Re: Jean-Marie Tinck

Het is ook mogelijk dat de journalisten de verklaring van Tinck verwarren met het verhaal van Robert Du Bois. Du Bois heeft het nl. al enkele malen op diverse websites over een persoon die hem jaren geleden tijdens een boottocht zou opgebiecht hebben aan overvallen hebben deelgenomen waar op kinderen is geschoten.

532

Re: Jean-Marie Tinck

fipilip wrote:

Wat ik ook raar vind: de Bende maakte ruzie omdat er in Overijse een kind doodgeschoten werd. En wat later in Aalst wordt er nog een doodgeschoten.

Misschien net daarom dat ze gestopt zijn? Ruzie na Overijse en in Aalst heeft een bendelid de afspraken weederom niet nageleefd. Misschien is dat bendelid niet neergeschoten door Nevens, maar 'afgerekend' door de andere bendeleden in Houssière?

Volgens mij zijn er weinig misdaagmilieu's die moord op kinderen zou tolereren. Als je zelf kinderen hebt, of een neef of nichtje, of eender hoe... Jean-Marie Tinck zou altijd snoep in huis hebben gehad voor de kinderen van de buurt, dacht ik.

Re: Jean-Marie Tinck

De website van de zeilclub ligt plat. Is er meer aan de hand? Is de garage ergens in Waals Brabant waar ze de kiel van het zeilschip hebben gebouwd de schuilplaats van de bende? Zijn er andere zeilers ook bendeleden? Waarom kunnen ze boten kopen terwijl ze sobere huizen hebben?

Re: Jean-Marie Tinck

Ze kopen toch helemaal geen boten?

Re: Jean-Marie Tinck

Hoe geraakt de club aan die boten? Hoe kan Tinck in Frankrijk zeilen? Huurt hij daar een boot?

Re: Jean-Marie Tinck

Hij wordt ingehuurd als navigator, de ene boot hebben ze gebouwd en de Roeland is geen eigendom maar een soort gebruikersovereenkomst. Was gewoon op hun site te lezen.

537

Re: Jean-Marie Tinck

Ik vindt het maar een flauwe bedoening om veteranen uit conflictgebieden in verband te brengen met de moordenaars van de Bende van Nijvel. Omdat ze getuige waren van gruwelijke feiten? Dan kan ik het kandidaat-moordenaarschap ook uitbreiden naar politiediensten, brandweermannen en hulporganisaties. Allen krijgen ze hun portie gruwel voorgeschoteld. Maar ze linken aan kindermoorden vindt ik laag bij de grond, het getuigt van een compleet gebrek aan eerbied voor ieder die zich inzet voor zijn medemens. En het getuigt van een zwakke dossierkennis ivm de Bende van Nijvel. In mijn ogen nutteloze bladvervuiling!

Re: Jean-Marie Tinck

Roeland ligt in België, er is nog een boot in Nederland en dan nog één in Frankrijk? Allemaal gratis ter beschikking? Wat een gelukzakken! De bouw van de Scherzo is gesubsidieerd, maar dan nog moet de club er zelf geld ingestoken hebben, niets is gratis in de wereld. Hoeveel kost bijvoorbeeld alleen al de motor van het schip? Tinck is samen met S. de stichter van de club. Zij stellen ofwel de boten ofwel geld ter beschikking. En S. woont nu net in Gravenbrakel... auto's, hinderlagen, start zware overvallen.

Re: Jean-Marie Tinck

De penningmeester van de club vertelde me dat Tinck stand-in was voor zeiltochten. Hij sprong in als de vaste skippers niet konden. Wat zijn aanwezigheid in Saintes-Maries betreft: In de zeilwereld is het zo dat ervaren zeilers heel vaak worden ingezet en betaald om zeilboten naar een of ander vakantieoord te brengen, of opnieuw naar België te varen. Eigenaars van zeilboten willen graag hun speeltje klaar hebben als ze op hun vakantiebestemming komen. Na de vakantie betalen ze alweer een skipper om de boot te terug te varen.

Een ex-collega van mij bij de krant gebruikte al zijn vakantiedagen om dat te doen. Hij had niet het geld voor een eigen zeilboot, maar deed niets anders dan zeilen. Hij verdiende er een aardige cent mee bij, vooral toen hij met pensioen ging. Men betaalde hem een vliegtuigticket naar het zuiden en hij keerde terug met een zeilboot naar om het even welke haven.

Het is dus best denkbaar dat Tinck in dat circuit verzeild (nou ja, woordspeling) was geraakt en een inkomen kon vergaren door dat soort jobs te doen. Paar weken op zee, zonder kosten, leuke vergoeding, meestal lekker in het zwart.

Re: Jean-Marie Tinck

Wat heeft de penningmeester over de financiering verteld? Ze hebben 3 boten die ze moeten onderhouden, moet toch was kosten? En hoe is de club ontstaan en wat is de relatie tussen Tinck, medestichter S. en de tuinman D.?