Topic: Boek: De Bende van Nijvel

De Bende van Nijvel

België in de jaren 1970 en 1980: het land is in de ban van een blinde terreur. Uiterst linkse en extreem rechtse terroristen gaan ongestoord hun gang met de hulp van geheim agenten en met medeweten van politiemensen en hoge militairen. De Bende van Nijvel was de top van de ijsberg. Tijdens de moordende raids van de Bende, vooral op Delhaize-warenhuizen, vielen er 28 doden. Het dossier werd nooit opgehelderd – we zijn nu meer dan twintig jaar na de feiten. Het onderzoek werd een symbool voor alles wat fout loopt bij politie en justitie.

Guy Bouten heeft zich vijf jaar lang vastgebeten in het dossier, dit boek vertelt zijn zoektocht in de Brusselse criminele onderwereld. Hij ging belangrijke getuigen en betrokkenen opzoeken en legde zo een uitgekiend netwerk bloot waarin leden van de militaire inlichtingendienst SDRA en de Staatsveiligheid een obscure rol speelden en criminelen en extreem rechtse groeperingen manipuleerden.

In Bangkok ontmoet hij Bob Beijer, in Palermo gaat hij op de koffie bij de maffia, in Brussel trekt hij op met de clan-De Staerke. Stap voor stap verzamelt hij de puzzelstukken die hem naar het mogelijke brein van de Bende leiden… Het boek leest als een thriller, de realiteit is bloedstollend.

Wie maakte deel uit van de Bende van Nijvel? Wie dacht het complot uit? Er zijn heel wat aanwijzingen dat rijkswachters en militairen aansluiting vonden bij een internationaal vertakt netwerk actief in het inlichtingenwerk, de drugs- en wapenhandel en covert operations. Wie was de uiteindelijke opdrachtgever?

https://cache1.deslegte.nl/images/cached/resample/jpg/data/uploads/420/640/cms_visual_28668.jpg_1403610700000_420x640.jpg

» www.vanhalewyck.be

Prijs: €25,00
Verschijningsdatum: 2 oktober 2008
ISBN: 978-90-5617-897-0

2

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Trio Live, zaterdag 4 oktober

Werner Trio heeft drie gasten: onderzoeksjournalist Guy Bouten, die een nieuw boek schreef over de Bende van Nijvel, speurder Eddy Vos die het onderzoek naar de Bende leidt, en Ides Debruyne die als directeur van het Fonds Pascal Decroos ervoor zorgde dat eerder al enkele boeken rond het Bende-onderzoek verschenen.

Guy Bouten, bekend voor zijn boek ‘Mijn naam is Nina’, deed onderzoek naar de Bende van Nijvel. Commissaris Eddy Vos is hoofd van de Cel van Jumet. Hij leidt het politionele onderzoek naar de Bende, maar ervaart daarbij heel wat hindernissen. Ides Debruyne is directeur van het Fonds Pascal Decroos. Onder zijn auspiciën verschenen eerder al boeken over aspecten van het Bende-onderzoek. Trio, zaterdag 4 oktober om 11 uur op Het Andere Boek én live op Klara.

Bron » www.klara.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ben wrote:

Ides Debruyne is directeur van het Fonds Pascal Decroos. Onder zijn auspiciën verschenen eerder al boeken over aspecten van het Bende-onderzoek.

Weet er iemand over welke boeken het hier gaat?

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Dit misschien? Voor de rest vind ik op dat fonds niet veel terug » www.fondspascaldecroos.org

5

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Heeft iemand het boek al? Of kan je het nog niet in Standaard boekhandel kopen? Indien wel ga ik maandag eens kijken.

6

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik heb het vandaag gekocht in een Standaard Boekenhandel in Antwerpen, daar kan je het dus al kopen. Er staat vandaag eveneens een interview met Guy Bouten in De Morgen, onder de titel : 'Ik denk dat ik de Bende van Nijvel ontmaskerd heb.'

Ex-journalist Guy Bouten mocht in 2003 zijn koffers pakken bij de openbare omroep. Vijf jaar later presenteert hij een vuistdik boek, zijn 'ultieme' versie van de loden jaren tachtig. In het boek ook het antwoord op een prangende vraag: wie ging schuil achter de Bende van Nijvel. 'De Bende was een creatie van de CIA, de Mossad, de rijkswacht, de militaire inlichtingendienst en extreem rechtse groepjes zoals WNP.'

Bron » De Morgen

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7 (edited by Koen 14-12-2008 16:03)

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ben zelf ook ongeveer tot die conclusie gekomen, louter op basis van wat bekende, vaststaande feiten zijn, en logisch gevolgtrekkingen. Alleen de rol van Mossad, daar ben ik weinig vanop de hoogte, en kan ik dus ook niets over zeggen. Misschien koop ik het boek ook wel. Als ik één van de nog in leven zijnde slachtoffers was, of familie van slachtoffers, ik zou zeker een dossier inleiden bij het internationaal gerechtshof in den Haag.

8 (edited by LEO 04-10-2008 23:38)

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik heb de reportage in De Morgen gelezen. En ik moet toegeven dat Guy Bouten op het juiste spoor zit, volgens mijn eigen opvattingen tenminste. Ik ga zo spoedig mogelijk het boek kopen daar in de reportage niet alles wordt verklaart. Wordt vervolgt.

9

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Heb het boek nog niet in mijn bezit, maar toch heb ik mijn twijfels over de bewering van Guy Bouten dat het Rode Gevaar de reden zou zijn voor een destabilisatie van het land. Het Communisme was op sterven na dood. Dit neemt niet weg dat er in die periode machtige, en kapitaalkrachtige opdrachtgevers waren voor wie een destabilisatie goed uitkwam. Het vormen van een autoritaire politiestaat die onder toezicht stond van?

Maar ik ga eerst het boek eens uitpluizen.

10

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik heb het boek vandaag gekocht, het ziet er interessant uit.