1

Topic: Maubeuge: 14 Augustus

Een diefstal in een kruidenierswinkel

Een prachtige zomernacht in het noorden van Frankrijk. Op acht kilometer van de Belgische grens. Late paartjes op weg naar huis, lopen langs de fontein op de place des Nations van Maubeuge en waarderen de koelte die ze brengt. Halfvier 's morgens in de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 augustus 1982. Een van de mooiste nachten van het jaar. Niet te warm en een met sterren bezaaid uitspansel. De place des Nations die men, vanuit België komend, direct bij het binnenkomen van Maubeuge betreedt, ligt er nu volkomen verlaten bij.

Een donkere wagen rijdt de parking op en houdt met gedoofde lichten stil ter hoogte van een sportmagazijn. Twee schaduwen glijden uit de wagen en begeven zich naar de kruidenierszaak Piot, waarvan de beheerders met vakantie zijn aan de Azurenkust. In alle stilte maken ze aanstalten om de winkel, die niet voorzien is van een metalen rolluik, binnen te dringen. Het is 3u50 wanneer op het commissariaat van Maubeuge de politieagenten van dienst een oproep ontvangen op de '17' van politiehulp.

Diegene die opbelt maakt zich niet bekend, hij meldt alleen dat er vlak bij hem, aan de andere kant van de place des Nations, iets ongewoons gebeurt. Het is niet uitgesloten dat boosdoeners in de kruidenierszaak Piot proberen binnen te geraken. Drie politieagenten begeven zich ter plaatse voor een routinecontrole. De agenten zijn op hun hoede, maar aangezien hun informant het telefoongesprek bruusk heeft afgebroken, vermoeden ze met een grappenmaker te maken te hebben. De politieagenten zullen weldra meer te weten komen, de place des Nations ligt slechts honderd meter van het commissariaat verwijderd.

Het vuurgevecht met de Franse politie

Twee agenten gaan langs de square Lafayette, de derde neemt Rue Albert I. Deze laatste ontdekt de wagen van de inbrekers. De wagen staat voor de ingang van het magazijn, een dubbele van ruiten voorziene deur. De boosdoeners hebben ze, na tevergeefs gepoogd te hebben langs achteren binnen te geraken, aan diggelen geslagen. De wagen is voorzien van een Belgische nummerplaat. Een gewapende man staat op uitkijk.

Agent Christian Delacourt wil op zijn stappen terugkeren om zijn collega's te waarschuwen. Te laat. Voor wat thee, wijn en champagne, aarzelen de inbrekers niet het wapen te trekken en op de ordebewaarders te vuren. Christian Delacourt, 36 jaar, gehuwd en vader van twee kinderen, probeert achter de fontein aan de kogels te ontkomen, tevergeefs. Hij wordt in de buik geraakt en zakt ineen op de straatstenen.

Drie andere schoten worden afgevuurd op de tweede politieagent, maar hij ontkomt op het nippertje aan de kogelregen. Vooraleer de derde politieagent, die nog wat verder af was, besloten heeft het vuur te openen, hebben de schurken zich al in de Volkswagen Santana gestort, waarin ze waarschijnlijk werden opgewacht door een medeplichtige. De wagen vertrekt naar het kruispunt Croix-de-Mons en verdwijnt dan richting België. Vanop de achterbank van de Santana blijft een bandiet, die een bivakmuts draagt, de politiemannen beschieten. Zij proberen het vuur te beantwoorden, maar hun wapens weigeren ...

Feiten » Maubeuge

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Wat hadden de lieden hiet te zoeken. Puur voor de lol misschien? Het is tenslotte het enige feit in Frankrijk.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Inderdaad, ik vraag me ook sterk af waarom dit zich in Frankrijk afspeelde. Om de buit kan het alvast niet hebben gedraaid, wapens of auto's worden in dit scenario ook niet gestolen, dat kunnen we dus ook uitsluiten, en een liquidatie is ook niet aan de orde.

Aangezien de aangifte bij de politie ook anoniem en onder nogal verdachte omstandigheden gebeurde, zou je haast vermoeden dat hier ging om een testactie om het team te evalueren.

4

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Testactie, zou kunnen. Maubeuge is een kampeerplaats voor Manouches, als men de link met Becker volgt ...

5 (edited by noordeling 16-01-2010 17:25)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Interessante inbraak is dit. Het zet te denken. Eigenlijk is dit het echte begin van de bende. Er wordt brutaal en gericht geschoten. Wat ik me onmiddellijk afvraag is: wat hebben ze de afgelopen maanden gedaan?

  1. ook ingebroken maar nooit betrapt;

  2. zich koest gehouden en plannen gemaakt en een serieuze bende formeren;

  3. training gehad ergens in een afgelegen gebied in Frankrijk.

Vragen:

Waarom breken de bendeleden in bij een supermarkt die op slechts 100 meter ligt van het politiebureau? Normaal bereiden ze zich goed voor. Hoe waarschijnlijk is het dat ze niet geweten hebben dat het politiebureau zo dichtbij was?

