1

Topic: Ronquières

Ronquières is een dorp in de Belgische provincie Henegouwen, en een deelgemeente van de Waalse stad 's-Gravenbrakel. Het dorp is vooral bekend omwille van zijn hellend vlak. Het dorp - dat langs het kanaal Brussel-Charleroi en vlak bij het bos van La Houssière ligt - speelt een belangrijke rol in het Bende-dossier.

De speurders zijn al drie keer gaan zoeken in het kanaal Brussel-Charleroi. Eén keer in 1985 (vlak na de overval in Aalst), één keer in 1986 en één keer in 2010. Enkel in 1986 had de duik succes.

Claude Maxheleau woonde in Ronquières. Patrick Ghijssels en Michel Wojda woonden allebei in dezelfde straat, de Rue de la Brasserie in Ronquières.

Gangster Claude Nitelet - een verdachte in het Bendedossier - heeft ook wapens in de zwaaikom in Ronquières gegooid.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Ronquières

Een getuige - frituuruitbater Frank O. - verklaart tegenover speurder over nachtelijke (militaire) marsen die hij gezien heeft aan het Kanaal in Ronquières. Volgens diezelfde getuige zijn de daders met een tussenperiode van twee weken tweemaal bij het kanaal geweest. De eerste keer met een Mercedes, de tweede keer met een Golf.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Ronquières

De naam van de frituur aan de draaikom is La Petite Bouffe. De mensen of groepen die gingen oefenen in het bos van La Houssière gingen er nadien soms eten:

Bouten: Ken je de frituur La petite Bouffe in Ronquières?
Alain Weykamp: "We gingen er soms eten. Onlangs ben ik er nog eens langs geweest maar de frituur was dicht en verlaten."

Bron: De Bende van Nijvel, Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ronquières

De gewezen frituur "La petite Bouffe" in Ronquières, is op dit ogenblik volledig afgebroken.

Re: Ronquières

Goede avond iedereen. Daar ik amper op 14 km in vogelvlucht van Ronquières woon, ben ik met mijn vrouw en kinderen toch verscheidene malen in "La petite Bouffe" aan de zwaaikom in Ronquières geweest. Men spreekt hier op deze site van "getuige Franck O.", die dus de frituuruitbater was. Ik heb dus de frituuruitbater (die Franck O. zou heten, ik heb nooit zijn naam geweten) nog heel goed in mijn geheugen. Als ik het me goed herinner was deze frituuruitbater een Fransman, een Bretoen.

In het begin dat hij "La petite Bouffe" openhield, was zijn vrouw (of vriendin?) een Poolse. Die vrouw heb ik na een zekere tijd niet meer gezien in de frituur. Ik ging er met mijn vrouw en kinderen, omdat het etablissement, waar je buiten kon zitten, heel prachtig gelegen was aan het kanaal Brussel-Charleroi. Tevens was er een speeltuin voor kinderen naast de frituur.

Het hele complex zag er nogal slordig uit en niet al te goed onderhouden. Het was een self-service (je moest je drank en eten zelf gaan afhalen aan de toog). De uitbater (die dus Franck O. zou noemen) heeft dus een getuigenis afgelegd dat hij na de overval van Aalst personen heeft gezien aan het kanaal die zakken hebben gedumpt. Die getuigenis wordt dus nu in vraag gesteld waarschijnlijk. Spannend...

6

Re: Ronquières

Franck O. was inderdaad een Fransman.

7

Re: Ronquières

Ik ben vandaag eens door het Bois de la Houssières gereden en langs de frituur aan de zwaaikom en als ik mij niet vergis was daar vroeger aan het terras van de frituur geen pedalo verhuur ook? En vroeger kon je daar ook uw boot in het water laten. Dan is het toch de domste plek om iets te dumpen? Vissers kunnen met hun haak in de zakken blijven hangen en ook als er kinderen uit de pedalo springen en de grond raken? Die zakken lagen daar met een reden! Het zit daar constant vol vissers. Zou daar nu echt niemand iets hebben gezien?

Re: Ronquières

Een pedalo-verhuur is er aan de frituur NOOIT geweest. Maar ter hoogte van de frituur was er aan de oever van het kanaal een soort "hellend vlak" waar mensen die een boot bezaten hun boot konden te water laten.

9

Re: Ronquières

Ja dat klopt, wat ook het raar maakt van de zakken daar te dumpen. Ik heb ook een bootje gehad en soms moest ik uit de boot springen in het water om hem over het beton te heffen en als daar zakken lagen had dat ook wel iemand opgemerkt! Dus die zakken moeten juist daar met een reden zijn gedumpt. Als ik mij niet vergis lagen daar op het droge na de sluiting van de frituur nog enkele pedalos.

10

Re: Ronquières

Er ligt op het kanaal Brussel-Charleroi een baggerboot klaar om te beginnen baggeren onder de brug tussen de zwaaikom en het hellend vlak! Naar het schijnt is het al tientallen jaren geleden dat er daar gebaggerd is. Het zou interessant zijn om eens in de slipponton te gaan kijken.