31 (edited by Biggus Dickus 05-11-2008 16:42)

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Interessant boek inderdaad, niet alleen wat de Bende betreft, het schetst ook een goed beeld van het Belgische politiek-criminele milieu uit de duistere jaren '70 en '80. Nadeel vind ik wel dat er geen personenregister is, wat het na een eerste integrale leesbeurt, gezien het grote aantal namen waarmee de lezer rond de oren wordt geslagen, niet makkelijk bruikbaar maakt als naslagwerk achteraf. Ook is het natuurlijk niet altijd 100% zeker dat de gesprekspartners van Bouten de waarheid geen oneer aandoen.

32

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Biggus Dickus wrote:

Ook is het natuurlijk niet altijd 100% zeker dat de gesprekspartners van Bouten de waarheid geen oneer aandoen.

Inderdaad, daar mag je zeker van zijn.

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Ik denk dat er veel fictie instaat. Bijvoorbeeld de club My Way in de stoofstraat. Dit was een toeristenrestaurant in die jaren tot ongeveer jaar 2000 uitgebaat door een Griekse familie, en na overlijden hebben ze het getransformeerd naar een toeristenwinkel. Deze mensen hebben geen enkel uitstaans met het milieu, en My Way is dus altijd restaurant My Way geweest, en naam hangt nu nog boven winkel.

34

Re: Boek: De Bende van Nijvel

patrickhaemers wrote:

Bijvoorbeeld de club My Way in de stoofstraat.

Die club wordt in het boek exact één keer genoemd en dan nog in een geciteerde nota van kapitein Stockman, commandant van het 2e district in Waver :

Het lijkt ons dan ook aangewezen om zo snel mogelijk de telefoon van Hage Maroun op het systeem Zoller-Malicieux te plaatsen en ook die van zijn privéclub My Way in de Stoofstraat, evenals die van zijn adjunct Youssef Chebib, geboren in 1938, adres Universiteitslaan 90 in Elsene.

Het lijkt me dan ook nogal zwaar om aan de hand van dit voorbeeld te zeggen dat er veel fictie in het boek staat. Zeker omdat het boek voornamelijk gebaseerd is op gesprekken die de auteur had.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Er staan nog dingen in die helemaal niet kloppen, maar ik ga ze niet allemaal opnoemen. U als vurig verdediger van het boek moet maar zelf concluderen.

36

Re: Boek: De Bende van Nijvel

patrickhaemers wrote:

Er staan nog dingen in die helemaal niet kloppen, maar ik ga ze niet allemaal opnoemen. U als vurig verdediger van het boek moet maar zelf concluderen.

Hoe kunnen wij het zelf concluderen? We kunnen alles in twijfel trekken, met name de zaken die nooit bewezen zijn. Maar zoals U hier boven vermeld is het alleen mogelijk om te concluderen als je het zelf 100% zeker weet en dat zijn details eigenlijk. Zijn er volgens u concrete zaken verkeerd, die u met zekerheid weet?

37

Re: Boek: De Bende van Nijvel

patrickhaemers wrote:

Er staan nog dingen in die helemaal niet kloppen, maar ik ga ze niet allemaal opnoemen.

Waarom niet? Als er fouten instaan is het toch interessant om deze te weten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De Bende van Nijvel

In het boek staat dat Vanden Boeynants bewezen strafbare feiten gepleegd heeft: o.a. seks met minderjarigen. Dat is nooit bewezen, nooit geen veroordeling dus voor gehad. Anders was het van onze huidige koning ook bewezen.

39

Re: Boek: De Bende van Nijvel

Het zit hem precies in de details. Als je ziet hoeveel moeite VDB heeft gedaan om zichzelf en zijn kompanen te zuiveren van betrokkenheid bij drugssmokkel, als je ziet hoeveel bewijzen er zijn verzameld tegen VDB i.v.m. drugssmokkel, dan kun je nog maar een feit concluderen. VDB was betrokken bij drugssmokkel. Oké, hij is er nooit voor veroordeeld, maar ze hadden het wel kunnen bewijzen. Idem dito voor het hele Roze Balletten-verhaal. Maar ja, je hebt gelijk : seks met minderjarigen hebben ze nooit kunnen bewijzen, net zoals drugssmokkel. Wist je trouwens dat er ook heel interessante interviews in het boek staan?

Pagina 20 - De verklaring van Maud Sarr:

"Ik leerde Lydia kennen in Parijs, waar ze werkte als 'madame Claude'. In 1978 heeft ze de zaak van Tuna Israël overgenomen. Lydia deed vaak een beroep op me. Als klanten herinner ik mij VDB, de rijkswachtgeneraals Beaurir en Deneve et des juges et magistrats importants, advocaat-generaal Jaspar en eerste substituut Deprêtre maar ook Arabische prinsen, belangrijke zakenlui en politici, van wie ik me de namen niet meer herinner. De klanten deden erg blasé en seksten soms met minderjarigen, zowel jongens als meisjes."

Pagina 211:

Er waren toch bewezen strafbare feiten gepleegd: fiscale fraude, seks met minderjarigen, de smokkel van drugs door familieleden of via een bedrijf waarvan hij meerderheidsaandeelhouder was. Sommige Bendeslachtoffers behoorden duidelijk tot zijn entourage. Of waren dat allemaal verzinsels?

Pagina 545:

Vanden Boeynants Paul: machtige christendemocratische politicus van Brussel; eigenaar van enkele grote vleesbedrijven; oprichter van de CEPIC; minister van Defensie tussen 1974 en 1978; daarna korte tijd premier en vicepremier. Zeer corrupt; kwam in opspraak in diverse drugsdossiers, wapenhandel en fiscale fraude, maar werd door het gerecht alleen veroordeeld voor fiscale fraude. In 1989 ontvoerd door de bende van Haemers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

40

Re: Boek: De Bende van Nijvel

En als ge dan ziet hoeveel hielenlikkers dat ventje VDB altijd bij zich heeft gehad: zelfs Herman De Croo. Om maar één van die lapzwanzen bij naam te noemen! Ik zie het nog zo voor me, iedereen heeft het trouwens kunnen zien op tv: bij de avondreceptie n.a.v. het huwelijk van Flipke en boterbloem Matilde: de kreupele en toen al tot op den draad versleten VDB die daar met zijn stokske toekomt en baas ganzendock van Brakel die hem daar, al was het de paus zelve, komt verwelkomen.