691

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Een vraagje: heb je toevallig nog aanwijzingen die Tinck aan de paraclub in Namen linken? Want volgens mij is het deze club die enkele maanden geleden getroffen werd door een zeer zwaar vliegtuigongeluk. Dat kan misschien een emotionele trigger geweest zijn voor Tinck om zijn Bende-verhaal nog eens te vertellen (maar nu ben ik wel heel hard aan het speculeren).

Nee, was het maar waar... Had alleen bekeken wat een logische plek voor hem zou zijn om sprongen te maken. Toen kwam ik er terecht.

Doe zelf een hoop met websites en deze specifieke "under construction" page (tekst en vormgeving) was ik nog niet tegengekomen, meestal wordt zo'n pagina gegoten in een bestaand template van de groepering van de website (bv. een zeilvereniging of een parachute spring club) of van de maker van het achterliggende systeem (bv. Joomla of Wordpress) of anders van het bedrijf dat de website host.

Daarom vond ik het verdacht dat zowel de zeilvereniging als de parachute spring club exact dezelfde "under construction" page hadden. Nog verdachter wordt het als ik in Google onder de exacte zoek criteria ga zoeken voor vergelijkbare pages. Dan blijkt dit inderdaad een zeldzame "under construction" page te zijn. Ik vind bijzonder weinig hits, als dit een algemeen template was zouden het er duizenden moeten zijn.

Uiteindelijk blijken in heel Google slechts 4 pagina's van dezelfde tekst en lay-out gebruik te maken, waarvan ik er (toevallig) zo al drie kan linken aan reeds bekende activiteiten van Tinck » www.aerocentre.ch | www.deltaplane.ch | www.topvalais.ch | www.okbob.net

Het kan natuurlijk allemaal gewoon toeval zijn... Dat kan, maar persoonlijk vind ik het iets te toevallig. Ik zou eerder zeggen dat of de clubs na de ervaring met de Zeilclub contact met elkaar gehad hebben of dat justitie die niet zo blij zei te zijn met het uitlekken van het dossier verdere informatie heeft willen beperken... Maar nogmaals, misschien zie ik spoken. smile

692

Re: Jean-Marie Tinck

Er stonden op die 2 websites PDF-files met ledenlijsten. Dat zal de reden zijn waarom ze offline gezet zijn.

693

Re: Jean-Marie Tinck

Ja, daar kan ik me dan wel wat bij voorstellen, die mensen hebben geen zin om net zo uitgeplozen te worden als de mensen bij de zeilvereniging.

Als alle sites die zo'n pagina hebben iets te maken hebben met de sportieve activiteiten of te linken sportieve activiteiten van Tinck (Zeilen, parachute springen, para gliden, deltaplane, para penten) en er is één pagina in de wereld die daar niks mee te maken heeft maar iets met Algerije lijkt te hebben maar wel zo'n "under construction" page heeft...  kan dat toeval zijn of niet?

Wat heeft Tinck/de Bende van Nijvel/België met Algerije? Is daar een link te maken die ik niet ken maar die iemand anders op dit forum aan het denken zet?

694

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Wat heeft Tinck/de Bende van Nijvel/België met Algerije? Is daar een link te maken die ik niet ken maar die iemand anders op dit forum aan het denken zet?

De 4 sites die je gevonden hebt betekenen volgens mij enkel dat ze door dezelfde firma/persoon zijn gemaakt, en dat die firma/persoon dezelfde tekst heeft gebruikt voor z'n service pagina's. Wat niet ongewoon is voor een developer. En dat van de x sites die hij/zij gemaakt heeft er 4 'in maintenance mode' staan. Zie echt niet hou dit verband zou kunnen houden met Tinck.

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Floris, bedankt voor het mooie overzicht.

Ook mijn complimenten aan Floris. Zo doen we dat!

696

Re: Jean-Marie Tinck

Mooi werk, Floris! Erg verhelderend, waarvoor dank!

697

Re: Jean-Marie Tinck

zenga wrote:

De 4 sites die je gevonden hebt betekenen volgens mij enkel dat ze door dezelfde firma/persoon zijn gemaakt, en dat die firma/persoon dezelfde tekst heeft gebruikt voor z'n service pagina's. Wat niet ongewoon is voor een developer. En dat van de x sites die hij/zij gemaakt heeft er 4 'in maintenance mode' staan. Zie echt niet hou dit verband zou kunnen houden met Tinck.

