261

Re: Temse: 10 September

Reeds verschillende jaren volg ik deze materie en sedert enkele dagen volop deze site aan het doornemen. Zo kom ik uiteindelijk terecht bij Temse en ben ik toch geschrokken van de grote hoeveelheid informatie. Harde bewijzen voorleggen is niet altijd evident maar puzzelstukjes samenbrengen, lijkt me wel van toepassing hier.

262

Re: Temse: 10 September

Als jonge moeder van 2 kinderen krijg je op een nacht ongewenst bezoek, je echtgenoot word afgemaakt en zelf vecht je weken op leven en dood; vervolgens beland je ergens in een achterbuurt in Antwerpen waar je elke maand moet vechten om rond te komen en je kinderen op te voeden. Jaren moeten vechten om erkend te worden als arbeidsongeval en daders blijven vrij rond lopen. Stel dat je op een of andere manier te weten komt wie de daders zijn... ga je dan praten met de zekerheid dat ze jou kinderen elimineren?

263

Re: Temse: 10 September

De Bende van Nijvel heeft in naam van haar opdrachtgevers mensen uitgeschakeld die potentieel gevaarlijk waren voor hun geheimen. De Bende van Nijvel heeft in opdracht van haar opdrachtgevers diefstallen gedaan en zaken gestolen/bemachtigd. Daarbij werd nog eens iedereen die hen daarbij in de weg stond afgemaakt en werd iedereen afgemaakt die toen op dat moment een bedreiging vormde voor dat gruwelijke geheim die de toenmalige beau monde met zich meedroeg.

Wanneer men nu mee gaat delen aan politie/justitie wat men weet hoeft men niet te veel meer te vrezen. De achterkomers van dat opdrachtgevend crapuul verdedigt nog steeds dezelfde belangen (groot bedrijf hoog houden, politieke partij rechthouden, ...) maar ze dragen die zware last mee van wat toen allemaal heeft plaatsgevonden.

Er zijn al te veel toevallige sterfgevallen wanneer men nu wet dat iemand getuigd en opeens verongelukt deze persoon of hangt zijn of haar kind zich op. De tijden zijn veranderd.

264

Re: Temse: 10 September

patrick111 wrote:

De vier banden van de wagen van het koppel Broeders-Van Huffelen werden kapot geschoten (één of twee lijkt me meer dan genoeg als je enige bezorgdheid is dat ze je niet gaan achtervolgen). Alle lampen boven de fietsen werden beschoten. Het ouder koppel dat aan de overzijde woonde en hen opmerkte, werd beschoten. Binnen sloegen ze een ruit kapot ipv de deur te gebruiken. En nu blijkt dat de daders de 200 m lange hoofdingang gebruikt hebben ipv de rustigere en korte achteringang.

Als je het zo leest, waren ze niet erg subtiel en vermoedelijk ook niet extreem goed voorbereid.

Als ze de achteringang gebruikt hadden zaten ze in een woonwijk (van Durmelaan). Dit is een wijk waar je niet komt als je er niet per se moet zijn, en zou ook opgevallen zijn als er 's nachts een auto rijd. De Gasthuisstraat is een weg die het centrum met de gewestweg verbind, hier is ook 's nachts wat meer loos. Bovendien is het achter Wittock van Landeghem een kluwen van straten, waardoor het moeilijk is om snel de gewestweg te bereiken in geval het moet (Rijkswacht). Dan ben je beter de normale ingang te gebruiken.

De overledenen op het kerkhof aan de overkant zullen niet meer praten, en die 2 bewoonde huizen aan weerszijden de inrijlaan hebben ze dan maar op de koop toe genomen. Al moesten ze toch weten dat door het vele schieten ook hier de mensen wakker worden. Waande de Bende zich zo onaantastbaar, dat ze 's nachts in een woonwijk zitten schieten, goed wetende dat iedereen wakker word?

Kan mer persoonlijk ook niet voorstellen dat niet meer mensen iets gezien hebben van al hetgeen er gebeurd is, heb meerdere malen de fabriek bezocht, en heel wat achtertuinen en huizen geven uit op de inrit. Meerdere slaapkamers hebben zelfs vrij zicht op de conciërgewoning, veel dichterbij gelegen als de woning Riske. En toch niemand wat gehoord of gezien?

Raar.

265

Re: Temse: 10 September

Alle banden werden stuk geschoten = 4 schoten; het neerkogelen van de conciërge en afmaken met 2 schoten (klopt dit?) = 3 schoten; de echtgenote onder vuur nemen = minstens 1 schot; alle lampen werden stuk geschoten = minstens 5 schoten. Tot slot werden de buren ook nog onder vuur genomen = minstens 2 schoten. Voldoende kruit verschoten om gans de buurt wakker te maken. Gelet op het groot aantal schoten, moet de fabriek/parking vol gelegen met hulzen (vingerafdrukken? DNA?).

Re: Temse: 10 September

Tec wrote:

het neerkogelen van de conciërge en afmaken met 2 schoten (klopt dit?)

Tec, die "twee schoten" zijn verkeerd:

"coups de feu dans la tête - 4 balles de 22LR." (Colruyt-Nivelles doc)
"vier kogels in het hoofd." (CBW website)
"De conciërge wordt neergeschoten met 4 projectielen punt 22 in het hoofd." (1e BC inleiding pag 10.)
"Hij zat daar met zijn hoofd omlaag te sterven toen de schutter vier keer richtte op zijn kruin" (Hilde Geens, Beetgenomen)

Uit een ballistisch schema van CBW valt op te maken dat men in Temse óf hulzen, óf kogels van de .22LR terugvond maar niet beide. Het ligt dan voor de hand dat er kogels werden veiliggesteld uit het lichaam van het slachtoffer. Er zijn meer voorbeelden van het meenemen van alle of enkele gebruikte hulzen door de Bende van Nijvel.

