91

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Wat ik jammer vind aan het boek is de talloze Franse quotes. Mijn Frans mag dan al behoorlijk zijn - ik gebruik het al jaren regelmatig in een professionele context - maar ik moet toch regelmatig een woord opzoeken om de context te begrijpen. Het nut ontgaat mij daar volledig van. En ik kan mij voorstellen dat voor lezers die geen tot nauwelijks Frans spreken dit frustrerend moet zijn.

92

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Dat is inderdaad zo, mijn Frans is niet goed genoeg om alle quotes volledig correct te vertalen/interpreteren en dan kunnen ze eerder een hindernis zijn die het lezen wat moeizamer kan maken. Ook al staan er interessante dingen in.

93

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Guy Bouten geeft me niet de indruk zijn mening absoluut aan iedereen te willen opdringen, er staan veel vraagtekens in het boek waar de lezer uitgenodigd word om er zelf over na te denken. Dit laatste boek is veel beter en overzichtelijker geschreven als de vorige, waarvoor dank.

Jan Willems, een goede vriend van Raes trouwens (maar dat staat niet in zijn kritieken, begrijpelijkerwijze wink ) zou er beter maar een voorbeeld aan nemen.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Guy Bouten zijn eerste boek was de aanleiding van mijn interesse in de zaak. Zijn toewijding aan het onderwerp en het feit dat ik van de eerste pagina in de ban raakte van de Bende van Nijvel is voor mij alleen al voldoende reden om al zijn volgende boeken te lezen. Ook al lijken de laatste twee boeken niet veel meer dan een herkauwde ingekorte versie van zijn eerste boek.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat het onderwerp in de actualiteit blijft en volgens mij heeft Bouten zijn eerste boek de aandacht van heel wat mensen weer op de zaak gebracht. In elk geval telt dit voor mijzelf.

Zijn theorie, daar zit zeker iets in volgens mij. Sinds lang verdiep ik mij in de technieken van het opereren achter vijandelijke linies. Heel wat activiteiten zoals die van Madani Bouhouche  en Robert Beijer vertonen de handtekening van een spion.

Ik heb echter nooit begrepen waarom Bouten het niet heeft aangedurfd om met Bouhouche te praten. Toen ik hem zag in Knokke heeft hij ook gezegd dat hij voor zijn leven vreesde. Maar een veilige ontmoeting is helemaal niet moeilijk te organiseren, dat had Bouten toch wel kunnen regelen?! Hij had zoveel gangsters gesproken, sommigen van marginaal opvliegend allooi. Een berekend man als Dany had toch nooit zichzelf in het vizier gezet door Bouten te doden bij een ontmoeting?! Er moet een andere reden zijn waarom Bouten Madani Bouhouche niet wou ontmoeten. Misschien bang om te worden geconfronteerd met iets? Of bang dat Bouhouche hem belachelijk zou maken?

Servo per Amikeco

95

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

DeadLetterBox wrote:

Ik heb echter nooit begrepen waarom Bouten het niet heeft aangedurfd om met Bouhouche te praten.

Guy Bouten heeft toch geprobeerd om Bouhouche op te sporen? In zijn eerste boek heeft hij een gesprek met de ex-vrouw van Bouhouche:

Een burgerhuis in een vuilgrijze steen in een triestige straat in Jette op een regenachtige dag in december 2005. Op de gelijkvloerse verdieping heeft een dokter zijn praktijk en op de bovenste bel staat de naam van David Bouhouche. Ik druk op de middelste. Een slonzige vrouw met kort, blond geverfd haar doet open. Een opgezwollen gezicht verwoest door slaappillen en tranquillizers, futloos en troosteloos. Ik herken haar niet meteen, het is nochtans Anne Quittner, de echtgenote van Madani Bouhouche van wie ze al jaren gescheiden leeft.

Niets herinnert me aan de knappe vrouw met lang zwart haar die aan een glas champagne nipt of die fier poseert met een gouden Cartier Baignoire. Op de foto lacht ze ondeugend naar de fotograaf, hoogstwaarschijnlijk Bouhouche. Ik wil van haar vernemen waar Dany momenteel verblijft en hoe het met hem is gesteld. 

