Topic: Jean-Claude Darville

Weet iemand iets over de relatie tussen Robert Darville (bende Haemers) en een zekere Jean-Claude Darville (hieronder)? Volgens een Zweedse bron blijft Jean-Claude Darville verdacht voor de moord van Olof Palme in Zweden op 28 februari 1986.

Bron: PV 1695 du 10/05/1988

Jean-Claude Darville, 399 av. Louise Bruxelles. Identification et enquête préliminaire (non officielle) effectuée par B.S.R. Bruxelles (1e chef Machiels). Ancien mercenaire au Zaïre. A fait partie de groupe action pour différents services étrangers. A voyagé dans de nombreux pays, notamment Afrique, Iran, Amérique du Sud et Brésil où il a une plantation dans la province du Matto Grosso à proximité de celle de Jean Scramme. Relations les plus proches: Robert Darville, armurier Bruxelles et Tête d’Oeuf non identifié actuellement. Serait le principal organisateur des groupes action du B.W.

Serait l’exécuteur du couple de bijoutier à Anderlue. Aurait été aperçu par des témoins lors d’une marche nocturne para-militaire à proximité du plan incliné de Ronquière en compagnie de plusieurs personnes dont une femme et un enfant de + 12 ans (qui serait sa femme et son fils). Cette piste n’a jamais été employée comme elle aurait dû l’être. Jean-Claude Darville reste (sauf preuve du contraire) le suspect n°1 du B.W.

Re: Jean-Claude Darville

swansongunsung wrote:

Jean-Claude Darville reste (sauf preuve du contraire) le suspect n°1 du B.W.

Toch bizar dat dit schimmig heerschap, dat in 1988 blijkbaar hoofdverdachte was in de zaak rond de Bende, nog nooit eerder op de proppen is gekomen.

3

Re: Jean-Claude Darville

Biggus Dickus wrote:

Toch bizar dat dit schimmig heerschap, dat in 1988 blijkbaar hoofdverdachte was in de zaak rond de Bende, nog nooit eerder op de proppen is gekomen.

Ben je eigenlijk zeker dat die B.W. voor Brabant Wallon staat?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Claude Darville

Ben wrote:

Ben je eigenlijk zeker dat die B.W. voor Brabant Wallon staat?

Niet 100%, maar ik ga er van uit. Je kan het volledige PV lezen via volgende link » tueriesdubrabant.winnerbb.com. Het valt me trouwens op dat deze Jean-Claude Darville op veel sites wordt verward met Robert Darville.

5

Re: Jean-Claude Darville

Bedankt voor de link. In die pv vond ik trouwens de volgende zin:

3. Amand Michel, rue Edouard de Cuyper, Wol.St.Pierre, patron du café "Le Raisin". Aurait loué plusieurs box de garage dans le contexte du B.W. à Woluwé St Pierre, sous des noms différents. Connaît Nardella (qui serait le fournisseur et le maquilleur de voitures employées dans le B.W.) A.M. aurait participé aux actions du B.W.

Volgens mij gaat het hier zeker niet om de Bende van Nijvel. Omdat ik mij niet kan herinneren dat er ooit garageboxen zijn gevonden waarvan me zeker wist dat ze van de Bende waren. Dus waarvoor staat dan wel B.W.?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6 (edited by Biggus Dickus 03-12-2008 00:44)

Re: Jean-Claude Darville

Ben wrote:

Dus waarvoor staat dan wel B.W.?

Dit pv, opgesteld door de GP van Nijvel, is gebaseerd op de bevindingen van een zekere Daimsaint Henri 'de Suède' (vandaar misschien Swan's verwijzing naar de Zweedse bron in verband met de moord op Palme), en handelt over informatie omtrent 'l'enquête du Brabant Wallon' en Ferrari Calmette, rechterhand van Smets (zie p. 174 in het boek van Bouten). We zien hier, naast boven vernoemde, heel wat klinkende namen opduiken: Vernaillen, Al Ajjaz, Latinus, Vittorio, Fourez, Dewit, Haemers, Lacroix, De Staerke, Estièvenart, Bultot. Een hoofdrol in dit verhaal blijkt  weggelegd voor Denise Tyack:

"Suivant certaines informations, il serait intéressant d’approfondir l’enquête concernant les deux victimes du Colruyt de Nivelles (Fourez et Dewit) et d’essayer d’établir s’il n’existerait pas de relation entre ces personnes et d’autres connues dans le contexte des enquêtes actuelles. Suivant ces informations, Fourez et Dewit auraient eu un rendez-vous avec les personnes qui les ont abattus. Suivant les affirmations de Bultot et autres, la liaison entre toutes ces personnes était établie par l’intermédiaire de Denise Tyac, maîtresse de Haemers qui exerçait sa "profession" à Leuw St Pierre."

7

Re: Jean-Claude Darville

De zinsnede "Relations les plus proches: Robert Darville" in het PV wijst erop dat ze inderdaad verwant waren, dus het meest voor de hand liggende is dat ze familieleden zouden zijn?

8

Re: Jean-Claude Darville

In de informatie die ik hier heb, kan ik nergens de naam Jean-Claude Darville terugvinden. Daarom vond ik het ook zo raar dat zijn naam in verband wordt gebracht met de Bende van Nijvel. Ook in het eindverslag van de Bendecommissie vind ik zijn naam niet terug. Raar voor iemand die op een bepaald moment de hoofdverdachte was? Een paar vragen:

  • Is het zeker zijn echte naam?

  • Zou het kunnen dat Jean-Claude en Robert dezelfde persoon zijn? Of is dat wat vergezocht?

Enkele weken geleden bracht ik op dit forum al informatie over de mogelijke band tussen de moord op Olof Palme en Patrick Haemers. Die informatie had ik gevonden op het Franstalige forum over de Bende. Toen vond ik het allemaal een beetje ongeloofwaardig, maar nu blijkt deze 'Belgische connectie' wel degelijk te bestaan.

Interessante ontwikkelingen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Jean-Claude Darville

Zeer interessant, ik had nog nooit van die Jean-Claude gehoord, maar ik hoop dat jullie er meer kunnen over vinden.

Ben wrote:

Zou het kunnen dat Jean-Claude en Robert dezelfde persoon zijn? Of is dat wat vergezocht?

Aangezien in het PV allebei de namen voorkomen mogen we ervan uitgaan dat het 2 personen zijn, familie zou het meest logische zijn.

Ben wrote:

In de informatie die ik hier heb, kan ik nergens de naam Jean-Claude Darville terugvinden. Daarom vond ik het ook zo raar dat zijn naam in verband wordt gebracht met de Bende van Nijvel.

Hoe dan ook moeten er namen bij de Bende van Nijvel zitten waar we nog nooit van gehoord hebben. Zou die naam op de lijst van Jumet staan? Die hebben toch zo een hoop namen waar de daders moeten tussen staan volgens hem (maar als ik juist ben was het een immens grote lijst namen).

10

Re: Jean-Claude Darville

Renne wrote:

Zou die naam op de lijst van Jumet staan?

Hopelijk wel. Als hij volgens een pv van de onderzoekers in Nijvel als hoofdverdachte wordt beschouwd, zou het nogal straf zijn moest hij niet op de lijst staan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube