11

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Renne wrote:

Word het dossier in 2015 openbaar gemaakt voor journalisten of gebeurd dat niet altijd?
Of kan een journalist dat sneller inkijken?

Een dossier is geheim zolang het onderzoek loopt en is dus ontoegankelijk voor journalisten. Al zijn deze natuurlijk wel vrij om vragen te stellen aan de betrokken speurders. Maar net zoals bij de zaak Dutroux of andere grote zaken uit de Belgische misdaadgeschiedenis is het heel moeilijk om zaken geheim te houden, omdat de publieke opinie antwoorden wil. En liefst zo snel mogelijk. Daardoor zijn er af en toe - al dan niet bewust - lekken of publieke vergaderingen zodat het publiek het dossier kan volgen. Wat er na 2015 met het dossier gaat gebeuren, weet ik niet. Misschien branden ze het wel op een DVD (of twee) net zoals bij het dossier Dutroux toen het proces begon.

Koen wrote:

Ben, je hebt eigenlijk gelijk, we moeten ons ervoor hoeden onze kritiek en ons scepticisme niet te richten op mogelijk positieve wendingen in het onderzoek, en ook realistisch zijn, daar een goed gerechtelijk onderzoek nu eenmaal traag, maar wel zeker verloopt.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat mensen na al die jaren en mogelijke doorbraken zeer sceptisch en kritisch zijn. We hebben het bij de Cel Waals Brabant al dikwijls horen zeggen dat er mogelijk een doorbraak komt. Denk maar aan de robotfoto's, leugendetectors, dna-onderzoek, opgravingen, ... Het lijkt wel alsof de Cel Waals Brabant ieder jaar weer iets anders uit hun hoge hoed tovert om 'hun mandaat te kunnen verlengen'.

Maar zoals ik al zei, ben ik hoopvoller gestemd over de zeven nieuwe speurders die er bij komen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Ben wrote:

Wat er na 2015 met het dossier gaat gebeuren, weet ik niet. Misschien branden ze het wel op een DVD (of twee) net zoals bij het dossier Dutroux toen het proces begon.

Maar men zegt dat men dus 1 naam heeft door het DNA onderzoek dat gebeurde ivm de zaak van taxichauffeur Angelou. Dus dat staat dan in dat dossier? Dus in 2015 weten we wie die man was? Of niet?

13

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Mijn intuïtie en aanvoelen zegt dat Bouhouche de persoon is wiens DNA men gevonden heeft. Waarom geeft men dit dan niet vrij?

cfr, bijdrage kolonel Sack en antwoord hierop. En dat doet méér en méér vragen rijzen bij diens dood!

14

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2008)

Het is ook goed mogelijk dat er van de oude CWB ploeg enkele afvallen zo gauw de nieuwe ingewerkt zijn. Ik kan me gerust voorstellen dat wanneer je als politieman jaren op een zaak zit die geen vorderingen maakt, het danig op je systeem kan werken. Dus de nieuwe  onderzoekers zouden wel eens vervangingen kunnen zijn in plaats van versterking.

Mijn gedacht erover, hoor.