"Bouhouche est décédé."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Ik kan daar alleen maar uit concluderen dat Bouten wel degelijk de intentie had om Bouhouche te vinden en te ontmoeten. Wat vanwege het overlijden van Bouhouche nooit gelukt is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

96

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ik vraag mij echt af hoe het komt dat Guy Bouten zijn boek niet meer in de media komt? Waarom doet zijn uitgever niet meer moeite? Waarom heeft hij zijn lezing niet in Aalst gehouden, bv. in een grote tent met heel wat reclame?

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ik denk dat het te maken heeft met dat de media pas in actie komt als er echt nieuws is (zoals de arrestatie van Tinck) of als er nieuw bewijs is. Dit ontbreekt bij het boek van Bouten.

98

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ik vind zijn nieuw boek toch de moeite met redelijk wat nieuws.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ik heb het boek van Bouten ook gekocht, ben halverwege nu. Jammer dat er op de redactie niet echt een kenner van het dossier zit, ik stel voor dat Bouten in het vervolg de redactie door Mero laat doen. Nu er is geen enkel boek over Bende van Nijvel waar geen fouten in staan. En Bouten reikt puzzelstukjes, schud aan de boom in de hoop dat er iets uitvalt. Dat is meer dan velen doen, dus kritiek hebben is makkelijk.

Het artikel van Jan Willems is toch wel het dieptepunt van niet zeggende afbraakjournalistiek. Blijkbaar beseft hij niet dat hij de lijkenpikker is. Wat is de meerwaarde van zijn misleidend artikel? Als je als journalist anonieme bronnen van een openbaar forum moet citeren om een auteur die veldonderzoek doet af te breken, is de journalistiek toch wel heel laag gevallen.

De kritiek van het is een doorslag van zijn eerdere boeken, dat is nu eenmaal zo, alle bende boeken zijn dat, ook alle kookboeken of sportboeken, ook het gesubsidieerde boek van Hilde Geens. Ik had een collectie van 10.000 boeken, 9500 ervan waren doordrukken van.

Mag ik er ook voor de volledigheid op wijzen als je de vergelijking maakt tussen Geens en Bouten, dat Geens betaald werd uit een fonds om haar laatste boek te schrijven, en dat dit boek ook fouten of misleidingen en onvolledigheden bevat, iets dat mevrouw Geens zelf toegeeft. Dus oerdegelijk?

Jan Willems, je artikel de Bende van Nijvel is een geriatrische club van is pure misleiding, het begint al bij de foto op jullie site, sensatie ten top met foute bijschrift, geen andere keuze van foto’s? Geen plaats meer om te melden beeld van reconstructie laatste 30 uur? Het hele artikel is niet wederom niets zeggend, maar het stukje onderaan waar je beweert dat:

"Ze haalden enkele zakken boven, zorgvuldig samengesteld met wapens en voorwerpen die door de Bende waren gebruikt en gestolen in 1983 en 1985. Dit gebeurde in opdracht van Freddy Troch, de magistraat die in Dendermonde het onderzoek naar de Bende-overvallen in Vlaanderen leidde. Na intelligent en vooral discreet onderzoek en dossierkennis. Die vondst is tot op heden de enig bewezen waarheid in dit dossier: het ging om uitermate goed georganiseerde misdadigers."

Bewijst dat je er geen bal van snapt, en je van jezelf niet door hebt dat je niets zeggende artikels schrijft waar niemand beter van wordt. Mag ik erop wijzen dat met de laatste ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek de stelling volledig ondergraven is, en dat Guy Bouten in zijn eerste boeken al op die onvolledigheid wees in het dossier.

Ik hoop dat de journalistiek zich herpakt. Het laatste artikel van Jan Willems is toch wel een dieptepunt in mijn ogen. Voor mij heeft de reputatie van De Wereld Morgen een serieuze deuk gekregen, en is het niet meer dan verzuurde riooljournalistiek zonder meerwaarde dat het dossier in een negatief daglicht stelt waar dan ook niemand beter van wordt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

100

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Het interview met Guy Bouten over z'n nieuwste boek wordt op Actua TV uitgezonden op maandag 16 maart vanaf 18u 's avonds.