21

Re: Aalst: 9 November 1985

De logica was niet gezellig drinken maar een opdracht uitvoeren. Ze liepen toch ook in Osbroeckpark op 200 meter van het target overval. Het is niet in Aalst dat dit terug komt, ik geloof dat in Temse een gelijkaardig incident was, ik dacht dat chenda ons hier over melde. Ik hoop dat er binnenkort wat meer info komt, want voor sommigen is het wat moeilijk te begrijpen (wat totaal normaal is, je moet het verhaal volledig horen).

22

Re: Aalst: 9 November 1985

Het is iets genuanceerder. Een paar trimmers hebben de avond voor Aalst een Ford Taunus gezien waar een paar mannen zich verdacht ophielden. Later is dat gekoppeld aan de aanslag in Aalst, 500 meter verderop. Er is nooit enig bewijs geweest dat die 2 zaken met elkaar te maken hadden. Het waren vermoedens. En inderdaad waarom zou je 2 km van de toekomstige plaats delict je gezicht vrijgeven?

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Re: Aalst: 9 November 1985

koos24 wrote:

Een paar trimmers hebben de avond voor Aalst een Ford Taunus gezien waar een paar mannen zich verdacht ophielden. Later is dat gekoppeld aan de aanslag in Aalst, 500 meter verderop.

Ik heb ook altijd moeite met de uitdrukking "zich verdacht gedragen". Wat is dat eigenlijk, je verdacht gedragen? In de praktijk betekent het maar één ding: een getuige heeft iemand gezien die hij niet kent en van wie niet duidelijk is wat hij deed. Maar wat wil dat zeggen? Niks. Ik zie elke dag mensen die ik niet ken en van wie ik niet meteen kan zien wat ze doen. Zijn dat allemaal criminelen?

Andersom hetzelfde verhaal. Als ik ergens kom waar ik niet thuis ben, en ik zoek bijvoorbeeld de weg, dan kan ik ook voor verdacht worden aangezien terwijl ik alleen maar een beetje langzaam auto rijd en rondkijk.

Soms kom ik in een café waar ik nooit eerder ben geweest. Stamgasten kijken me dan ook vreemd aan. Ben ik dan meteen een potentiële bandiet die een zwaar misdrijf aan het beramen is? Of erger nog, ben ik met mijn 1 meter 85 meteen de Reus? Nee. Ik ben gewoon iemand die een pint bestelt omdat hij dorst heeft. That's it.

Als men het heeft over "verdachte auto's" of "verdachte mannen" in een café, dan zegt dat in de eerste plaats iets over de getuige die het vertelt maar meestal niks over wat hij gezien heeft.

Re: Aalst: 9 November 1985

Jongens, niet te makkelijk conclusies trekken in deze hyper-ingewikkelde zaak. Als je naar bv. Opsporing verzocht (of om het even welke politieoproep) kijkt zal je de volgende zin opvallen: "Heeft u verdachte personen/handelingen gezien dan bel de politie!"

Het is vervolgens de politie die uitmaakt of een getuigenis van belang is of niet. In het geval van de lerares zowel als het cafébezoek nam de politie dit serieus, los van wat wij erover mogen denken. Van de mensen in het Osbroeckpark zijn schetsen gemaakt. Vergeet ook niet dat men een tas wapens vond in het park, voorafgaande aan de overval. De Ford Taunus is een vaker voorkomende factor in Aalst. Bij bijna alle bendefeiten op supermarkten worden "observanten" waar genomen. De gebeurtenissen in de dagen voor de overvallen kunnen dus wel degelijk als zeer gewichtig worden beschouwd.

Re: Aalst: 9 November 1985

Het is een feit dat er vele fabels zijn ontstaan in de loop der tijd. De reden is natuurlijk dat er nooit iemand is veroordeeld. Dit zie je wereldwijd. Complottheorieen en bij-verhalen gaan zo hun eigen loop krijgen.

26 (edited by koos24 05-12-2010 21:29)

Re: Aalst: 9 November 1985

Uiteraard moet de politie alles "serieus" nemen. Al is het maar om de pers niet over zich heen te krijgen die de zaak terecht met argwaan volgt. Maar als je het nuchter bekijkt is er helemaal niets dat de Taunus van de lerares, het cafèbezoek, de tas wapens en het verhaal van de trimmers aan de overval koppelt. Al moet ik toegeven dat het verhaal van de trimmers wel eens een confrontatie met een verkenning van de bende geweest KAN zijn.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Re: Aalst: 9 November 1985

Beste allen, ik lees dit forum al een tijdje en dit is mijn eerste post. Ben zelf van de streek van Aalst en ook al was ik nog vrij jong in die tijd, de Bende van Nijvel en alles daar rond heeft mij altijd geboeid.

Voor wat het waard is, iets wat bij mij dadelijk door het hoofd flitste bij het lezen van de allereerste post in deze thread: er vraagt iemand specifiek een scotch van het vat. Welk Aalsters café is ver gekend voor zijn scotch van het vat? The Fox. Naast de Delhaize en volgens wat ik gelezen heb in andere threads zijn daar wel wat oude bekenden gesignaleerd in die periode.

28

Re: Aalst: 9 November 1985

Dit verhaal is - als ik het goed begrijp - afkomstig van een getuige (Renne of Kuros) die een horeca zaak uitbaatte ten tijde van de overval in Aalst, met name van de periode in de dagen voorafgaand aan de bloedige overval.

Er hebben zich hier dus zes personen openlijk en bloot laten zien, om 3 uur 's nachts, die voorheen niet bekend stonden of waren in Aalst. Wat is de persoonsbeschrijving van deze mensen, wat voor types waren het?