Topic: Bekentenissen

Michel Cocu, Michel Baudet en Adriano Vittorio: deze 3 hebben net iets te veel of te weinig gezegd.

Dit gaat over de hold-up op de Delhaize in Genval, over de moord op de gerant van de Colruyt in Halle en over de slachtpartij aan de Colruyt in Nijvel. In de vier jaar dat allerlei verdachten verhoord werden zijn zij de enige drie die tot bekentenissen zijn overgegaan. Natuurlijk deden ze dat onder druk: individuen die ervan beschuldigd worden deelgenomen te hebben aan een reeks hold-ups waarbij in totaal achtentwintig doden vielen worden niet door de rechercheurs in een tea-room ondervraagd.

Andere verklaringen werden afgelegd zonder dat enige morele of fysieke druk werd uitgeoefend. Dat is onder meer het geval voor Michel Baudet, die familieleden liet verstaan, behoord te hebben tot de meest bloeddorstige criminele bende uit de Belgische geschiedenis. Hetzelfde geld voor Michel Cocu. Toen hij bij het Vreemdelingenlegioen was, verkondigde hij gelijkaardige praat aan een zekere Etienne Delespesse.

Daders » Filière Boraine

Met dank aan mdanielsUK voor de samenvatting.

2

Re: Bekentenissen

Dat Michel Cocu een rol had binnen de Bende, lijkt me een reële mogelijkheid. Ook Adriano Vittorio sluit ik niet uit. Het probleem met deze 'bekentenissen' is echter dat je absoluut niet weet wat je ermee moet doen. Wat is er waar? Wat is er een leugen en wat hebben de onderzoekers er uit geklopt? Het is ook interessant dat Michel Cocu Robert Becker noemt, omdat Becker waarschijnlijk betrokken was bij de overval in Temse.

Een ander interessant persoon uit de entourage van Cocu is Josiane Debruyn en haar mysterieuze band met advocaat Jean-Paul Dumont. Het lijkt me dus zeer interessant om borains zeker niet uit te sluiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Bekentenissen

Ik denk dat Vittorio het tegenover Guy Bouten inderdaad zeer goed samenvat:

"Elke keer als ik nu een flik zie begin ik te beven. Ze spreken over Gestapo-praktijken als het over de behandeling van politieke gevangenen gaat in nazi-Duitsland of in Abu-Ghraib in Bagdad. Maar wat wij meemaakten was erger. Ooit hebben ze me drie dagen in een cel laten liggen, op de grond, de handen op de rug gebonden. Op de koop toe kwamen ze me tegen mijn gezicht trappen. Pissen en schijten mocht niet en dat deed ik dus in mijn broek. Maar bekennen deed ik niet. Waarom zou ik?"

"Pas vier jaar nadat ik was opgepakt kwam het tot een confrontatie met Cocu. Ik vroeg hem: "Waarom beschuldig je me?" Weet je wat hij antwoordde? "Omdat ik toevallig je naam in mijn kop had." Cocu ja, die heeft misschien iets met de Bende te maken. In de gevangenis was hij doodsbang. De angst van iemand die te veel weet over lui die nergens voor terugdeinzen. Het zou me niet verwonderen dat ze hem aanwierven zoals ze met de De Staerkes deden om de speurders op een spoor te zetten, een vals spoor welteverstaan. Via Cocu zijn ze dan bij mij en al de andere Borains terechtgekomen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Bekentenissen

In De Morgen van dit weekend staat een artikel over de zaak-Belliraj. In dat artikel staat een klein stukje dat ook betrekking kan hebben op de bekentenissen van de Borains :

Van de bekentenissen die Belliraj aflegde over de zes Belgische moorden wordt gezegd dat die "details bevatten die enkel de dader kennen". Het is een absolute klassieker die wereldwijd opduikt in alle strafdossiers waarvan de bewijzen beperkt zijn gebleven tot een bekentenis. In het opleidingscentrum van de FBI in Quantico krijgen beginnende profilers erin gepeperd om alle alarmsignalen te doen afgaan als dit het enige is waar de sheriff mee kan komen. Details die 'enkel de daders kan kennen' zijn in de praktijk doorgaans details die de politie kende toen ze het telefoonboek liet neerkomen op het hoofd van de verdachte.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bekentenissen

"In zijn eerste, in november 1983, afgelegde bekentenissen, vertelt Michel Cocu dat Michel Baudet, Adriano Vittorio, Josiane Debruyn en Jean-Claude Estiévenart aan de slachtpartij aan de Colruyt in Nijvel hebben deelgenomen. Iets later erkent hij geschoten te hebben op de rijkswachtwagen, waarin twee rijkswachters zaten, en dat hij vergezeld was, naast de eerder vermelde personen, van Kaçi Bouaroudj. Hij voegt hieraan toe dat er niets zou gebeurd zijn indien niet onverwacht een witte Mercedes was opgedoken aan het tankstation van de Colruyt. Michel Cocu preciseert dat hij zich op dat moment aan het stuur van de BMW bevond. Michel Baudet was aangeduid als uitkijkpost en het zou Robert Becker geweest zijn die als eerste het vuur heeft geopend, toen nog zonder iemand te treffen."

