521

Re: Jean-Marie Tinck

Werner wrote:

Simpel, België heeft meer dan 16.000 erkende (oud) militairen die ooit deelgenomen hebben aan ten minste één opdracht. Hieruit kunnen we afleiden dat als sommige betrokken zouden zijn bij extreem geweld, dat zij eerder de uitzondering op de regel bevestigen.

Trouwens, in de groep van mensen die hier terecht komen via een asielaanvraag, zitten ook mensen die al heel wat extreem geweld hebben meegemaakt en via het geweld dat door individuen uit die groep word gepleegd kunnen we hetzelfde concluderen.

Oh, ik dacht dat je bedoelde dat Libanon in timeline te dicht bij lag en dat bijvoorbeeld Tinck eerder Ex-Congo was.

Maar natuurlijk is dit een uitzondering en zegt dit niks over het gros van de veteranen en is dit uiteindelijk een eenling. Toch kan extreem geweld voort komen uit uitzendingen, op het moment komt het veel in de VS voor n.a.v. uitzending naar Afghanistan en Irak. Uiteraard bij mensen waar al een steekje bij los was en die ook nog een keer door uitzending in extreme situaties beland zijn.

In dit kader zou het sowieso interessant zijn om te weten of en bij welk onderdeel Tinck zijn dienstplicht vervuld heeft, als hij in 1947 geboren werd zal dat denk ik rond 1965 geweest zijn?

522

Re: Jean-Marie Tinck

Een punt dat veel mensen missen: Tinck heeft een objectieve reden om over de bende te vertellen, nl. ooit aangewezen op basis van een robotfoto. Ik zou dat ook vertellen na een paar pinten, en het lijkt me logisch dat het gesprek dan verder over de bende gaat, waarvan ik ondertussen ook al heel pittige details ken, gewoon door rond te lezen.

Secundo, wat betekent DNA op een peuk, in een ... taxi?

523

Re: Jean-Marie Tinck

Floris, er is een wereld van verschil hoe het defensieapparaat van de VS en België in elkaar zit, en dan zwijg ik nog over de verschillen hoe zij operaties uitvoeren. Je haalt daar wel een degelijk punt aan wat de VS betreft, maar zet daar tegenover dat er onder die veteranen 22 zelfmoorden per dag plaatsvinden. Bij gelegenheid maar eens "On Killing" lezen. Eerste druk kun je downloaden van het net.

Als er een verband zou zijn naar een militair klimaat, dan gok ik eerder naar een extreem-rechtse achtergrond omdat je daar de combinatie vind van militarisme en een politieke ideologie.

524

Re: Jean-Marie Tinck

Trojan wrote:

Een punt dat veel mensen missen : Tinck heeft een objectieve reden om over de bende te vertellen, nl. ooit aangewezen op basis van een robotfoto. Ik zou dat ook vertellen na een paar pinten, en het lijkt me logisch dat het gesprek dan verder over de bende gaat, waarvan ik ondertussen ook al heel pittige details ken, gewoon door rond te lezen.

Secundo, wat betekent dna op een peuk, in een ... taxi ?

Dat betwijfel ik... Ik begreep eigenlijk dat hij destijds niet opgepakt was ondanks dat ze hem op de korrel hadden omdat zijn DNA niet matchte. Ik begreep daaruit dat ze zijn DNA verkregen hadden zonder zijn tussenkomst door hem te volgen. Ik weet dat deze methode in Nederland vaak gebruikt wordt om iemands DNA te testen zodat je weet of het zinnig is om verder iemand uit te pluizen zonder hem of zijn omgeving reeds te waarschuwen. Je doet dit door bijvoorbeeld achter iemand aan te lopen en een bekertje dat hij weg gooit veilig te stellen of zijn vuilniszak naar het lab te brengen.

Ik maak nergens uit op dat hij dit wist, zoals je nu stelt... of ben ik verkeerd geïnformeerd en is hij daadwerkelijk eerder opgepakt geweest?

525

Re: Jean-Marie Tinck

Trojan wrote:

Een punt dat veel mensen missen : Tinck heeft een objectieve reden om over de bende te vertellen, nl. ooit aangewezen op basis van een robotfoto. Ik zou dat ook vertellen na een paar pinten, en het lijkt me logisch dat het gesprek dan verder over de bende gaat, waarvan ik ondertussen ook al heel pittige details ken, gewoon door rond te lezen.

Er is wel een groot verschil tussen ooit verdacht geweest zijn en daarover vertellen of vertellen dat je een lid was van de Bende van Nijvel en pochen over het feit dat je hebt meegedaan aan overvallen waarbij kinderen gestorven zijn.

Als je ooit een verdachte bent geweest, lijkt het me geen goed idee om op zo'n manier te praten over dit dossier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

526

Re: Jean-Marie Tinck

Ook dat, maar weten we wel zeker dat hij zelf wist dat hij ooit verdachte is geweest?