Ook verstoring van de plaats-delict kan hebben geleid tot het verdwijnen van hulzen. Wat betreft Temse zie ik dat de parkeerplaatsen bij de fabriek uit zand en grind bestaan. Er staan meerdere auto's en politiebusjes, 's nachts is er tenminste nog één ambulance geweest. Mocht er iemand een keer over dat grindzand gelopen of gereden zijn terwijl daar hulzen in lagen, dan is er een kans dat die hulzen daarna niet meer te zien waren.

Tec wrote:

Alle banden werden stuk geschoten

Als het klopt dat de Bende van Nijvel alle 4 banden van het voertuig van Linda en Jos lek schoot dan zullen zij dit waarschijnlijk niet met een riotgun gedaan hebben, Lastig mikken, hoop herrie en zelfs gevaarlijk (mochten de ballen tegen de velg ketsen), bovendien ontploft dan de band totaal. Een .22 is gemaakt om goed te kunnen mikken en één klein kogelgaatje in de band is voldoende. Met een .22 "loop je een rondje om de wagen" maar met een riotgun moet je op grotere afstand blijven.

Raf wrote:

Kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat niet meer mensen iets gezien hebben van al hetgeen er gebeurd is, heb meerdere malen de fabriek bezocht, en heel wat achtertuinen en huizen geven uit op de inrit. Meerdere slaapkamers hebben zelfs vrij zicht op de conciërgewoning, veel dichterbij gelegen als de woning Riske. En toch niemand wat gehoord of gezien?

Dag Raf. Geluidsvolume is een relatief iets, staat de wind een bepaalde kant op dan heeft dat invloed, idem met geluid dat weg kan of juist tegen muren heen en weer ketst. De in Temse gebruikte FN .22 LR maakt zowiezo niet erg veel lawaai, daarbij bestaat de mogelijkheid dat de Bende van Nijvel (aangezien zij in een aantal gevallen zelf hun munitie maakten) er ook nog wat minder kruit in de .22-patronen heeft gestopt. Ook beschikte de Bende van Nijvel over .22-Zimmer munitie, gemaakt voor doelen op kort afstand en stil vanwege de lage kruitlading. Over het specifiek bij Temse door dit wapen gevuurde merk/type munitie is mij geen informatie bekend.

Geluid ter vergelijking:

In het geval van de diefstal van de Saab waarbij de waakhond buiten met tenminste 5 schoten werd getroffen. heeft geen enkele bewoner dit opgemerkt, ook al staan er huizen naast en tegenover de garage. Speurders vonden het dermate vreemd dat er niets gehoord was dat zij zelfs de aanwezigheid van een geluidsdemper op de .22 mogelijk achten.

Een riotgun zou aanzienlijk meer geluid moeten maken echter ook hier geld dat dat relatief is want in een aantal gevallen heeft men ook de riotguns niet gehoord zoals in bijvoorbeeld in Nijvel waar in vergelijking met Temse een veelvoud aan schoten werden afgevuurd, inclusief ook een 357 magnum (harde knallen) en waar de buren het pas door hadden toen er 's ochtends vroeg rechercheurs stonden aan te bellen.

In Eigenbrakel waar de Djuroski's in een busje zaten (met weliswaar muziek aan) en niet merkten dat er slechts enkele meters verderop iemand werd neergeschoten. Ook getuige Dokter J heeft het over een zwak geluid "De eerste schoten die ik hoorde kwamen volgens mij uit de sluis bij de ingang. Het geluid leek zo zwak dat ik niet meteen begreep dat het schoten waren."

Toch werden er in Temse mensen wakker, vijf buren zijn mij bekend van de pers en er zijn er dan dus waarschijnlijk wel meer dan deze vijf geweest.

267

Re: Temse: 10 September

Boemerang, bedankt voor de toelichting. Gelet op de verwondingen van de vrouw van de concierge, is er volgens mij daar niet enkel met .22LR geschoten maar eveneens met kaliber 12 (tenzij er een ganse lader .22 is afgevuurd op zijn echtgenote?). Ze werd op vele plaatsen geraakt waardoor ze meer dan 66 % invaliditeit heeft.

Re: Temse: 10 September

Beste Tec, er is zeker wetens met een riotgun geschoten, om precies te zijn met bendewapen Riotgun-Nr.1 (Riotgun-Nr.2 werd in Temse niet gebruikt/afgevuurd). Ik had het enkel alleen even over de .22.

Jos Broeders werd eerst in zijn "torso" getroffen door Rg-1 waarbij vitale organen werden geraakt, dit schot was dus op zichzelf al een fataal schot. Linda is ook getroffen door Rg-1, de details van haar verwondingen noemt zij onder andere in het interview met de Humo. Op mijn eigen schemaatjes speel ik het voorlopig nog op save... (4+ schoten met de .22 en 4+ schoten met de RG-1).

269

Re: Temse: 10 September

Misschien is het al vermeld, maar de moeite om nog een keer Al Ajjaz te onderlijnen i.v.m. Temse. In augustus 1983 introduceerde de beruchte Belgische wapenhandelaar Willy Pourtois een aantal Libanese en Syrische cliënten bij het zeilmakerbedrijf Wittock-Van Landeghem. Mogelijk via de bemiddeling van Al Ajjaz, die tot de relatiekring van Pourtois behoorde

Re: Temse: 10 September

Vooruit | 12.09.1983

http://nsm08.casimages.com/img/2014/09/24//14092401541514738712551299.jpg