Re: Juan Mendez

Informant Asterix (nog bodyguard geweest van Plastic Bertrand) zou reeds enkele maanden op voorhand de autoriteiten tip gegeven hebben dat men Mendez ging vermoorden. Hij werd zelf dood teruggevonden in zijn opvallende Amerikaanse wagen (Pontiac, Chevrolet). In de buurt van zijn wagen voor zijn dood zou Christine Van Hees gesignaleerd zijn. Hij was een figuur uit het mondaine Brusselse nachtleven in jaren 80 (Mirano, Dolo, ...). Waarschijnlijk ook gewerkt als portier in discotheken.

12

Re: Juan Mendez

Asterix werd toch vermoord begin januari 1986 in de buurt van een shopping center terwijl Christine Van Hees vermoord is op 13 februari 1984.

Re: Juan Mendez

Sorry ik was verkeerd. Zal nog even moet checken (maar was toch soortgelijke naam).

14

Re: Juan Mendez

In 1997 geeft José Mendez - de broer van Tonio - een eenmalig interview aan het weekblad Humo. José Mendez is er van overtuigd dat Bouhouche de moordenaar is van zijn broer en het brein (het enige brein) achter de Bende van Nijvel. Het hoofdstuk Aalst komt ook een paar keer aan bod in het interview:

Als uw broer over de overval in Aalst sprak, had hij het dan over het motief? Zag hij er, zoals u, de hand in van een seriemoordenaar?
"... Nee ... Ja ... Dit is delicaat, want hij had het over een complot met Vanden Boeynants etcetera. Maar ik denk dat dat hem ingefluisterd was door Bouhouche."

Maar ... heeft uw broer beweerd dat Bouhouche ...
"Mijn broer zei: 'Vanden Boeynants zit daarachter'."

Maar waarom dan? Wat had Vanden Boeynants erbij te winnen volgens uw broer?
"Ik heb daar met hem geen dertig gesprekken over gehad, hé. Maar dat Vanden Boeynants ermee te maken zou hebben zei Tonio al voor Aalst, al na de wapendiefstal bij hem thuis."

Daarnaast heeft Mendez het ook nog over het grote complot - het complot der domheid - de falende justitie, zijn eigen onderzoek en Bouhouche.

Lees het volledige interview op de website » Interview José Mendez

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

Een interview afgenomen door het linkse Humo (niet altijd correcte weekblad) vertrouw ik niet veel op. Wat deze Mendez hier vertelt is niet al te geloofwaardig. En hij is zelf gaan lessen volgen in de States. En als men hem moet geloven hebben ze in Aalst gewoon voor het plezier mensen gaan doodschieten. Voor de kick. Waarom sleurt hij er dan VDB bij.

Als een bende voor het plezier gaat moorden, omdat het hun hobby is, zie ik niet in waarom ze daarvoor zouden beschermd worden. De meeste van de verdachten zijn ondertussen ook al wel "dood" nu, dus zal er niet veel meer uitkomen als zij er daadwerkelijk bij betrokken waren. Vdb, Haemers, Bouhouche, lekeu, ...

16

Re: Juan Mendez

patrickhaemers wrote:

Een interview afgenomen door het linkse Humo (niet altijd correcte weekblad) vertrouw ik niet veel op.

Oei, dan kun je een gigantische hoeveelheid artikels weggooien en de helft van deze website overslagen. Je kan gewoon niet om het feit heen dat er in Humo over de jaren heen heel wat artikels en interviews over de Bende van Nijvel zijn verschenen.

patrickhaemers wrote:

Als een bende voor het plezier gaat moorden, omdat het hun hobby is, zie ik niet in waarom ze daarvoor zouden beschermd worden.

Als ze beschermd worden natuurlijk, als je het interview leest zul je merken dat José Mendez niet gelooft in het grote complot. Eerder in het complot der domheid.

patrickhaemers wrote:

Waarom sleurt hij er dan VDB bij.

Hij sleurt er VDB toch niet bij? Zijn broer sleurde er VDB bij. Waarop José Mendez zei: "Maar ik denk dat dat hem ingefluisterd was door Bouhouche."

patrickhaemers wrote:

De meeste van de verdachten zijn ondertussen ook al wel "dood" nu.

Nu wel, in 1997 - toen het interview gepubliceerd werd - niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

Inderdaad in Humo is veel verschenen, maar ze zijn anti-rechts, en als ze extreem-rechts kunnen bekladden, zullen ze het zeker niet laten, net als De Morgen. Ja maar, Tonio zei dat Bouhouche VDB er bij haalde, hij zal het zelf ook wel geweten hebben zeker? En complot der domheid? Ik denk dat die familie Mendez zelf ook wel een louche clan is. Ze zijn hier geïmmigreerd, en komen in de wapenhandel terecht, en geraken bevriend met zware gangsters. Moet men deze mensen dan geloven, of met grove korrels zout nemen of zaaien ze nog wat verwarring?