Er zijn 2 opties:

Een paar bendeleden zijn nogal achteloos aan het inbreken vlakbij een politiebureau, voor wat spullen waar ze zin in hebben (champagne vinden ze lekker en doet het goed bij vrouwen). Ze proberen eerst tevergeefs binnen te geraken. Daarna slaan ze 2 grote glazen deuren in,wat het nodige geluid moet hebben geproduceerd. Als er politie komt is dat niet echt een probleem. Ze beschikken immers over aanvalswapens waar de politie mee weg geblaft kan worden. ( Het bruuske geweld is alleen te verklaren doordat de bende besloten heeft niet gepakt te worden. No matter what).

Of het is heel bewust de bedoeling geweest dat de politie kwam omdat ze wilde schieten. Hun wapens in het echt uit proberen. (de overval op Dekaise stond al gepland). Met een beetje fantasie bedenk je dan dat vanuit een telefooncel een handlanger de politie 'tipt' en zo de nachtdienst agenten naar buiten lokt. En de overvallers staan ze natuurlijk al op te wachten. Zodra de eerste agent in beeld komt, volgt gelijk een kogelregen. Het is een wonder dat deze agent het overleeft. Dit was normaal gesproken de eerste moord geweest van de bende in het dossier.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Wie wel?

6 (edited by Rockefeller 16-01-2010 18:23)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

In de jaren tachtig coördineerden de verschillende politiediensten en gerechten van verschillende arondissementen niet zo goed met elkaar. Om het met een boutade van een leerkracht van mij te zeggen: "als je nooit door de politie gepakt wilt worden, verhuis dan naar een ander gerechtelijk arondissement." Even over de grens een overval plegen was (is) dan ook een geliefde truuk voor gangsters. Misschien is dat wel de reden waarom ze naar Frankrijk reden.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze de politie zelf gebeld hebben om een confrontatie teweeg te brengen, als er toch maar één inbreker op uitkijk stond. Dan konden ze immers even goed ergens in hinderlaag gaan liggen op een strategische positie op het plein en de politie veel effectiever te grazen nemen. Ik denk dat ze gewoon betrapt werden en hyperagressief reageerden. Tzou een argument kunnen zijn om te zeggen dat alleszins deze overval door een stel marginalen gepleegd werd.

Hoewel het verslag van Ben interessant is, ontbreken er nog een heel aantal zaken. Al waren het maar een aantal foto's van hoe dat plein er uit ziet en een plannetje. Google Earth schept enige duidelijkheid, maar laat toch nog vragen. Dit is voor nogal wat verslagen het geval. Voelt  iemand zich geroepen om eens naar Maubeuge te rijden en er alles te fotograferen?

7 (edited by Reckie's Son 16-01-2010 20:27)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

noordeling wrote:

Ze beschikken immers over aanvalswapens waar de politie mee weg geblaft kan worden.

In de latere periode van de Bende is dat zo, maar hier in Maubeuge echter helemaal niet. Men beschikte hier niet over aanvalswapens, maar opereerde met FN pistolen in kaliber 7.65mm, wat ik eerder zou omschrijven als een lichte, simpele bewapening. De Bende werd voor het eerst met zwaardere bewapening gezien na de overval op Dekaise, waar bijzonder veel wapens werden buitgemaakt die later zouden worden gebruikt door de bende.

8

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Ik zal in de toekomst zeker eens naar Maubeuge gaan, ook de jonathan in Brussel en dergelijke staan nog op het programma.

9 (edited by noordeling 17-01-2010 10:44)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Reckie's Son wrote:

In de latere periode van de Bende is dat zo, maar hier in Maubeuge echter helemaal niet. Men beschikte hier niet over aanvalswapens, maar opereerde met FN pistolen in kaliber 7.65mm, wat ik eerder zou omschrijven als een lichte, simpele bewapening.

Ah Reckie's Son, bedankt voor dit inzicht. Inderdaad dit is niet onbelangrijk. Ik concludeer hier voorlopig maar uit, dat ze inderdaad betrapt werden. Mogelijk hadden ze een feestje die nacht en niet alles in huis. Dat ze zulke rare dingen doen:

  1. inbreken vlak bij een politie bureau;

  2. veel lawaai maken met het inslaan van grote glazen deuren;

  3. veel risico lopen voor een nogal kleine buit.

Wijst volgens mij op het gebruik van drugs. Ze breken niet in voor geldelijk gewin, immers ze verdienen al aan drugshandel. Hier is ook nog een concrete aanwijzing voor: 6 weken later wordt namelijk in de verkoolde resten van deze Santana een weegschaaltje gevonden dat vrijwel alleen door drugsverkopers wordt gebruikt.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Maubeuge is nu een vrij ruig stadje. Toen ik er was liep er "wat" rond. Weet niet of het toen ook al zo was.