Re: Aalst: Vlucht

Waarom ik dat denk? Dat verzoekplaatje, de hele historie met de garage van Podevijn, bepaalde figuren in Aalst, het nachtleven in Aalst, de garage in Hofstade waar de Mercedes van Kuros stond,...

Ik heb zo het gevoel dat er mensen uit de regio bij betrokken zijn. Daarom niet bij de uitvoerders, maar de "organisatie van de feiten".

Er liepen in Aalst zeker personen rond die daartoe in staat waren. Voor hetzelfde geld zijn ze net buiten centrum rustig garage ingereden ... en was de vluchtende Golf die gezien is in Kester en de ganse historie in bos van Houssière gewoon een bliksemafleider. Dan is hun opzet gelukt, want iedereen blijft zich vastklampen aan het Bos en die vluchtroute. En daarna het gefoefel met die wapens in het Kanaal wat nu ook opgezet spel lijkt.

332

Re: Aalst: Vlucht

Club happy le few, ik heb ook een paar figuren waar ik mijn twijfels over heb. Waarom denkt u aan Podevijn?

333

Re: Aalst: Vlucht

De Golf van de overval staat ergens in een garage als levensverzekering of ligt ergens op de bodem en dan zijn er maar 2 plekken meer waar hij kan liggen! De verlaten smerige steengroeve van Lessen (54 meter diep) of de oude afgedamde aftakking van de verbinding tussen Ittre en Strepy Theux (6 meter diep). Ik gok op Lessen!

334

Re: Aalst: Vlucht

Wat ik denk is dat de Golf van de overval in onderdelen uit mekaar is gehaald, deze onderdelen zijn vervolgens gebruikt in andere Golfen. Zo heeft de bende het telkens gedaan. Dat is mogelijks de reden waarom er in de uitgebrande nieuwe samengestelde Golf die gevonden werd op 11/11 geen bloedsporen zijn teruggevonden.

Nog iets over die vlucht:

  • Drie mensen zijn bezig in de winkel, waarvan één de schutter/killer, één Haemers en één ???

  • Op het einde van de overval gaan die drie mensen (of althans twee, want de killer duikt in de koffer of het achterportiek -> hierover bestaan verschillende versies!) gezellig richting de wagen, vervolgens stapt de chauffeur in, start hij de auto even doodleuk en vertrekt daarna.

Is dit waarschijnlijk? Gaat iemand die net een overval pleegde gezellig plaatsnemen achter de bestuurszetel, moeite doen om sleutel om te draaien en dan pas te vertrekken?

Dat lijkt me niet, tenzij er met het startsysteem geknoeid is waardoor hij heel snel kan vertrekken, maar dan nog blijft het een ongelofelijk risico! Wat als die Golf sputtert?

Logischer lijkt me dus dat er een chauffeur klaar zat. Maar ze werden met drie gespot! Nochtans beweren bepaalde getuigen dat ze die avond na de overval een Golf spotten met maar twee personen! Daarom ging men ervan uit: één van die personen is de killer, die werd geraakt door Eddy N. en overleedt aan zijn verwondingen.

Stel echter dat men met een chauffeur werkt. De chauffeur staat klaar en de wagen staat aan: een snel vertrek is op deze wijze verzekerd. Maar ze zijn met drie in de winkel. Dat betekent dat ze met drie in die wagen moeten kruipen en er dan uiteindelijk met vier inzitten. Dit is onwaarschijnlijk.

Waarschijnlijker is dat het als volgt is gebeurt - als die theorie tenminste klopt: er staan twee auto's klaar met telkens één chauffeur, deze wagens staan aan. Doordat er meerdere wagens aan en af komen gereden is het allemaal erg onduidelijk wat er gebeurt (dit wordt bevestigd door de agenten.

  • in één auto springt één overvaller -> tezamen met de chauffeur betekent dit: deze auto met twee manspersonen rijdt weg

  • in auto 2 springen twee overvallers -> tezamen met de chauffeur betekent dit: deze auto met drie manspersonen rijdt tevens weg

Als dit klopt zijn er drie overvallers, en alvast 2 chauffeurs, dus minstens vijf personen.