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Hugo Coveliers: "Een hele tijd geleden werd ik opgebeld door iemand die me vertelde over een gesprek op café waarbij iemand zijn betrokkenheid bij de Bende toegaf. Ik weet nog goed dat die man het had over een café in Saintes-Maries-de-la-Mer, een vissershaven niet zo ver van Montpellier. Tja, wat moest ik van dat verhaal geloven? Ik heb de persoon naar de speurders verwezen."

Als men zeiltochten doet vanuit Sète (referentie : aanbod op de website van de zeilvereniging met Tinck als skipper) is het bijna vanzelfsprekend dat het mooi gelegen jachthaventje van het pittoreske Saintes-Maries-de-la-Mer aangedaan wordt. Kans is dus groot dat het hier idd over de 'bekentenis' van Tinck gaat.

Google gerust maar eens lokatie en en afbeeldingen van dit stadje.

528

Re: Jean-Marie Tinck

Henk wrote:

Hij wordt ook verdacht betrokken te zijn inzake de moord op Angelou. Ik kan me herinneren dat ze in die zaak een sigarettenpeuk met DNA hebben aangetroffen. Wordt dit DNA niet bedoeld in relatie tot Tinck?

Het rare hieraan is dat hij dan niet verdacht wordt van de moord op Van den Eynde veertien dagen vroeger. Beschikken de speurders over specieke info die hen toelaat uit te sluiten dat hij in Auberge du Chevalier was? En over spicifieke info die hen laat besluiten dat hij wel in de taxi van Angelou zat? Want eigenlijk ging iedereen ervan uit dat die twee moorden onlosmakelijk met elkaar verbonden waren.

Floris wrote:

Theorieën over waarom het geweld stopte: in deze lezing door ruzie over het gebruikte geweld.

Theorieën over waarom er zoveel geweld gebruikt werd: in deze lezing door een halve gare die dacht meer aanzien te verwerven binnen de groep door steeds extremer geweld te gebruiken, maar toch over de schreef ging met de hoeveelheid geweld binnen die groep.

Wat ik ook raar vind: de Bende maakte ruzie omdat er in Overijse een kind doodgeschoten werd. En wat later in Aalst wordt er nog een doodgeschoten.

Trojan wrote:

Secundo, wat betekent DNA op een peuk, in een ... taxi?

Alles! Alleen is er tot dusver geen match voor zover we weten.

529

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Iemand ooit al eens gehoord van Saintes-Maries-de-la-Mer in dit dossier?

Saintes-Maries-de-la-Mer is een bedevaartsoord voor zigeuners. De Staerke en Co zijn zigeuners.

Les Saintes-Maries-de-la-Mer is bekend als een bedevaartplaats van met name Spaanse roma. De plaats is een centrum van Mariaverering. Op 24 mei en eind oktober vinden bedevaarten plaats ter ere van Marie Jacobé en Marie Salomé. De bedevaart in mei is ook ter ere van Sara, de beschermheilige van de Gitans.

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

De feiten waarvan Tinck op dit moment verdacht wordt:

Tinck zou deelgenomen hebben aan de diefstal van een Austin in Elsene en de diefstal van een VW Santana in Lembeek , de overval op wapenhandelaar Dekaise in Waver, waarbij een politieman werd gedood met een kogel in het hoofd. Tinck zou ook betrokken zijn bij de dood van taxichauffeur Constantin Angelou.

Maar Jean-Marie Tinck schepte in zijn verklaringen tegenover vrienden vooral op over overvallen van de Bende waarbij op kinderen werd geschoten. Dat gebeurde bij de dubbelaanslag van 27 september 1985 op de Delhaizewarenhuizen van Eigenbrakel en Overijse. Ook tijdens de laatste overval van de Bende op de Delhaize van Aalst richtten Bendeleden hun wapens op kinderen.

Wel als Tinck zou deelgenomen aan de overval op Dekaise zijn er onmiddellijk een aantal onderzoeksdaden die kunnen gesteld worden om dat te verifiëren. Zo kan Tinck minstens al geconfronteerd worden met Dekaise want Dekaise leeft nog en heeft de daders gezien. Daarbij waren de daders ongemaskerd. Ook heeft Dekaise de stem van één van de daders gehoord. Tinck is ondertussen natuurlijk 32 jaar ouder geworden. Bij de huiszoeking zullen wel foto's gevonden zijn van een jonge Tinck. Ook die kunnen voorgelegd worden aan Dekaise.

Hetzelfde kan gedaan worden met de rijkswachters die de auto van de overvallers achtervolgd hebben en met Pierre Romeyer die getuige was van de schietpartij in Hoeilaart. Als al deze getuigen Tinck zouden herkennen kan je al beginnen spreken van een steviger dossier.

Nu lijkt het toch nog altijd slechts te draaien om de verklaring van Tinck zelf en de gelijkenis met robotfoto 17. Lijkt die robotfoto trouwens op één van de robotfoto's van de daders in Waver?