Re: Jean-Marie Tinck

Meegluurder wrote:

Wat heeft de penningmeester over de financiering verteld? Ze hebben 3 boten die ze moeten onderhouden, moet toch was kosten?

Het is niet omdat men zeiltochten aanbiedt met een boot dat men er eigenaar moet van zijn. Er bestaat ook een hele chartermarkt voor zeiljachten.

Re: Jean-Marie Tinck

Wat als we volgende info samenleggen:

Ben wrote:

Tinck voegde er tijdens zijn vertrouwelijke gesprekken met vrienden aan toe dat het doodschieten van een kind (in Overijse) bij de Bendeleden tot een hevige ruzie had geleid.

Ben wrote:

Op de website staat een interview met Leopold van Esbroeck. Daders » Bende De Staerke

"Kort na de aanslagen in Eigenbrakel en Overijse is er een zware ruzie ontstaan binnen de Bende-De Staerke. Ik was er zelf niet bij en geen van de aanwezigen heeft me ooit willen vertellen waar het over ging, zelfs Salesse niet. Was het over vrouwen of de verdeling van een buit gegaan, dan was er geen enkele reden tot geheimhouding geweest, dus ga ik ervanuit dat het iets heel ernstigs betrof."

Komt daarbij dat David Van de Steen Philippe De Staerke formeel heeft herkend in Aalst. Misschien moeten we de (ingetrokken) bekentenissen van De Staerke eens opnieuw tegen het licht houden.

553

Re: Jean-Marie Tinck

Even terug naar de zaak. Tinck heeft het over een ruzie na de overval in Overijse. Dit deed bij mij, en ongetwijfeld nog anderen, meteen een belletje rinkelen. Want wat lezen we elders op het forum omtrent het onderzoek naar De Staerke?

"Na die dubbele moordpartij [i.e. Eigenbrakel en Overijse] zou er ruzie zijn ontstaan binnen de bende en zou De Staerke nieuwe medeplichtigen hebben gezocht om zijn overvallen voort te kunnen zetten. ln dat verband wees de getuige vijf mogelijke mededaders aan die nog niet eerder in het Bendedossier zijn opgedoken. Het gaat om twee Franse criminelen en drie gangsters uit Charleroi die zouden hebben samengewerkt met de clan De Staerke. Eén van de vijf, een beroepsmilitair en eliteschutter, is inmiddels overleden."

Meer » Daders

Dit lijkt me naadloos bij elkaar aan te sluiten!

Re: Jean-Marie Tinck

En dan nog dit, daags na Aalst :

Ben wrote:

Op 10 november 1985 zijn Salesse en Van Esbroeck vertrokken/gevlucht naar Zuid-Frankrijk, naar Saint-Raphaël.

Re: Jean-Marie Tinck

Hoewel de gesuggereerde ruzie in de bende De Staerke in tijd samenvalt met de ruzie die Tinck noemt, is de naam van Tinck nooit genoemd in relatie tot de De Staerkes. Hij zat niet in het onderzoek naar die bende. Ook voor speurders die dat wereldje goed kenden schijnt Tinck een onbekende te zijn. De kans dat er een relatie was tussen Tinck en het milieu van De Staerke/Van Esbroeck/Salesse lijkt dus niet zo groot.

556

Re: Jean-Marie Tinck

Goed, ik heb Louis D. (de man met het vissershoedje, ook wel de tuinman genoemd) nog een keer door de mangel gehaald, maar wat ik gevonden heb is magertjes. Hij is geboren in augustus 1953 en is dus nu 60 jaar oud, hij is dus 7 jaar jonger dan Tinck. Hij is waarschijnlijk woonachtig in Braine-le-Comte (of Petit-Roeulx-lez-Braine, dat wordt niet helemaal duidelijk), ik hoef niemand op dit forum uit te leggen dat dit het dichtstbijzijnde dorp naast het Bois de la Houssière is en aan de westkant van de comfort zone.

Ik weet niet hoe lang hij daar al woont. Aan de andere kant denk ik dat de meeste mensen die daar wonen in de buurt geboren zijn. Dat is natuurlijk wel weer heel toevallig allemaal. Hij is in 1971 in militaire dienst gegaan, zo rond zijn 18e, hij kwam toen bij de Marine en voer in ieder geval op de mijnenveger M932 Nieuport. Hoe lang hij in militaire dienst is geweest of dat hij beroeps was weet ik niet. in 1982 was hij 29 jaar oud, in 1983 was hij 30 en in 1985 was hij 32.

Re: Jean-Marie Tinck

Volgens mij is hij in 1982/83 gestopt met actieve dienst (las ergens dat ie 12 jaar gediend had) en meer dan dat had ik ook niet gevonden. Inderdaad en hij was 17 toen hij begon.

558

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Hij is waarschijnlijk woonachtig in Braine-le-Comte (of Petit-Roeulx-lez-Braine, dat wordt niet helemaal duidelijk), ik hoef niemand op dit forum uit te leggen dat dit het dichtstbijzijnde dorp naast het Bois de la Houssière is en aan de westkant van de comfort zone.

Op zijn Netlog profiel staat inderdaad "Lieu de résidence Petit-Roeulx-lez-Braine, Belgique". Wat een deelgemeente is van Braine-le-Comte.

559

Re: Jean-Marie Tinck

Filip wrote:

Misschien net daarom dat ze gestopt zijn? Ruzie na Overijse en in Aalst heeft een bendelid de afspraken weederom niet nageleefd. Misschien is dat bendelid niet neergeschoten door Nevens, maar 'afgerekend' door de andere bendeleden in Houssière?

Volgens mij zijn er weinig misdaagmilieu's die moord op kinderen zou tolereren. Als je zelf kinderen hebt, of een neef of nichtje, of eender hoe... Jean-Marie Tinck zou altijd snoep in huis hebben gehad voor de kinderen van de buurt, dacht ik.

De stelling dat de Bende van Nijvel ruzie had om het doden van kinderen volg ik niet helemaal. Als men het verloop van het zinloos gewild bekijkt dan is het juist in Overijse en Aalst dat het volledig ontspoort, de 2 laatste overvallen. In Eigenbrakel schieten ze nog geen kinderen dood, maar een klein halfuur later in Eigenbrakel komen ze toe en schieten ze een kind van zijn fiets, als eerste daad, de gegijzelde jongen word in Overijse doodgeschoten op het einde van de overval door de 2 roitguns de RG1 en de RG2! De munitie die ze gebruiken in 85 was om groot wild mee om te leggen. in deze post heb ik onder andere dit macaber aspect al eens aan gekaart.

Ik heb me al verschillende keren afgevraagd hoe het in die auto was bij de rit tussen Eigenbrakel en Overijse. Vermoedelijk is er bewust over gepraat dat bv. de persoon de ze gijzelen doodgeschoten moet worden. Ergens in die rit is er een keerpunt. Zeker als men dan naar Aalst kijkt het eerste wat men daar doet bij aanvang is een familie afslachten, veel gewetensproblemen kunnen de daders niet gehad hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

560

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Hij is waarschijnlijk woonachtig in Braine-le-Comte (of Petit-Roeulx-lez-Braine, dat wordt niet helemaal duidelijk), ik hoef niemand op dit forum uit te leggen dat dit het dichtstbijzijnde dorp naast het Bois de la Houssière is en aan de westkant van de comfort zone.

Braine-le-Comte is wel heel dicht bij het Bos (Bois de la Houssière) » Google Maps