Topic: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

In de ochtend van 3 februari worden de lijken van Edmond Vissers en Maria-Louiza Vanruykensvelde gevonden in hun gammele caravan op de camping La Hetraie in Sint-Joris-Weert. Vissers, die occasioneel aan de kost kwam als fotograaf, was afgemaakt met een kogel in het linkeroog en één achter het oor. Vanruykensvelde, die haar brood verdiende als prostituee, kreeg drie kogels in de rug en één achter het oor. Tussen beide moorden blijkt een half uur te hebben gelegen. Vissers moet de dader(s) hebben gekend, want zijn lijk hield in de éne hand een onaangestoken sigaret en in de andere een aansteker. Kennelijk werd Vanruykensvelde dat half uur onder schot gehouden en werd er gepraat, waarna ze probeerde te ontsnappen en in de rug werd geschoten.

De manier van executeren leek sterk op de wijze waarop Juan Mendez om het hoekje werd geholpen; de techniek van het schot in of achter het oor, liefst met inwendig ontploffende kogels, was in de vroege jaren '80 zeer in trek bij extreem-rechtse fanatici, en werd aangeleerd in de Practical Shooting-clubs.

Lees het volledige verhaal op de website » X-Dossiers

Nog enkele 'toevalligheden' betreffende deze zaak:

  • Een deel van Vissers' foto-archief duikt in 1989 op tijdens een huiszoeking bij Jean-Marie V. Dit blijkt slechts het restant te zijn van een veel omvangrijker collectie.

  • De bewaker op camping La Hetraie was een gewezen cipier van de gevangenis in Sint-Gillis, waar Bultot in die tijd de scepter zwaaide.

  • Een van de chalets op de camping wordt bewoond door de broer van Achille Haemers. Haemers senior werd regelmatig gespot op de camping.

  • Een van de bij het onderzoek betrokken GP'ers wordt enkele jaren later aangetroffen met drie kogels in het hoofd. Zelfmoord, volgens justitie.

Bron: De X-Dossiers | Annemie Bulté, Douglas de Coninck, Van Heeswyck

2 (edited by Reckie's Son 09-12-2008 20:15)

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Biggus Dickus wrote:

Een van de bij het onderzoek betrokken GP'ers wordt enkele jaren later aangetroffen met drie kogels in het hoofd. Zelfmoord, volgens justitie.

Mooi dossier ook dit zeg, de geciteerde regel vind ik nog het sterkste: 3 kogels in het hoofd, en zelfmoord besluit justitie. hmm Wat voor wapen werd er trouwens gevonden bij de "zelfmoord"? Het dienstwapen van de man in kwestie neem ik aan?

3

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Kan iemand zeggen om welk wapen en kaliber het hier gaat? Kan belangrijk zijn.

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

winne wrote:

Kan belangrijk zijn.

Zeg maar gerust: van cruciaal belang! wink

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Niemand meer info omtrent het gebruikte wapen bij de dood van de GP'er?

6

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Is inderdaad belangrijk. wink

7

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Meerdere kogels bij een zelfmoord kan wel hoor. Men is niet noodzakelijk buiten bewustzijn na het eerste schot als dat niet precies is gelokaliseerd.

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Koen wrote:

Meerdere kogels bij een zelfmoord kan wel hoor. Men is niet noodzakelijk buiten bewustzijn na het eerste schot als dat niet precies is gelokaliseerd.

Ik heb nooit gezegd dat het niet zou kunnen Koen, daarom vroeg ik naar het aangetroffen wapen. In dit geval gaat het om 3 kogels. Ik neem aan dat de GP'er indien hij zelfmoord wilde plegen hij best wist hoe dat moest en zich bijvoorbeeld niet eerst eens door de kaak knalt, dan nog bv nog eens door zijn neusholte te schieten vanuit zijn mond en met de derde kogel dan eindelijk doel gaat treffen.

Deze zaak is op zijn ALLERMINST gesteld uiterst verdacht te noemen naar mijn mening.

9

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

Zeker en vast. De emotionele opbouw voor een zelfmoord is zo groot dat bij een mislukking de dader (slachtoffer) maanden nodig heeft om opnieuw een kans te wagen. Niemand is emotioneel in staat om zich driemaal na mekaar door het hoofd te schieten. Japanse officieren die tijdens de tweede wereldoorlog zelfmoord pleegden voorzagen zich van een adjunct die de zaak klaarde als de poging faliekant afliep. Een mislukte zelfmoordpoging herhaald zich pas na enkele maanden.

Re: Sint-Joris-Weert: 3 Februari 1985

LEO wrote:

Japanse officieren die tijdens de tweede wereldoorlog zelfmoord pleegden voorzagen zich van een adjunkt die de zaak klaarde als de poging faliekant afliep.

Mooi voorbeeld dat LEO hier naar voor schuift vind ik. En dan nog in acht genomen dat deze Japanse officieren mensen waren met een quasi onbegrensd fanatisme! Er zit gewoon een hele duidelijk vieze reuk aan deze zelfmoord. Zonde dat niemand ons meer info kan geven over deze zaak.