531

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

De moord op Morue wordt in de nota van Guy Wezel beschreven:

Il sort du véhicule, mitraillette au poing. Lorsqu'il est rejoint par son collègue, il est toujours debout près de la portière. Il tombe peu de temps après. Le déséquilibre du gendarme a été causé par deux projectiles de calibre .45 tirés dans sa cheville droite. Il tombe sur son côté gauche, la tête vers les bâtiments du "Fond des Routes".

Il est quelque peu recroquevillé. Alors qu'il tente de se relever ou de s'abriter, il est atteint sur son côté droit par une volée de plombs (cal 12 - plombs) provenant de la position de la Mercedes. De cette direction, une autre décharge (cal 12 - ballets) lui est destinée; une ballet l'atteint dans la région de la gorge.

Deux autres projectiles de 22 LR sont retrouvés dans l'avant bras gauche, le moment de ce tir ne peut être déterminé. Quelques instants plus tard, une dernière décharge (cal 12 - plombs O) lui est tirée dans la tête.

De laatste zin dat men de 22 LR schoten niet kan plaatsen is toch merkwaardig. Dus volgens Wezel is de rijkswachter eerst beschoten met de Colt, vanuit de deur van de supermarkt, de agent valt op zijn linker kant, en ergens erna word hij nog 2 keer geraakt in zijn linker onderarm de kant waar hij op ligt, en ondertussen nog een paar keer met een riotgun. Ook als hij beschoten word vanuit de deur van de Colruyt en hij laat zich vallen ligt hij volledig in het zicht van de schutter voor de deur, maar toch is het de riotgun die schiet.

De rijkswachtcombi is duidelijk vanaf 4 zijden beschoten, er is een schot in de achterruit van de combi alsook rechtsachter zijn er kogel inslagen van een kleiner kaliber. Er zijn nog andere mogelijkheden van hoe het gelopen is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

De rijkswachtcombi is duidelijk vanaf 4 zijden beschoten, er is een schot in de achterruit van de combi alsook rechtsachter zijn er kogel inslagen van een kleiner kaliber.

Beste, ik kan geen schot in de achterruit van de betreffende combi ontwaren. Is dat soms geen vergissing uwentwege?

De grote Manitou ziet alles

533

Re: Nijvel: 17 September

Niet Simpel, een vergissing neen, doch zekerheid omtrent wat het is met de achterruit ook niet. Als je de verschillende foto's van de combi bekijkt vooral de zwart witte is te merken dat de achterruit gebarsten is (of dat het zo lijkt), op de kleuren foto van de combi met de kogel inslagen aan de bestuurderskant deur zie je dat de achterruit niet transparant is. Ik ben niet de eerste of enige die opmerkt dat er iets met de achterruit is. 

ik wil weten wat er echt gebeurt is, en waarom er elementen niet kloppen.

Trouwens over het gebruik van de .22 bij de moord op de rijkswachter is er niet veel duidelijk terwijl dit een van de belangrijkste wapens is van de avond. Het is niet logisch om eerst met een colt en riotgun te schieten en er tussen nog eens met een .22 in de onderarm. De .22 had waarschijnlijk een demper en het kan dat er 2 .22 gebruikt werden die avond er is immers nog de .22 gevonden in de zakken in '86 waar geen uitleg voor is. Het verslag van Wezel zit vol tegenstrijdigheden, trouwens de experten hebben het op een akkoord gehooid want er was discussie van hoe het gegaan is, er is een reden voor die discussie en het gaat onder andere ook over de .22.

De moordpartij in Nijvel houd me al 30 jaar bezig, ik heb het er toen en ook over de jaren regelmatig over gehad met mensen die veel gevechtservaring hebben, hoe meer men naar de details kijkt timing en keuze van wapens en munitie hoe meer het op een heel doordachte actie lijkt.

De rijkswacht combi word heel anders onder vuur genomen dan de politie Golf, als het betrapping was en het de bedoeling was om de rijkswachters uit te schakelen waarom is er niet op de voorruit geschoten? De rijkswacht combi is op een heel merkwaardige aangevallen, en niet in eerste instantie om te doden, want dan mik je op de voorruit en de zijruiten. Met de vuurkracht en het verrassingseffect had het 1 seconde geduurd om ze uit te schakelen. Maar wat doen ze maken dat de rijkswacht niet kan vluchten wachten tot ze uitstappen en mikken op de benen. Waarom op die manier? In deze wil ik weten wat er met de achterruit is, alsook je terechte opmerking over de spiegel aan de bestuurders kant.

