561

Re: Jean-Marie Tinck

the end wrote:

De stelling dat de Bende van Nijvel ruzie had om het doden van kinderen volg ik niet helemaal. Als men het verloop van het zinloos gewild bekijkt dan is het juist in Overijse en Aalst dat het volledig ontspoort, de 2 laatste overvallen. In Eigenbrakel schieten ze nog geen kinderen dood, maar een klein halfuur later in Eigenbrakel komen ze toe en schieten ze een kind van zijn fiets, als eerste daad, de gegijzelde jongen word in Overijse doodgeschoten op het einde van de overval door de 2 roitguns de RG1 en de RG2! De munitie die ze gebruiken in 85 was om groot wild mee om te leggen. in deze post heb ik onder andere dit macaber aspect al eens aan gekaart.

Ik heb me al verschillende keren afgevraagd hoe het in die auto was bij de rit tussen Eigenbrakel en Overijse, vermoedelijk is er bewust over gepraat dat bv. de persoon de ze gijzelen doodgeschoten moet worden. Ergens in die rit is er een keerpunt. Zeker als men dan naar Aalst kijkt het eerste wat men daar doet bij aanvang is een familie afslachten, veel gewetens problemen kunnen de daders niet gehad hebben.


Ik ben niet overtuigd. Beide verhalen sluiten naadloos en logisch op elkaar aan.

We wisten al langer dat er binnen de clan De Staerke een ruzie was na Overijse. Maar als ik het goed heb, bleef onduidelijk waarom. Want uiteindelijk was de overval toch goed verlopen? Dat Tinck verteld zou hebben dat de bende na Overijse ruzie had omwille van het doodschieten van een kind, lijkt me een behoorlijk aannemelijke verklaring.

Maar het verhaal van Tinck laat omgekeerd ook een onduidelijkheid. Ruzie omwille van het doodschieten van een kind, goed, maar waarom schieten ze dan in Aalst nogmaals een familie dood? Dit is niet logisch. Het verhaal van De Staerke biedt daar een mogelijke aanvulling: er werd gezocht naar een aantal nieuwe bende leden met minder scrupules. Aalst werd maw. door andere gangsters gedaan dan Overijse.

Ik begrijp zeker het bezwaar dat Tinck voorzover bekend geen deel uitmaakte van de clan De Staerke. Deze is niet aangetoond. Omgekeerd is ze ook niet uitgesloten. Gezien de verdenkingen die in de richting van De Staerke bestaan, valt een gezamenlijke betrokkenheid dus niet uit te sluiten en beslist te onderzoeken.

De achtergrondkennis van Tinck betekent niet dat hij zelf betrokken was, mogelijk heeft hij deze verhalen ook opgevangen en inderdaad ze wat opgeblazen en gedaan alsof zijn rol groter was dan ze feitelijk was.

562

Re: Jean-Marie Tinck

johan666 wrote:

Braine-le-Comte is wel heel dicht bij het Bos (Bois de la Houssière) » Google Maps


Ja, dat zette mij ook aan het denken... Gecombineerd met dat deze man de foto van Tinck met de Delhaize-tas op facebook 'like-te' en als profiel foto zichzelf laat zien met het bekende vissershoedje. Het hoeft allemaal niks te zeggen maar de toevalligheden stapelen zich wel op.

Op Facebook zegt hij ook dat hij de Scherzo met vrienden aan het bouwen is... al heb ik hem op foto's nooit kunnen ontdekken bij de bouw, hij is dus een contact via de bootjesclub, een aantal van zijn marinevrienden reageren ook op posts van de bootjes club en zijn inmiddels ook allemaal zeilers.

563

Re: Jean-Marie Tinck

Ik denk dat dit "kaliber" onderwereld figuren er op kickt om zo links of rechts signalen uit te zenden (door gedrag, tasje dragen etc.). Alleen zij alleen weten waar dat op slaat. Zij voelen zich ook jaren daarna nog oppermachtig en de signalen zijn alleen voor intimi. Serial killers doen dat bv. ook, die laten altijd wel ergens een spoortje achter om de speurders te tarten en die gaan zelfs zo ver om encrypted messages (zodiac killer) naar de kranten of politie te sturen.

