1

Topic: Wegenkaarten

http://www.bendevannijvel.com/gfx/kaart_3.jpg

Bekijk de andere kaarten op de website » Onderzoek

Inlichtingen gevraagd omtrent een wegenkaart, grotendeels verkoold en verscheurd, gevonden in 1985 in het bos van Houssière te Braine le Comte ter hoogte van het wrak van een VW Golf welke gebruikt zou zijn bij de feiten. Het zou kunnen gaan om een kaart van Michelin, De Rouck of Giraud Gilbert. Meerder locaties in Waals-Brabant en Henegouwen in de omgeving van Charleroi werden onderstreept zijnde :

Anthee, Flavion, Ermeton-Sur-Biert, Wanfercee-Baulet, Boignee-St-Martin, Ligny, Tongrinne en Sombreffe.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Wegenkaarten

Is het iemand opgevallen dat, uitgezonderd bij Sombreffe, steeds een vliegveld(je) in de onmiddellijke omgeving is? En dit zou kunnen overeenkomen met mijn gedachtengang!

3

Re: Wegenkaarten

En die is? Sorry voor de vraag, ik vraag misschien om een herhaling van wat u reeds eerder neerschreef.

4 (edited by LEO 10-10-2008 00:55)

Re: Wegenkaarten

Sorry voor het late antwoord, maar ondertussen is het boek van Guy Bouten uitgegeven en ik wil niet nagewezen worden voor na-aperij. Maar mijn formulering van de Bende van Nijvel komt in grote lijnen overeen met zijn bevindingen:

  • De opdrachtgevers: Kapitaalkrachtige personen met rechtse bindingen.

  • De reden: Destabilisatie van het land.

  • De bedoeling is tweevoudig:

  1. Het uitlokken van een machtsovername tot het vormen van een autoritaire politiestaat.

  2. Het terloops doen verdwijnen van afpersers van hooggeplaatste personen.

De uitvoerders, twee groepen:

  1. Plaatselijke criminelen. Zij zorgen voor de verkenning van het terrein, huren huizen/garages/onderduikadressen. Zij zorgen voor de voertuigen, de wapens en de hulpmiddelen. en dumpen wapens en voertuigen na de feiten.

  2. Ingehuurde buitenlandse huurlingen (ex-legionairs, ex-militairen, soldiers of fortune zeg maar).

  • Wie is de contactman met de huurlingenleider? Keuze genoeg, Bouhouche, Bijer, Bultot en zelfs Mendez.

  • Wie werkt met huurlingen? Regeringen, inlichtingdiensten, CIA, Mossad, KGB en vermoedelijk ook politiediensten.

  • Was er bewaking van spoorwegstations of luchthavens ten tijde van de Bende van Nijvel overvallen? Bij mijn weten niet. Het is een geijkte werkwijze van huurlingen. Invliegen, de daden plegen en wegwezen. Daarom bleven ook de wapens in het land.

Dat het iets te maken had met de schrik voor de Sovjets kan ik moeilijk aannemen. Reeds in oktober 1979 trok Rusland 1000 tanks en 20.000 militairen terug uit de Oostbloklanden. De oorzaak ligt hier, in België. Er circuleren genoeg namen van personen die mooi in dit plaatje passen. Wie opmerkingen of aanvullingen heeft, graag antwoorden aub.

5

Re: Wegenkaarten

Dank voor het antwoord. Ben het grotendeels eens met de grote lijnen van uw visie.

6

Re: Wegenkaarten

Ik volg U gedachtengang ook en dat het werkelijk gestopt is door schrik van de Sovjets daar ben ik ook niet zo zeker van.

Re: Wegenkaarten

LEO wrote:

De uitvoerders : b) Ingehuurde buitenlandse huurlingen (ex-legionairs, ex-militairen, soldiers of fortune zeg maar).

Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij: de uitvoerders kenden de streek steeds op hun duimpje, en bovendien zijn er getuigen die spreken van een Nederlandstalige overvaller.

8

Re: Wegenkaarten

Biggus Dickus wrote:

Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij: de uitvoerders kenden de streek steeds op hun duimpje, en bovendien zijn er getuigen die spreken van een Nederlandstalige overvaller.

Dat de overvallers de streek op hun duimpje kenden bewijst alleen dat er een grondige verkenning op voorhand is gebeurt. En waarom zou een huurling geen Nederlands praten. En als hij Nederlands sprak, wat heeft hij dan gezegd?

9

Re: Wegenkaarten

LEO wrote:

En waarom zou een huurling geen Nederlands praten. En als hij Nederlands sprak, wat heeft hij dan gezegd?

In Aalst zijn er veel tegenstrijdige verklaringen, ook in verband met de taal. David zegt het volgende: Ze spraken gebroken Frans, eigenlijk een beetje van alles door mekaar. Ik denk dat ze eigenlijk Vlaams spraken, maar dat wilden camoufleren. Ook is ergens sprake dat één van de overvallers in het Nederlands zei: "Kom geld!" Er zijn mensen die perfect tweetalig zijn maar meestal kan je toch de afkomst horen.

10 (edited by Biggus Dickus 11-10-2008 10:38)

Re: Wegenkaarten

LEO wrote:

Dat de overvallers de streek op hun duimpje kenden bewijst alleen dat er een grondige verkenning op voorhand is gebeurt.

De manier waarop ze aan de ordemachten wisten te ontsnappen getuigde van, naast een hoop lef, een geografische kennis die niet alleen de vrucht kan zijn van een spoedcursus.

LEO wrote:

En waarom zou een huurling geen Nederlands praten.

Het is nu éénmaal een vaststaand feit dat, buiten Nederlanders, weinig buitenlanders Nederlands spreken.