Zodoende zijn er enkele problemen opgelost:

  • het probleem dat er zowel getuigen zijn die spreken van twee als van drie inzittenden

  • het probleem dat het onduidelijk is of het dan wel ging om een bruine dan wel een donkergroene Golf

  • het probleem dat men enerzijds spreekt van een 3-deursmodel, anderzijds van een 5-deursmodel

  • de reden waarom Haemers en de oude stonden te zwaaien op een bospad in La Houssière: ze wachten op hun collega's.

De Golf waarvan ze zich hebben ontdaan in de nacht van 10 op 11/11 bevat onderdelen van de Golf die gebruikt werd bij de overval in Aalst. Doch men koos die onderdelen waarin geen kogelgaten terug te vinden waren - dit om de politie op een dwaalspoor te brengen (schrik zou erin blijven/men zou niet door hebben dat dit de Golf was van de overval/...).

335

Re: Aalst: Vlucht

Een auto kun je niet 100% demonteren, hoogstens wat onderdelen afvijzen. Wat je ook demonteert, de auto blijft in zijn totale vorm even groot! Dus moet je ergens mee naartoe maar in de Golf stonden heel wat lijken gekerfd dus die laat je niet pressen (veel te gevaarlijk), die dump je in een water of hij staat ergens te blinken als levensverzekering.

Re: Aalst: Vlucht

Helaas dubbel niet waar. Een auto kan helemaal uit elkaar. Alleen het chassis is natuurlijk gelast.  Als jobstudent heb ik ooit gewerkt op een metaal shredderij. Daar gingen complete sloopauto's in. Een stuk verderop komen dan op de lopende band alleen nog kleine stukjes metaal voorbij. Wij als jobstudenten moesten daar dan nog het koper uitvissen, maar dat terzijde.

337

Re: Aalst: Vlucht

Noorderling, dan heb je wel zo'n machine nodig en ik denk niet dat iedereen dat heeft. Je kan uiteraard het chassis ook uit elkaar branden met snijbrander, of slijpschijf, ... maar daar ben je een paar dagen mee bezig.

338

Re: Aalst: Vlucht

Krantenartikel uit die tijd: Chassisnummer paste niet bij wielen van de wagen en verderop "vermoeden rijst dat men met wisselstukken werkt".

Zie hier » Forum

339

Re: Aalst: Vlucht

Zie boven... punt een vernoemde ik dus die groeven al. Daar ga ik achtereen.

Over de auto's: ben zelf ook garagist als ge een plasmasnijder hebt... en die zijn er al heel lang volgens mij. Daar kan nog wel een tank mee in stukjes doen verdwijnen ook. En ook met een platter/beton vermaler.

Re: Aalst: Vlucht

De steengroeve in Lessines is nog gedeeltelijk in werking. Het andere gedeelte wordt gebruikt door de duikclub.

Een ander afgesloten gedeelte moet binnen enkele jaren Snow Games worden, de grootste outdoor kunstskipiste van Europa. Deze moest er al geweest zijn, maar er zijn al enkele jaren allerlei problemen: protest van milieu-organisaties, problemen met vergunningen, problemen van financiële aard, ... door deze "Snow Games" zou ook een gedeelte van het Industrieel Erfgoed verloren gaan.

Ik zie niet in waarom de steengroeve van Lessines smeriger zijn dan andere groeves. Het is niet de properste stad van Henegouwen of België. Het zou aangenamer zijn mocht men het stadsbeeld wat opvrolijken en iets aan het zwerfvuil doen. De steengroeves komen trouwens ook tot achter het bos van Bois-De-Lessines. 

Maar er zijn wel nog meer groeves in België, waarom denk je vooral aan Lessines? Omwille van het drugsnetwerk in Geraardsbergen/Everbeek (link Farcy?)?