Re: Jean-Marie Tinck

'Bende van Nijvel". Wat is dat? Verschillende criminelen kunnen een gezamenlijk "depot' gebruikt hebben met wapens en wagens. Eén groep gaat te ver, en de anderen zitten met de gebakken peren. Ze raken in paniek en willen zich zo snel mogelijk van wagens en wapens ontdoen.

CleverTrevor wrote:

Als onderzoeksrechter Michel echt zo goed is als iedereen beweert, weet ze dat leugendetectors flauwekul zijn en trekt ze zich niets aan van deze test. Het feit dat de test ingezet is doet echter het ergste vrezen, al meen ik te hebben gelezen dat Tinck er zelf om had gevraagd. Maar ook in dat geval zal hij wel de toelating van de onderzoeksrechter hebben gehad.

Misschien om zijn vertrouwen te winnen? Of mocht hij een psychopaat/manipulator zijn, dan spelen ze zijn spelletje waarschijnlijk mee?

832

Re: Jean-Marie Tinck

fipilip wrote:

Ik kan me evenmin inbeelden dat ze Jean Marie Tinck maar één vraag hebben gesteld. Ben je lid van de Bende van Nijvel? Het enige wat we momenteel zeker weten is dat zijn antwoord op die vraag niet als een leugen geregistreerd werd. Maar ze moeten hem enkele tientallen vragen gesteld hebben en daarover lost de procureur niets. Is dat goed nieuws of slecht?

Was Tinck niet zelf vragende partij om een leugendetector proef af te leggen? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat men dan eisen kan stellen rond welke vragen mogen gesteld worden, noch dat hij vooraf van de vragen moet op de hoogte gesteld worden. Trouwens, is zijn advocaat hierbij aanwezig en mag die bij bepaalde vragen interveniëren?

Re: Jean-Marie Tinck

Volgens RTBF nu ook twijfel: Wat is de waarde van leugendetector indien hij psychopaat is?

Daarnaast lijkt het er (volgens Franstalig forum) meer en meer op dat verschillende groeperingen van criminelen dezelfde wapens/wagens gebruikt zouden hebben bv. gemeenschappelijk depot/garageboxes. 'Bende van Nijvel' zou dan niet meer dan een uitvinding van de media zijn die gewoon een naam nodig had tijdens de eerste golf misdaden ... Dat lijkt me een plausibele verklaring. Ik denk dat men misdaad per misdaad moet oplossen, en niet alles als een geheel mag zien.

Re: Jean-Marie Tinck

Als je ziet hoeveel verschillende robotfoto's er in de loop der jaren zijn opgesteld, lijkt het onwaarschijnlijk dat de bende een groepje (of zelfs twee groepjes) is van slechts 4 à 5 personen. Was de bende één grote organisatie van zo'n 15-20 mensen, of ging het om meerdere misdadigers die los van elkaar werkten, maar wel wapens en auto's deelden. Wie zal het zeggen?

Re: Jean-Marie Tinck

Een groep van 15-20 mensen kan vrijwel niet. Dan was er altijd wel iemand bij geweest die was gaan lekken (wroeging, de mond voorbijpraten, ...). Voor 'meerdere misdadigers' (hoeveel?) geldt hetzelfde.

Wat de robotfoto's betreft: sommige kun je groeperen en andere hebben mogelijk betrekking op mannen die niets met de Bende van Nijvel te maken hebben, maar die onder verdachte omstandigheden zijn gesignaleerd, of zich verdacht hebben gedragen.

Wat mij opvalt is dat er bij alle criminele feiten nooit meer dan drie misdadigers tegelijk zijn gezien. Soms twee, meestal drie. Ik houd het derhalve op een kleine groep.

836

Re: Jean-Marie Tinck

15 à 20 is inderdaad veel, maar de liquidaties zijn ongetwijfeld een deel van het verhaal. Daardoor kon de groep muteren en zich aanpassen aan nieuwe situaties. En werd de groep gaandeweg ook kleiner. Ik ben vooral ook benieuwd naar het nieuwe element, waarbij Tinck blijkbaar erg emotioneel is geworden en elke ochtend huilend wakker wordt.

Re: Jean-Marie Tinck

Aubanel wrote:

Ik ben vooral ook benieuwd naar het nieuwe element, waarbij Tinck blijkbaar erg emotioneel is geworden en elke ochtend huilend wakker wordt.

Bron?

Re: Jean-Marie Tinck

Nieuws » Hoofdverdachte Bende van Nijvel weent elke dag in zijn cel

Re: Jean-Marie Tinck

Eric Donkaew wrote:

Een groep van 15-20 mensen kan vrijwel niet. Dan was er altijd wel iemand bij geweest die was gaan lekken (wroeging, de mond voorbijpraten, ...). Voor 'meerdere misdadigers' (hoeveel?) geldt hetzelfde.

Je hoeft elkander niet bij naam te kennen, om elkanders wapens te gebruiken.

Hij sliep volgens getuige altijd met mes of wapen onder zijn kussen als hij op zee was. Dat doet me denken aan het verhaal van Robert Du Bois. Toen hij op zee zat kreeg hij ook bekentenissen van iemand ... Nadien probeerde men 's nachts meerdere malen zijn kajuit binnen te breken. Deed deze nooit op slot, maar door de getuigenissen voelde hij zich niet meer op zijn gemak. 's Nachts werd hij wakker en zag hij dat ze zijn slot probeerden te forceren. Deze getuigenis werd gepost één of twee dagen voor Tinck zijn arrestatie bekend gemaakt werd.

Re: Jean-Marie Tinck

Het is niet te hopen dat de speurders net zo vast zitten als wij hier op het forum. Er worden hier wel heel makkelijk aannames gemaakt. Het staat op geen enkele manier vast dat het om een grote groep elkaar afwisselende daders gaat. Zelfs de verschillen in compositietekeningen zeggen bitter weinig. Sterk staaltje wishfull thinking. Overigens voor het omgekeerde geldt het zelfde. Weinig tot geen aanwijzingen dat het om dezelfde kleine groep gaat.

Ik ben overigens wel blij dat er zo goed als niks naar buiten komt. Dat oogt een stuk professioneler dan de ooit aangekondigde zoektochten en opgravingen. Was Tinck een grote vis, een kleine vis of slechts een fantast? Laten we eerlijk zijn: we weten het niet!