Nee, het is wel ongewoon. Er zijn slechts zes sites in de wereld die specifiek deze maintainance-pagina hebben, één van die sites is de site van de zeilvereniging. Een andere site is er een van een parachutisten club dicht bij Brussel, waar ik op kwam omdat ik op zoek was naar Tinck. En toen ik verder ging zoeken vond ik er nog drie die allemaal met para-gliden etc. te maken hebben (te linken aan Tinck als parachutist) en één in Algerije die ik nóg nergens aan kan linken ivm Tinck.

Het zou inderdaad toeval en 'gewoon' maintainance geweest zijn als ik ook een drogisterij, een bowling centrum en een stipboeken-verzamelaar gevonden had met zo'n page. Het zou gekund hebben als ze allemaal de zelfde webdevelopper gehad hebben, maar dat de zeilvereniging in Brussel en de parachutisten club in Namen en twee para-glide clubs in Zwitserland en een para-glide club in Frankrijk en een onduidelijke club in Algerije dezelfde webdevelopper gehad hebben lijkt me redelijk onwaarschijnlijk. Begrijp me goed, als dit een algemene Joomla of Wordpress maintainance pagina was geweest had je mij er niet over gehoord, maar dat is het niet. Met deze karakteristieken vind Google slechts vier pagina's die aan dezelfde criteria voldoen als de maintance pagina van de zeilvereniging en de parachutisten-club.

Dit kan verband houden met Tinck omdat er informatie op die websites stond die met Tinck te maken had, denk aan ledenlijsten, groeps-foto's, verslagen etc. die plotseling offline moest. Wat in het geval van de parachutisten club in Namen niet ondenkbaar is omdat het één van de eerste clubs was waar ik aan dacht toen ik hoorde dat hij ook een parachutisten verleden had. Iedereen die Tinck gekend heeft is natuurlijk ook opgevallen dat hij gearresteerd is, en zal ook op internet op deze en de Franse variant van deze site gestuit zijn.

Als je dan even gezien hebt wat er met de zeilvereniging hier op deze site gebeurt is, die zijn flink door de mangel gehaald, en hun leden zijn uit en te na tegen het licht aan gehouden, kan ik me goed voorstellen dat andere clubs waar Tinck ooit geweest is daar niet zo'n zin in gehad hebben. Vergeet niet, die clubs hebben hier waarschijnlijk helemaal niks mee te maken en beschermen terecht hun leden. Schijnbaar is er op de een of andere manier contact geweest en heeft iemand voor een nogal specifieke maintainance-pagina gezorgd. Wat ook kan is dat justitie niet zo heel blij is geweest met ons graaf werk of dat van journalisten en deze clubs vriendelijk doch dringend gevraagd heeft even tijdelijk offline te gaan.

Op zich allemaal niet heel speciaal, maar types zoals ik zoeken de hele tijd naar linkjes die weer nieuwe zoekmogelijkheden bieden, vooral een mogelijke link in Algerije vond ik interessant. Ik wilde het alleen even delen met de andere 'Sherlocks' hier. smile En ja het kan zeker toeval zijn, maar geloof me, 'normaal' is dit niet.

698

Re: Jean-Marie Tinck

De site is gewoon nog te bekijken via » archive-org.com smile

699

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Nee, het is wel ongewoon.

Je hebt gelijk denk ik. De sites zijn allebei gehost bij Godaddy. De html-code is identiek. Dat betekent dat ze door dezelfde persoon gemaakt zijn. Natuurlijk maakt een webdesigner of -ontwikkelaar vele sites. Maar dat die sites toevallig op hetzelfde moment 'in onderhoud' zijn is hoogst eigenaardig. Voor de site van "Du vent et des voiles" weten we waarom.

De site van de paraclub zou al langer offline kunnen zijn, dat weten we niet precies. Maar als hij al langer offline is, waarom dan de melding 'in onderhoud'? Het zou best kunnen dat Tinck lid geweest is van de paraclub. En dan nog iets: als beide clubs dezelfde webdesigner hebben, is het dan alleen het lidmaatschap van Tinck dat hen bindt?

Re: Jean-Marie Tinck

Goed overzicht, Floris. Is zeer welkom in deze chaotische tijden.

Ik had ergens gelezen dat er in België maar zes plaatsen zijn waar je aan recreatief parachutespringen kunt doen, dus waarschijnlijk is de kans zeker 1 op 6 dat Tinck iets met deze club te maken had. En gezien de gelijkenissen met de zeilclubsite lijkt me de kans in de praktijk aanzienlijk groter.

Ik constateer op www.duosprong.net dat drie van de vijf video's niet (meer) toegankelijk zijn. Wellicht stond Tinck erop. Maar het kan ook dat er mensen op staan die betrokken waren bij het incident van afgelopen herfst. Ook dat is mogelijk een reden om een site aan te passen.