18

Re: Juan Mendez

patrickhaemers wrote:

Moet men deze mensen dan geloven, of met grove korrels zout nemen, of zaaien ze nog wat verwarring?

In ieder geval Mendez is vermoord om hem het zwijgen op te leggen, Mendez wist veel, mogelijk (zeker eigenlijk) is hij betrokken bij de Bende van Nijvel. Maar op de één of andere manier is er tussen hem en andere leden (mogelijk Bouhouche) iets gebroken na een tijdje. Mogelijkheid bv. de plannen van 1985. Zijn dood moet gebeurd zijn door iemand die dicht bij hem stond in het leven, of toch tenminste de opdrachtgever, op zijn eerste werkdag na zijn ziekteverlof werd hij vermoord.

19

Re: Juan Mendez

patrickhaemers wrote:

Ik denk dat die familie Mendez zelf ook wel een louche clan is. Ze zijn hier geïmmigreerd, en komen in de wapenhandel terecht, en geraken bevriend met zware gangsters.

Is dat niet een beetje onterecht veralgemen? Enkel Juan Mendez werkte bij FN en had contacten binnen het milieu.

patrickhaemers wrote:

Moet men deze mensen dan geloven, of met grove korrels zout nemen, of zaaien ze nog wat verwarring?

Wat zou José Mendez erbij te winnen hebben om verwarring te zaaien? Hij probeert toch ook alleen maar de moordenaars van zijn broer te vinden? Ik wil hier nu niet verklaren dat Juan Mendez een heilige was, daarin geloof ik ook niet. Hij was betrokken bij het plan van Bouhouche om warenhuizen af te persen, maar ik vermoed dat Bouhouche Mendez op een bepaald moment zag als een lastige getuige in plaats van een handlanger. Mendez bleef - zoals zijn broer het zegt - maar zoeken achter zijn gestolen wapens en Bouhouche was de grote verdachte. Dus had Bouhouche waarschijnlijk een simpele keuze ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Juan Mendez

Eerst over de wapenonderdelen: waarom kocht Mendez laders voor een HK als bijna zijn hele collectie gepikt was?

  1. Misschien had hij nog een H&K dat niet gepikt was.

  2. Misschien voor een vriend of klant, in de sportschutterswereld doen veel mensen beroep op mensen met "contacten" om iets vast te krijgen (legaal dan wel, wat hier ook wel het geval moet zijn want men wist het en zijn collectie was nu niet direct illegaal).

Om zomaar iets van de USA te laten overkomen als particulier vergeet dat maar snel. smile Vergunningen, invoer rechten, ... noem maar op dus iemand die de wereld kent kan er veel sneller aan geraken en daarom niks illegaal doen. Geluidsdempers, dat is pas een ander paar mouwen want deze zijn namelijk verboden in België, dus zal zeker niet voor legale verkoop geweest zijn aan een sportschutter of particuliere klant. In België is elk vuurwapen voorzien van een geluidsdemper automatisch een verboden wapen.

Was het om voor zijn werk bij FN testen mee te doen en de papieren zijn in orde. Kan het enige zijn wat het legaal maakt of voor een levering aan pakweg speciale troepen als leger en toenmalig groep Diane. Langs de andere kant waarom HK benodigdheden uit de USA? Hekler und Koch is een merk uit een buurland, namelijk Duistland. Enige reden is ofwel leverden ze daar stukken die niet voor Europa bestemd waren want de kostprijs kan mijn inziens nooit lager geweest zijn met al dat "op en af transport". Zijn "vriend" Daniel Dekaise heeft volgens mij jaren HK leverancier geweest voor de politie tot HK het contract verbroken heeft.

Nu Dekaise: ofwel herkent men een overvaller ofwel niet als het een goede vriend is. Als uwe goeie vriend morgen bij u binnenstapt en overvalt denk ik dat u hem direct herkent niet? Misschien onder zware vermomming en stress dat er alleen wat twijfel kan zijn. Als de overval door een goeie vriend was kan dat misschien een reden zijn langs de andere kant dat Daniel nog leeft, als een van de weinigen waar de Bende van Nijvel gepasseerd zijn. Lees: dit is zeker geen verdachtmaking tegen de persoon Daniel Dekaise enkel een "logische hypothese" en daarom heeft hij misschien nooit gezegd: "Ja, het was Mendez".

Wist Mendez meer: in mijn ogen wel, had het juiste werk, de juiste wapen contacten en de foute connecties als Bouhouche. Volgens mijn persoonlijke mening is hij door de Bende van Nijvel wat gebruikt om aan wapens te komen (desnoods via overval Dekaise) en daarna afgemaakt omdat hij teveel wist op den duur (over de Bende van Nijvel, Bouhouche, VDB, ...). Ik zeg: het dit is enkel een hypothese maar men kan er wel is over nadenken.