maar er moet een achterliggende bedoeling geweest zijn. Onderschat zeker de binnen- en buitenlandse inlichtingendiensten niet. Mijn idee hoor.

26

Re: Overijse: 27 September

LEO wrote:

In tegenstelling tot de Haemers-bende was het de Bende van Nijvel niet te doen om geldgewin. De materialen die ze gebruikten bij hun overvallen (de wapens, de wagens) kwamen voort uit diefstal en roof. Het kostte hen geen geldelijke investering, geen gedoe met valse papieren om naar het buitenland te ontsnappen, geen gedoe met het omkopen van twijfelachtige individuen voor het bezorgen van hulpmiddelen. Geen gedoe met familieleden, vrouwen en kinderen.

Inderdaad, bij Haemers was de buit hun inkomsten, bij de Bende was de buit drinkgeld en werden ze op voorhand betaald en na de job nog eens (denk ik hé). Maar waren de motieven van in begin dezelfde?

LEO wrote:

Het was een select gezelschap van getrainde moordenaars.

Zeker en vast, goed getrainde kerels die goed opgeleid zijn om onder druk te presteren moet je getraind zijn. Ze gingen de confrontatie aan met agenten alsof het niets was. Die agenten deden meer in hun broek, hoeveel agenten hebben al ééns een vuurgevecht meegemaakt? Weinig. Die gangsters trainden geregeld,vuurwapens was hun speelgoed en hadden hem niet in hand voor de show maar om hem te gebruiken.

LEO wrote:

En ze komen zeker niet uit het ordinaire gangsterwereldje dat België toen rijk was.

Misschien, er zijn aanwijzingen dat er wel gangsters van bij ons bij zaten. De vraag is of het waar is of gewoon om het onderzoek in de war te brengen. Maar maak je niet wijs dat De Staerke toevallig de dag ervoor zich in Aalst bevind. En zo zijn er veel toevalligheden, Haemers in Overijse, al dan waar?

Re: Overijse: 27 September

Renne wrote:

Inderdaad, bij Haemers was de buit hun inkomsten.

Nee. Kijk naar het document Van Brussel/De Jonghe (gelekt aan Douglas De Coninck en beschikbaar op deze site). Lees pagina 1. Het is glashelder. De bende Haemers werkte voor een organisatie.

Er is ook ijzersterk bewijs van de verbinding tussen de bende Haemers en de Italiaanse P2, via Elio Ciolini (zeer belangrijke lid P2). De buit van enkele holds ups ging direct vanaf Smars en Lacroix, naar Ciolini, die woonde met de grootmoeder van Smars.

Google 'Elio Ciolini' en kijk naar de relaties tussen Ciolini, Progande Due (P2) en de bomaanslag op het station van Bologna.

28

Re: Overijse: 27 September

LEO wrote:

Wat me naderhand wel verbaasde is het feit dat niemand van de onderzoekers me contacteerde. Tenslotte had ik wekenlang 's avonds de parking geobserveerd. Alhoewel ik, op enkele details na, niet veel zou kunnen verklaren.

Eigenlijk is het niet jouw taak, maar heb je nadien contact opgenomen met de speurders of de politie van Overijse?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Overijse: 27 September

Nope, officieel niet. Wel terloops met enkele bevriende BOB'ers. En veel concreet kon ik toch niet zeggen (en bewijzen). Het enige dat me bijgebleven is, is de ontmoeting met een BOB'er van de Brigade Waver die zich spontaan aanmelde bij mij (aan de ingang van het warenhuis, liet vluchtig zijn dienstkaart zien), zich kenbaar maakte en zei dat hij een politieman was en zich binnen in het warenhuis bevond. Indien er problemen waren, mocht ik hem opzoeken. Toen ik maanden later een foto van Christian Amory onder de ogen kreeg ging er een belletje rinkelen. Dat is alles.

30 (edited by Renne 13-09-2008 08:50)

Re: Overijse: 27 September

Dus toen u daar werkte zaten er BOB'ers undercover in de Delhaize? Eddy Vos zei het ook eens in een interview dat hij in den tijd met een kar en zak met daarin een UZI zogezegd boodschappen aan het doen was. Wat ik nu wou vragen:

  1. Was dat in 1985? Of vroeger dat de BOB'ers undercover waren?

  2. En waren ze veel aanwezig in het warenhuis? Ik bedoel wekelijks en/of alleen op vrijdag? En alleen 's avonds?

  3. Lagen er daar ook sluipschutters op de daken?

Het is wel typerend dat de Bende toeslaat toen de bewaking afgeblazen werd en zo zijn er vele zaken, die toevallig kunnen zijn maar ze moeten inside information gehad hebben over de beveiliging in en ronde de Delhaizes.