Als men dan kijkt hoe de Golf van de politie beschoten is, juist wel op de ramen, niet op het motorblok of de wielen (is trouwens niet makkelijk om te raken), daar was het te doen om verwarring te zaaien, niet om de Golf te stoppen, ze moesten aan zet blijven en tijd winnen, want de Saab was stuk en dat was niet gepland. Trouwens als men leest hoe de schutter die in de Mercedes zat zich gedraagt bij de hinderlaag is het juist heel goed en rap uitgevoerd. Hij stapte uit en wandelde al schietend naar de Golf toe weg van de Saab, om dan al schietend de straat over te steken dus, waarbij de inzittenden van de Saab iets later beginnen te vuren.

Een echt kruisvuur is het niet maar wel een soepele actie die het gewenste effect had, de politie was tijdelijk uitgeschakeld en was in verwarring er waren gewonden. Op een uur tijd is dit de derde actie steeds blijven ze redelijk beheerst allemaal toeval/geluk? En dit tegen een overmacht aan ordediensten, hun verrassingseffect is van korte duur eens de ordediensten geactiveerd zijn kunnen de Bende van Nijvel niet winnen, dus moeten ze zo vlug mogelijk verdwijnen zonder spoor achter te laten. Dat ze daar keer op keer perfect in slagen duid op een goede voorbereiding. Ook over de brandkast waarom zat de brander terug in de koffer van de Saab in stond hij niet ergens ter plaatse in de Colruyt?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Dat de achterruit niet mooi transparant is, is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat het stillshots zijn van bewegende beelden. Mocht de achterruit gebarsten zijn zou dat mijn inziens duidelijk te merken zijn niettegenstaande de stillshots.

De grote Manitou ziet alles

535

Re: Nijvel: 17 September

Het is vooral de zwart wit foto die mijn aandacht trekt plus nog andere elementen, de achterruit is anders dan de andere ruiten dat is duidelijk op de verschillende foto's, een reflectie is het niet want het is aan beide zijden dat er iets is. Heb de zw foto en andere op alle mogelijke manieren bekeken en de enige verklaring voorlopig is dat die gebarsten is (tot het tegendeel aan getoond is).

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

536

Re: Nijvel: 17 September

Ik ken het circuit van Nijvel op mijn duim. In 1985 was het circuit al verlaten en grotendeels vernield. Op het rechte stuk aan de pitstops lagen bergen grond om illegale racers te ontmoedigen. Maar er was een tunnel en daar was een hek dat bijna op de Colruyt van Nijvel uitgaf. Je kon er met wagens op langs een veldweg door een maïsveld. In die oude gebouwen kon je u goed verstoppen met een auto. Er was achteraan ook een crosparcour voor motorcrossers. Regelmatig stonden er uitgebrande wagens in die gebouwen.

537

Re: Nijvel: 17 September

Acht je het mogelijk Kenza dat langs die route de lichamen van Fourez en Dewit op de parking van Colruyt Nijver 'er bij zijn gegooid'?

538

Re: Nijvel: 17 September

kenza, interessant, kan je eens goed in je geheugen graven rond datums, daar deze luchtfoto van na de overval op de Colruyt is, op die foto kan je zien dat het circuit maar licht onklaar gemaakt is, een paar stukjes waar zand over de baan is. Doch grote stukken zijn bruikbaar. De andere foto's die ik al gezien heb van na de overval zijn zoals je beschrijft, daar zijn grote stukken onklaar gemaakt vooral de scherpe bocht is volgestort.

Ten tijde van de overval moet het circuit er zo uitgezien hebben, het afzonderlijk banen circuit is iets dat blijkbaar direct verdwijnt, en alles moet ook kort na de Bende van Nijvel feiten aangepast zijn. Er zijn de verhalen en getuigen over oefeningen daar. Het is er perfect voor, het is ook het circuit waar de ex-kolonialen kwamen om te racen. Als men daar kwam oefenen toen het circuit al gesloten was, is de Coluyt de plek waar je toch gaat tanken?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

539

Re: Nijvel: 17 September

the end, juist er was onder het circuit een voetgangerstunnel die naar het hek leidde dat aan het tankstation van de Colruyt bijna uitgaf mits wat te voet tegen de grote baan. Als je wat zoekt er liggen nog geasfalteerde banen (overblijfselen) van het oude circuit. Ik vraag Ben een foto te posten van het vervallen circuit hoe het er toen uitzag.

540

Re: Nijvel: 17 September

Ik persoonlijk denk dat het circuit van Nijvel niets te maken heeft met de Bende van Nijvel. Aangezien het op dat illegale verlaten circuit toch altijd redelijk druk was en de politie of Rijkswacht daar op regelmatige tijdstippen binnenviel en dan was het paniek en iedereen vluchte weg. Dan zou er toch wel iemand iets gezien hebben. Ik herinner mij wel nog dat er volledig rond het circuit een veldwegeltje liep waaruit er altijd iemand jaagde uit zijn groene Toyota (het type ontgaat me) met heel groot schuifdak.