Re: Jean-Marie Tinck

fipilip wrote:

Eerder wees Dim er op dat Colette Tinck wel eens de zus zou kunnen zijn die in Engeland woont. Dat is belangrijk want als het klopt (en het ziet er zo naar uit) dan is de familie afkomstig uit het Waasland, waar het merendeel nu nog woont. Vlakbij Temse.

Voor wat het waard is; via Facebook vond ik volgende link C. Tinck (familielid van) > R. Tinck > K. Wittock. Aangezien er niet zoveel Tincken en Wittocken zijn in België vond ik dat wel opmerkelijk, ook omdat hier al vaker de link Temse-Tinck is aangehaald.

742

Re: Jean-Marie Tinck

dirk73 wrote:

De moeder van Tinck? Marie-Fernande Houssière, overleden op 20 oktober 2006.

Weet je ook hoeveel zussen of broers Tinck heeft en of er eentje getrouwd is in de familie Farinella uit Wasmes?

743

Re: Jean-Marie Tinck

Zeer interessant artikel » www.resistancesnews.be

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

744

Re: Jean-Marie Tinck

Zonde van dat koeterwaals taaltje, in het Nederlands zou ik er waarschijnlijk een pak meer van begrijpen! smile

745

Re: Jean-Marie Tinck

Het artikel vertelt niets nieuws over Tinck. Het gaat vooral over de Strategie van de Spanning.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

746

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Het artikel vertelt niets nieuws over Tinck. Het gaat vooral over de Strategie van de Spanning.

En ook veel vergissingen. Eerst zegt hij dat Tinck in Ukkel woont de dag dat men de Santana terug vindt (dus op 30 september 82). Daarna zegt hij dat Tinck verhuisd van Ukkel naar Elsene, 5 dagen na de diefstal van de Santana (dus op 16 mei 82). Dat klopt al niet... en zo zijn er nog verschillende feiten als je wat verder leest.

747

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:
René De Witte wrote:

Er zijn in het Waasland trouwens nog wat mensen met die naam.

Inderdaad, als je de naam Tinck ingeeft in familienaam.be zie je dat de naam vooral in Vlaanderen en Henegouwen voorkomt. Dat laatste komt waarschijnlijk omdat er in de 19e en begin 20e eeuw veel Vlamingen naar Wallonië zijn verhuisd. Jean-Marie zal dus Vlaamse voorouders hebben maar heeft hoogstwaarschijnlijk geen enkele band meer met Vlaanderen.

Ik denk dat het mogelijk is dat hij nog een band heeft met Vlaanderen. Zijn zussen kennen in elk geval veel Tincks uit regio Sint-Niklaas. Ook de hier boven genoemde garagist trouwens. Het zou interessant zijn te weten of er in de jaren zeventig-tachtig contacten waren tussen de Vlaamse en Brusselse Tincks. Ten tweede of de fabriek in Temse gekend was bij de Tincks in het Waasland. Doel: te weten komen of Jean Marie Tinck de fabriek via zijn familieleden kende.

Re: Jean-Marie Tinck

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat Tinck familie is van enkele Tincken uit de regio Sint-Niklaas-Temse. Of dat betekent dat hij en/of die familieleden vertrouwd waren met de fabriek Wittock-Van Landeghem is weer iets anders. Maar als hij familie heeft in die regio is hij hoogstwaarschijnlijk wel vertrouwd met de omgeving, de (vlucht)routes, de eventuele schuilplaatsen en dat alleen al is een interessant gegeven.

Ik heb familie in dorpen waar sommigen van jullie waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben. Hoewel ik zelf nooit in die dorpen gewoond heb, ken ik ze wel als mijn broekzak. Ik weet hoe ik er het snelst naartoe rijd, ik weet waar er kleine landelijke fietsroutes liggen waar niemand komt, ik weet de bakker zijn... Kortom, ik voel me er thuis zonder er thuis te zijn. Misschien geldt hetzelfde voor Tinck in Sint-Niklaas-Temse.

749

Re: Jean-Marie Tinck

Is er al nieuws over Jean-Marie Tinck? Zeg het maar.

750

Re: Jean-Marie Tinck

Kan iemand nagaan of Tinck broers heeft met de naam Marcel en Michel?