501

Re: Jean-Marie Tinck

Rep u naar de krantenwinkel want deze week staat er in Dag Allemaal een artikel over de nieuwe Bende-verdachte. Geschreven door René De Witte.

"In het milieu was hij volstrekt onbekend," zegt Marc Toussaint, die in de jaren negentig als rijkswachter bij de BOB werkte en doorgedreven onderzoek deed naar de criminele bendes in het Brusselse, en meer bepaald in Ukkel waar Tinck toen heeft gewoond.

Hugo Coveliers: "Een hele tijd geleden werd ik opgebeld door iemand die me vertelde over een gesprek op café waarbij iemand zijn betrokkenheid bij de Bende toegaf. Ik weet nog goed dat die man het had over een café in Saintes-Maries-de-la-Mer, een vissershaven niet zo ver van Montpellier. Tja, wat moest ik van dat verhaal geloven? Ik heb de persoon naar de speurders verwezen."

Iemand ooit al eens gehoord van Saintes-Maries-de-la-Mer in dit dossier?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

502

Re: Jean-Marie Tinck

» www.scribd.com

Re: Jean-Marie Tinck

Er is geen digitale editie van Dag Allemaal, heb ik begrepen? Wil iemand dan misschien zo vriendelijk zijn om volgende week een PDF'je van het artikel hier of op Scribd te plaatsen, voor die mensen die (zoals ik) niet meer in België wonen? Ik zeg volgende week, zodat de verkoop van Dag Allemaal er deze week niet onder hoeft te lijden. Zeer bedankt!

Het artikel in Het Nieuwsblad spreekt andermaal niet in het voordeel van Tinck. Opscheppen dat je op een of andere wijze bij de Bende betrokken bent is één ding en kan misschien nog indruk maken op sommigen, maar praten over het schieten op kinderen ligt toch een stuk gevoeliger.

Misschien is de killer niet door Eddy Nevens geraakt maar hebben de andere leden hem na Aalst afgemaakt toen ze ruzieden over het schieten op kinderen?

504

Re: Jean-Marie Tinck

De feiten waarvan Tinck op dit moment verdacht wordt:

Tinck zou deelgenomen hebben aan de diefstal van een Austin in Elsene en de diefstal van een VW Santana in Lembeek overval op wapenhandelaar Dekaise in Waver, waarbij een politieman werd gedood met een kogel in het hoofd. Tinck zou ook betrokken zijn bij de dood van taxichauffeur Constantin Angelou.

Maar Jean-Marie Tinck schepte in zijn verklaringen tegenover vrienden vooral op over overvallen van de Bende waarbij op kinderen werd geschoten. Dat gebeurde bij de dubbelaanslag van 27 september 1985 op de Delhaizewarenhuizen van Eigenbrakel en Overijse. Ook tijdens de laatste overval van de Bende op de Delhaize van Aalst richtten Bendeleden hun wapens op kinderen.

Tinck voegde er tijdens zijn vertrouwelijke gesprekken met vrienden aan toe dat het doodschieten van een kind (in Overijse) bij de Bendeleden tot een hevige ruzie had geleid.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

505

Re: Jean-Marie Tinck

En dat gedoe rond DNA op een vest uit Temse?

506

Re: Jean-Marie Tinck

De berichtgeving vanuit de pers is nogal tegenstrijdig. De ene keer hebben ze niets in handen, de andere keer is er sprake van dna, dan ontkent hij alles dan geeft hij kleine beetjes toe... Ik ben geneigd te geloven dat er inderdaad een stevige link is die hem aan de feiten bindt. Hij is blijkbaar vanaf het allereerste begin tot aan de overval in aalst betrokken wat hem tot een zeer interessante figuur maakt. Misschien wel de sleutelfiguur waarop iedereen hoopt. Ik blijf me echter afvragen wie het gerucht over het dna heeft verspreidt...

507

Re: Jean-Marie Tinck

dim wrote:

En dat gedoe rond DNA op een vest uit Temse?

Isolering DNA van lid Bende van Nijvel » Nieuws

508

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Maar Jean-Marie Tinck schepte in zijn verklaringen tegenover vrienden vooral op over overvallen van de Bende waarbij op kinderen werd geschoten. Dat gebeurde bij de dubbelaanslag van 27 september 1985 op de Delhaizewarenhuizen van Eigenbrakel en Overijse. Ook tijdens de laatste overval van de Bende op de Delhaize van Aalst richtten Bendeleden hun wapens op kinderen.

Tinck voegde er tijdens zijn vertrouwelijke gesprekken met vrienden aan toe dat het doodschieten van een kind (in Overijse) bij de Bendeleden tot een hevige ruzie had geleid.

Ik moet zeggen dat ik dit vanuit een psychologisch gezichtspunt zeer waarschijnlijk vind klinken! En kan me dan ook voorstellen dat justitie daardoor een sterk vermoeden heeft dat Tinck daadwerkelijk betrokken was.

Van alle theorieën die ik gehoord heb over de meest bloedige overvallen, past deze misschien wel het best. Ik kan me ook niet herinneren dat ik iets van deze strekking hier op het forum gelezen heb, terwijl het toch zo voor de hand ligt! Maar moet toegeven dat ik niet alles gelezen heb of herinner...

Het komt geheel overigens ook volledig overeen met de lezing van Van der Steen in de laatste uren van de Bende zoals nog op YouTube te bekijken valt. Daarin verteld hij hoe hij op de grond ligt en een man met pruik  naar hem toe komt en toch nog schiet, terwijl de kijker ziet hoe deze overvaller nog even lacht ook... dat detail... even lacht... (ik kan me voorstellen dat hij zich dit detail echt wel herinnerd).

Dan moet je behoorlijk verknipt zijn in je hoofd. Het is niet heel ondenkbaar dat niet iedereen in de bende hier nou even gecharmeerd van is geweest en natuurlijk hebben zij ook na-gevalueerd na hun raid! Deze details bedenk je niet, denk ik... dat is gewoon echt zo gebeurt. Dat vraagt om een diep inzicht in de daadwerkelijke verhoudingen onderling en komt ook niet overeen met alleen willen opscheppen, dan zou juist onverschrokkenheid van de hele bende het centrale gezichtspunt zijn geweest.

509

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Van alle theorieën die ik gehoord heb over de meest bloedige overvallen, past deze misschien wel het best. Ik kan me ook niet herinneren dat ik iets van deze strekking hier op het forum gelezen heb, terwijl het toch zo voor de hand ligt!

Welke theorie bedoel je?

Re: Jean-Marie Tinck

Lily wrote:

Verdachte Bende van Nijvel pochte met overvallen waarbij kinderen stierven » Nieuws

En hoe weet de pers deze info allemaal? Dat zal zeker niet van de advocaat van Tinck komen. In de interviews gisteren na de zitting van de KI is hier ook niets over gezegd. En waarom wordt dit net nu gepubliceerd op het moment dat de KI haar beraad houdt?

Wat ik eigenlijk nog het strafste van allemaal vind - indien het inderdaad klopt dat Tinck die verklaringen tegen vrienden zou gedaan hebben - is dat deze vrienden daar nu pas mee naar buiten komen! Waarom hebben ze dat niet vroeger gedaan? Daar moet dan toch een reden voor zijn? Geloofden ze Tinck toen niet? En waarom nu plots wel?