"Alsook beweert Michel Cocu dat het paar uit de Mercedes door Jean-Claude Estiévenart werd neergeschoten, en dat bij aankomst van een rijkswachtwagen, Adriano Vittorio het werk heeft afgemaakt en eerste wachtmeester Marcel Morue het genadeschot gaf met de woorden " nog een flik minder". Tweede wachtmeester Lacroix, die zich voor dood hield, zal later de uitspraak bevestigen. Michel Cocu duidt ook de plaats aan waar nadien een vuurgevecht in regel ontstond met de politie van Eigenbrakel."

De uitspraken van Cocu lijken verdomd veel op daderkennis.

6

Re: Bekentenissen

Ja, maar als men hen de pap in de mond geeft. De Borains zijn vrijgesproken. Neemt niet weg dat je  alles wat ik net bij Temse heb geschreven, best eens doorneemt. Becker zat op café du peuple te praten met een politie inspecteur, net vrijgelaten 's middags toen Anderlues plaats had. Alibi? C'est facile à construire ...

7 (edited by Hestur 15-02-2011 20:34)

Re: Bekentenissen

Detail: Becker begint te schieten. In Temse is er ook zo'n gek die op Riské begint te schieten. Het is riské die Becker herkent bij die feiten. Was het ook Becker het die zichzelf niet kon beheersen en er ook in Nijvel op los knalde? Becker duikt me te vaak op in het dossier om het toeval te laten zijn.

Re: Bekentenissen

Als Cocu in zijn eerste verhoor begint over: "nog een flik minder". En dit pas later wordt bevestigd door de agent die het overleefde, dan moet dit daderkennis zijn. Ook de uitspraak: "dat er niets zou gebeurd zijn indien niet onverwacht een witte Mercedes was opgedoken aan het tankstation van de Colruyt". Dit is een uitspraak die je alleen kan verwachten van iemand die er meer van weet. Dit zijn geen type uitspraken die men iemand in de mond kan leggen.

Re: Bekentenissen

Ik ben me overigens terdege bewust van het feit dat er nooit bewijzen zijn gevonden om Cocu voor de bende-daden te straffen. Ik ben me ook bewust dat Cocu tijdens bepaalde verhoren zwaar onder druk is gezet (geslagen). En ik weet dat tijdens dit proces de verdediging van Cocu een hele reeks van fouten van de BoB heeft blootgelegd. In combinatie met het totaal terugtrekken van Cocu's eerdere verklaringen heeft dit alles tot vrijspraak geleid.

Dat neemt niet weg dat Cocu tijdens zijn eerste bekentenissen kennelijk enkele heel gedetailleerde verklaringen zou hebben afgelegd.  Ontzettend jammer dat we niet precies de data weten waarop hij wat gezegd heeft. Hij is zo te lezen op 28 oktober aangehouden. Maar pas op 19 november doet hij zijn eerste onthullingen. Dus eerst is hij weken ondervraagd alvorens te gaan bekennen. Hierbij zou hij volgepropt zijn met dossier feiten. Konden we die verslagen van die verhoren maar lezen !

Je kan je ook nog afvragen waarom de voor-dood-achtergelaten rijkswachter Lacroix niet eerder heeft verteld dat er "nog een flik minder" is gezegd door de killer. Er staat dat hij deze bewering van Cocu pas later bevestigde. Dus dat het nog niet in het dossier stond. Inmiddels was het bloedbad bijn de Colruyt al weer 2 maanden geleden.

Heel sterk is het allemaal niet. Dat geef ik ronduit toe.  Als iemand meer informatie heeft over de 'gedetaileerde' bekentenissen van Cocu, dan lees ik het graag. Staat het vast dat Cocu er niks mee te maken heeft, of was het vooral een proces zonder enig bewijs ?

10

Re: Bekentenissen

Ik heb hier twee verhoren van Cocu: één op 24 november 1983 en één op 2 december 1983. Allebei afgenomen door onderzoeksrechter Guy Wezel. De verhoren gaan over de overval in Nijvel.

In het eerste verhoor spreekt Cocu over de Saab en een BMW. De beide wagens stonden in een garage in Drogenbos, waar ruimte was "voor 5 of 6 voertuigen". Ze zijn met een rode R4 van Vittorio vanuit Wasmes naar Drogenbos gereden. Daar hebben ze de Saab en de BMW genomen en zijn ze naar Nijvel gereden. Cocu was - althans volgens hem - enkel de chauffeur van de BMW en heeft geen schot gelost. Bij dit verhoor was geen advocaat aanwezig.

In het verhoor van 2 december is er plots geen sprake meer van een BMW maar is het een Peugeot 604 geworden. Cocu was ook niet meer de chauffeur van de BMW maar van de Saab. De schutters in deze 'bekentenis' zijn Vittorio en Estiévenart. Bij dit verhoor was de advocaat van Cocu, Jean-Paul Moerman, aanwezig.

Dit is maar een klein voorbeeld van de verschillen tussen de verschillende verhoren van Cocu.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube