511

Re: Nijvel: 17 September

Hangt er van af natuurlijk. Als de gasflessen bv. gemonteerd met manometers en darmen klaarliggen in een autokoffer moet je rekenen op pakweg 15 minuten. Het is dunne plaat en dus kan je vlugger met je brander doorschuiven. Als alles nog moet aangekoppeld worden aan de flessen, een vijftal minuten meer. In ieder geval moet na het branden de plaat er nog uitgeslagen worden voor men binnen kan. Wegens metaalresten van het branden blijft die hardnekkig op haar plaats zitten.

Re: Nijvel: 17 September

Ketting rond de deur en die eruit trekken met een stevige auto is dus veel simpeler. 't Maakt ook lawaai, maar het duurt geen 15 minuten.

513

Re: Nijvel: 17 September

Onderandere Herr Flick, zoals je ziet draait de deur open naar buiten toe. Vermoedelijk heeft ze in het brand-evacuatieplan van het warenhuis de functie van nooduitgang en is het een deur die nooit op slot mag. In dit geval is ze uitgerust met aan de binnenkant een paniekbaar die voor de vergrendeling zorgt. In geval van nood kan door een lichte druk op de paniekbaar de deur geopend worden zonder dat er iemand ergens nog een sleutel moet gaan zoeken.

Zou het mij te doen zijn brande ik een gat ter grote van een vuist ter hoogte van de klink. Was er een paniekbaar dan had ik die maar gewoon naar mij te trekken en ...hopla deur open waarna desnoods de tweede helft kon geopend worden. Was er geen paniekbaar zou ik tasten of de sleutel er binnenkant niet opzat....en hopla. Als laatste optie zou ik de slotkas er uit branden ... hopla.

In mijn ogen waren de moordenaars niet goed bezig ! Wat niet wil zeggen dat iemand het op mijn manier moet gaan proberen ergens. roll

Re: Nijvel: 17 September

Jongens, wat jullie zien is de plaat die een werker er van buiten op heeft gelast om het gat te dichten. Hier is een foto vanaf de binnenkant:

https://lh4.googleusercontent.com/-mE0B6Vtt0WY/Ts5yETQM8JI/AAAAAAAAClA/KHze4vxfrCU/s479/Nijvel%2520Colruyt%2520deur%2520van%2520binnen.png

Die vier zwarte punten boven het gat is waar vanaf de buitenkant er tegen is gelast. Later werd de deur in zijn geheel opgeslagen bij CBW als bewijsmateriaal.

515

Re: Nijvel: 17 September

Bedankt Boemerang. Ik zie dat het sleutelgat aan de binnenkant afgedekt is met een metalen plaatje. De deur kon dus niet op slot gedraaid worden, nietwaar. Ze had dus wel de functie van nooduitgang. Spijtig dat er geen foto is van het volledige deuroppervlak.

Re: Nijvel: 17 September

Leo, dit was de nooduitgang. Ik ben geen kenner van nooduitgangen en weet niet of er toch een soort van nachtslot op kan hebben gezeten maar anders had het inderdaad volstaan om een gat te maken, slechts groot genoeg om je hand door te steken. Volgens tueries-lid Kael (schijnbaar bekend met de winkel destijds?) hadden de daders simpelweg spullen gepakt die het dichtst bij die deur stonden.

De positie van de dader met de Colt.45 wordt omschreven als "à proximité de la porte du magasin". Ik weet niet waar de hulzen precies werden gevonden, binnen in de Colruyt of buiten rechts naast het gat (vanaf binnen gezien) maar ik heb altijd al zeer sterk het idee  gehad dat de schutter (met tenminste zijn lichaam) gehurkt in de Colruyt achter het gat zat verstopt. (.45 = de kogelgaten die op beenhoogte in rechterzijde van het rijkswachtersbusje sloegen.)

De andere twee deuren aan die achterkant van de Colruyt waren; een deur van een stroomhok op de hoek bij het tankstation en op de andere hoek een deur die óf eveneens een nooduitgang was, óf een deur naar het magazijn van de winkel (daar op de kopse kant liep een laadramp voor vrachtwagens).

Re: Nijvel: 17 September

Boemerang wrote:

Volgens tueries-lid Kael (schijnbaar bekend met de winkel destijds?) hadden de daders simpelweg spullen gepakt die het dichtst bij die deur stonden.

Zoiets zou ik nou graag eens bevestigd zien. Want anders is het pure speculatie.

518

Re: Nijvel: 17 September

Herr Flick, hoe doe je een ketting rond een deur als die potdicht afgesloten is?

519

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

De moord op Morue wordt in de nota van Guy Wezel beschreven:

Il sort du véhicule, mitraillette au poing. Lorsqu'il est rejoint par son collègue, il est toujours debout près de la portière. Il tombe peu de temps après. Le déséquilibre du gendarme a été causé par deux projectiles de calibre .45 tirés dans sa cheville droite. Il tombe sur son côté gauche, la tête vers les bâtiments du "Fond des Routes".

Il est quelque peu recroquevillé. Alors qu'il tente de se relever ou de s'abriter, il est atteint sur son côté droit par une volée de plombs (cal 12 - plombs) provenant de la position de la Mercedes. De cette direction, une autre décharge (cal 12 - ballets) lui est destinée; une ballet l'atteint dans la région de la gorge.

Deux autres projectiles de 22 LR sont retrouvés dans l'avant bras gauche, le moment de ce tir ne peut être déterminé. Quelques instants plus tard, une dernière décharge (cal 12 - plombs O) lui est tirée dans la tête.

De laatste zin dat men de 22 LR schoten niet kan plaatsen is toch merkwaardig. Dus volgens Wezel is de rijkswachter eerst beschoten met de Colt, vanuit de deur van de supermarkt, de agent valt op zijn linker kant, en ergens erna word hij nog 2 keer geraakt in zijn linker onderarm de kant waar hij op ligt, en ondertussen nog een paar keer met een riotgun. Ook als hij beschoten word vanuit de deur van de Colruyt en hij laat zich vallen ligt hij volledig in het zicht van de schutter voor de deur, maar toch is het de riotgun die schiet.

De rijkswachtcombi is duidelijk vanaf 4 zijden beschoten, er is een schot in de achterruit van de combi alsook rechtsachter zijn er kogel inslagen van een kleiner kaliber. Er zijn nog andere mogelijkheden van hoe het gelopen is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

De rijkswachtcombi is duidelijk vanaf 4 zijden beschoten, er is een schot in de achterruit van de combi alsook rechtsachter zijn er kogel inslagen van een kleiner kaliber.

Beste, ik kan geen schot in de achterruit van de betreffende combi ontwaren. Is dat soms geen vergissing uwentwege?

De grote Manitou ziet alles