564

Re: Jean-Marie Tinck

Ik denk het ook, zie mijn post over Heineken-ontvoerder Willem Holeeder eerder in deze draad.

565

Re: Jean-Marie Tinck

Wat the end schrijft over het gesprek in de auto intrigeert mij. Wat zou daar besproken zijn. kan ook dat ze daar volkomen dol gedraaid zijn omdat de buit van de eerste overval tegen viel. Lees ook Beetgenomen pagina 95. De gangster werd woest en zei we zijn voor niets gekomen. Ik schiet de boel overhoop (de dag ontvangst lag al in de kluis). Overigens duidt dit erop dat het wel degelijk om de buit ging. Dat kan dus ook de reden zijn van de tweede overval. De bende had geld nodig en ging naar Overijse om alsnog geld buit te maken.

566

Re: Jean-Marie Tinck

Even het artikel van René De Witte gelezen en hieruit zijn enkele bemerkingen te maken. Volgens een bestuurslid van de zeilclub hadden ze sinds een jaar contact verloren met Tinck. Dus ergens na heel die heisa rond het Delta onderzoek. Tinck had in '97 reeds een DNA staal afgestaan maar dit kwam toen niet voor op de bewijsstukken. Voor zover we weten beschikken de onderzoekers vandaag over DNA sporen terug gevonden op sigarettenpeuken, een stuk verband en een kogelvrije vest.

Men beschikt dus enkel over getuigen die Tinck aanduiden voor bepaalde feiten en getuigen waaraan Tinck bepaalde verklaringen had afgelegd al dan niet in beschonken toestand. Op het moment weten we niet wat er in het dossier zit en lijkt de bewijslast tegen Tinck enkel een indirect patroon te vertonen. Coveliers trekt hieruit een juiste conclusie met het vermoeden dat Tinck waarschijnlijk geen hoofdrolspeler is, maar dat zijn aanhouding en media commotie  wel iets in beweging kan zetten.

567

Re: Jean-Marie Tinck

Hestur wrote:

De achtergrondkennis van Tinck betekent niet dat hij zelf betrokken was, mogelijk heeft hij deze verhalen ook opgevangen en inderdaad ze wat opgeblazen en gedaan alsof zijn rol groter was dan ze feitelijk was.

wink

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

568

Re: Jean-Marie Tinck

Hestur wrote:

Ruzie omwille van het doodschieten van een kind, goed, maar waarom schieten ze dan in Aalst nogmaals een familie dood?

En niet te vergeten Elsie Nijs. David Vande Steen en zijn zus + Elsie: dat is precies een statement. Ruzie om 1 doodgeschoten kind? Voilà, nu schieten we er op drie. Toch ook rekening mee houden dat de zogezegde ruzie omwille van het schieten op kinderen een kwakkel is van een journalist die het verhaal van Robert Du Bois gemixt heeft met dat van Tinck.

Hestur wrote:

Ik begrijp zeker het bezwaar dat Tinck voorzover bekend geen deel uitmaakte van de clan De Staerke. Deze is niet aangetoond. Omgekeerd is ze ook niet uitgesloten. Gezien de verdenkingen die in de richting van De Staerke bestaan, valt een gezamenlijke betrokkenheid dus niet uit te sluiten en beslist te onderzoeken.

In elk geval was Tinck niet alleen. Hij had minstens twee handlangers. Kunnen dat twee gangsters geweest zijn die ook al die tijd onder de radar bleven? Het zou kunnen, maar ook niet. De kans is wel groot dat zijn handlangers in Elsene woonden in 1982-1983, net als hij. En dan komt De Staerke weer in aanmerking.

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Hij is waarschijnlijk woonachtig in Braine-le-Comte (of Petit-Roeulx-lez-Braine, dat wordt niet helemaal duidelijk), ik hoef niemand op dit forum uit te leggen dat dit het dichtstbijzijnde dorp naast het Bois de la Houssière is en aan de westkant van de comfort zone.

Zijn buurvrouw (althans dat beweert ze) zit ook op Facebook. Via haar adres kom ik aan afgeleefd huis.

570

Re: Jean-Marie Tinck

Waar ligt dat huis Meegluurder?