Re: Jean-Marie Tinck

Beste vrienden, ik heb gisterenavond gelezen in Sudpresse dat Tinck een minderwaardigheidscomplex zou gehad hebben en zich in zijn functie van "monitor op boten" minderwaardig vond ten aanzien van mannen met heel veel geld. Dat hij zich in aanwezigheid van deze "heel rijken" vernederd vond. Ik denk wel dat in het milieu van mensen die een yacht of een zeilboot bezitten, veel rijken vertoeven. Ik kom zopas van Saint-Tropez en heb daar vernomen dat één dag aangemeerd blijven met je boot in de haven van Saint-Tropez 2.000 euro zou kosten. Dus 2.000 euro per dag.

Tinck voelde zich gekleineerd in het gezelschap van heel rijke individuen en wou zich "laten gelden" zoals ik heb gelezen. Maar ga je dan opscheppen met het feit dat je in de ergste misdaadgeschiedenis van België betrokken bent geweest en kinderen hebt afgemaakt ? Zoiets begrijp ik niet. Tinck heeft op de koop toe gisteren in de late namiddag een interview gegeven aan de RTBF. In het kantoor van zijn advocaat. Hij zegt dat hij details van de Bende van Nijvel heeft gekregen van een celgenoot toen hij in de gevangenis vertoefde in 1995 (of 1992... hij wist het zelf niet meer goed). Hij zegt in het interview dat hij deze celgenoot heeft gemeld aan justitie. Raar dat er nog niemand aangehouden werd. Of is die celgenoot ondertussen reeds overleden?

982

Re: Jean-Marie Tinck

De celgenoot is ondertussen verhoord en volgens HLN is er zelfs een confrontatie geweest, natuurlijk ontkent die celgenoot » Nieuws

Re: Jean-Marie Tinck

Sorry, dat wist ik niet Tec...

984

Re: Jean-Marie Tinck

Het verhaal van die celgenoot van 1995 is ook eigenaardig, zoals meer aan Tinck. Als kleine crimineel die in de gevangenis zit en iets te horen krijg van een mogelijk Bendelid (dat nog leeft gezien hij onlangs verhoord is) zou ik hem in de pers niet verlinken.

Als je zelf tot zulke daden niet in staat bent, zoals wij hier bijvoorbeeld, dan heb je in principe toch schrik van iemand die tot de Bende van Nijvel kan behoren. Alleen al als je bijvoorbeeld een interview zou willen afnemen van iemand als De Staerke denk je twee keer na en zorg je dat je in een veilige omgeving zit. Tinck legt blijkbaar niet dezelfde soort voorzichtigheid aan de dag.

Je kan zeggen: ze worden oud. Je kan zeggen: als je er mee in dezelfde cel gezeten hebt relativeer je hun gevaarlijkheidsgehalte. Maar toch, als je zo iemand verlinkt doe je dat beter anoniem en geef je er zeker geen extra publiciteit aan.

Re: Jean-Marie Tinck

Wat te denken van die ooggetuige die hem in de Delhaize gezien heeft. Het zou interessant zijn om te onderzoeken of er een link is tussen Claude Nitelet en Tinck. Is Nitelet nu nog in leven, hij was vorig jaar ernstig ziek?

Nitelet is zelf al naar media gestapt voor een interview. Als hij nu die ex-celgenoot is, dan ben ik er vrij zeker van dat hij opnieuw een persverklaring zou doen om zijn onschuld staande te houden?

986

Re: Jean-Marie Tinck

Het begint toch allemaal zeer bizar te worden. Hij krijgt zogezegd daderkennis van een celgenoot tijdens de jaren '90. Nadien krijgt hij een minderwaardigheidscomplex door zijn job. Waarom stapt hij dan niet met zijn informatie naar de politie? Dan is hij de man die het mysterie oplost en krijgt hij er 250.000 euro bovenop? Dat zouden toch ook straffe verhalen zijn: "Ik ben Tinck, de man die het Bende-mysterie heeft opgelost. En met het geld heb ik een zeilboot gekocht."

Nee, nu beschuldigt hij zichzelf, onder andere met info die hij zogezegd van iemand anders heeft gekregen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Marie Tinck

club_le-happy-few wrote:

Wat te denken van die ooggetuige die hem in de Delhaize gezien heeft.

Ik zou dit toch wat nuanceren. Er is een ooggetuige die méént Tinck te hebben herkend nadat ze foto's van hem heeft gezien, op een moment dat ze al wist dat deze man verdacht werd van de Bende-feiten.

Dit is niet direct de ideale situatie voor een betrouwbare herkenning. Het geheugen wordt beïnvloed door de kennis dat iemand verdacht wordt en kleurt dan de laatste details in met de trekken van deze persoon. Daar is voldoende literatuur over en zulke "identificaties" leggen juridisch dan ook weinig gewicht in de schaal.

Een identificatie heeft veel meer waarde als de verdachte opgelijnd staat in een rij gelijkaardig ogende mannen, op een moment dat de getuige helemaal niets weet over deze persoon en er ook nog niets in de kranten heeft gestaan. Voor een dergelijke herkenning was het in dit geval te laat.

En dan zwijgen we nog over het feit dat Tinck er, naar mijn gevoel, tamelijk alledaags uitzag in zijn jonge jaren, zeker voor iemand uit die tijd.

988

Re: Jean-Marie Tinck

Blijkbaar is het nog niemand opgevallen dat Tinck in zijn interview een merkwaardige observatie maakt.

Re: Jean-Marie Tinck

Werner, bedoel je dat de ondervragers hem meteen van 28 moorden beschuldigen en dus blijkbaar van geen van de moorden reeds weten wie de daders geweest zijn?

990

Re: Jean-Marie Tinck

Sebastiaan wrote:

Werner, bedoel je dat de ondervragers hem meteen van 28 moorden beschuldigen en dus blijkbaar van geen van de moorden reeds weten wie de daders geweest zijn ?

Dit leek mij ook een interessant gegeven: Tinck wordt ervan beschuldigd de killer te zijn. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon verhoortechniek zijn: iemand beschuldigen van de gruwelijkste feiten opdat deze persoon zich hiervan distantieert door zijn rol in het geheel te verkleinen, zelf niet wetend dat hij zich hiermee vastpraat.

Het visserhoedje komt inderdaad nogal provocatief over. Langs de andere kant is Tinck natuurlijk niet meer van de jongste, kaalhoofdig en is het weer niet al te schitterend geweest de laatste dagen. Wat ik me wel afvraag is waar dat hoedje plots vandaan kwam? Had Tinck dit op op moment van arrestatie en werd dit hem terug gegeven bij het verlaten van de gevangenis? Of had de advocaat van Tinck dit mee voor hem? Op zich nogal onbelangrijk maar vraag het me wel af.