Topic: Dokters

Het is heel goed denkbaar dat er bij de aanslagen van 1985, zeker wat Aalst betreft, een team klaarstond in de coulissen, om in te grijpen als er iets mis zou gaan. Of misschien zelfs meer dan 1 team. Dat ook medische assistentie voorzien was, lijkt me helemaal niet ver gezocht. Dat leidt tot de vraag: had de bende een dokter? En wie komt in aanmerking voor die rol?

Speculatief van mij, maar ik vind Luciano Bender wel een interessante optie. Een veearts als bendedokter, het past wel in de roman. Dat die man echt veearts is, is in elk geval aannemelijk, hij vlucht finaal naar Argentinië waar z'n ouders vee fokken.

In elk geval een interessante oefening : wie van de usual suspects komt in aanmerking voor de rol van dokter? En waar was het ook weer dat iemand de woorden 'merci docteur' heeft opgevangen?

2

Re: Dokters

Trojan wrote:

En waar was het ook weer dat iemand de woorden 'merci docteur' heeft opgevangen?

Zwaaikom Ronquiéres, de frituuruitbater hoorde "ça va toubib?"

3

Re: Dokters

Eén van de mogelijkheden is Michel Toubib. En volgens mij heeft de getuige wel degelijk "docteur" gehoord.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Dokters

Er was vroeger al een discussie tussen jou en dim over "docteur" of "toubib" op pagina 29 van het topic over Ronquières.

Misschien heb ik het daar vandaan gehaald of uit boek van Geens. 'k Weet ook dat ik in een boek van Bouten "merçi docteur" tegenkwam en ogenblikkelijk oordeelde: dit moet fout zijn (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het ook echt fout was).

'k Weet het dus niet zeker maar wil wel opmerken dat indien de frituuruitbater aan de zwaaikom wel degelijk "toubib" hoorde (na Overijse niet na Aalst) dat het nog niet wil zeggen dat er iemand die de naam Toubib had werd aangesproken. Een Fransman van Algerijnse afkomst kan die uitdrukking gebruikt hebben om een dokter, therapeut of zelfs een kwakzalver aan te spreken.

Re: Dokters

Elke dokter die deel uitmaakt van een stay-behind netwerk of er deel wenst van uit te maken kan een mogelijke kandidaat zijn. Dergelijke dokter zou bv. aan een patiënt kunnen zeggen: "ge weet wat wij willen" om de patiënt iets duidelijk te maken.

De grote Manitou ziet alles

6

Re: Dokters

Vergeet ook Jouret niet... Verdeyen wees expliciet naar de OTS.

Re: Dokters

Zou Jouret tijdens de overval op de Delhaize van Aalst in 1985 deel hebben uitgemaakt van een stay-behind netwerk?

De grote Manitou ziet alles

Re: Dokters

Is Alain Devaux een interessante piste?

Re: Dokters

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat een arts met ervaring in het veld (militaire spoedarts) werd gebruikt om stand by te staan om in te grijpen. Dit kon perfect een persoon zijn die geen banden had met de bende en maar éénmalig betrokken was.

Gladio zal zeker enkele ex-militairen met de juiste kennis in zijn rangen hebben gehad. Net als sommige andere personages die langs de rand van het bende verhaal in beeld zijn gekomen (zie bv Joël Lhost) kan er een arts ergens in een safehouse of een wagen gezeten hebben, met al dat niet een zenderontvanger, te wachten om in te grijpen in een operatie waarvan hij alleen maar zijn eigen aandeel kende.

Servo per Amikeco

Re: Dokters

Goed je weer te zien op het forum, DeadLetterBox. Dat van die stand-by dokter vind ik niet erg waarschijnlijk. Hoe zie je dat dan voor je. Zo'n man weet van niks, en wordt door zijn Gladio chef opgeroepen. Stel een overvaller wordt zwaar gewond binnen gebracht, en die dokter hoort en ziet in het nieuws wat er is gebeurd, en beseft dan ineens dat hij medeplichtig is en deel uit maakt van een groep terroristen. Ik persoonlijk denk dat zulke theorieën te hoog gegrepen zijn. Zijn er echt harde aanwijzingen dat de bende 'overgeorganiseerd' was?