Re: Aalst: Vlucht

noorderling wrote:

In welke piste past deze locatie?

Sommige forumgebruikers, waaronder Kenza, vermoeden dat de Bende na Aalst richting Kesterheide is gereden om (tijdelijk) te schuilen. De locatie ligt vlakbij de plaats waar de vluchtauto voor het laatst werd gezien (ik vermoed dat dit het moment was toen de schepenzoon zijn achtervolging staakte ter hoogte van kruispunt Hogenberg). De locatie is hoog gelegen en biedt dus een goed overzicht over de regio/situatie. Daarnaast is het ook ideaal voor radio-ontvangst. De locatie is ook bekend om de militaire gebouwen die eigendom zijn van de Amerikanen.

372

Re: Aalst: Vlucht

Noorderling, deze piste past in de strategie van de spanning. Als je de verklaringen leest van Joel dat hij warenhuizen moest verkennen en nadien een vluchtroute moest uitstippelen richting militair domein in Chièvres omdat daar WNP was gestationeerd en het oude militaire domein in Kester is eigendom van de militaire basis in Chièvres.

Re: Aalst: Vlucht

Van mij mogen ze op alle verdachte locaties gaan zoeken kenza. Daar zit wrs de crux, zolang er geen concrete verdenking is, kan je geen prive-terrein betreden. Toch ben ik het met je eens dat alle pistes nog in aanmerking komen en verdacht kunnen zijn. Als de WNP als verdacht wordt gezien, en zij met deze locatie verbonden waren, wat belet het gerecht dan om daar eens te gaan kijken? Of op zijn minst uit te zoeken wie de sleutels had en wie de gebouwen kon gebruiken.

374

Re: Aalst: Vlucht

Heel simpel noorderling! De militaire domeinen zijn Amerikaans eigendom en België heeft heel goede relaties met de NATO! Dus ligt alles heel gevoelig.

375

Re: Aalst: Vlucht

Op 9 november 1985, omstreeks 20.05 uur, bevond Philippe Willems zich in zijn BMW op de weg Ninove-Halle. Een half uur eerder was de Delhaize van Aalst overvallen. Op ongeveer een kilometer voor het kruispunt Hogenberg in Leerbeek zag hij hoe een donkere Golf met zeer hoge snelheid een ander voertuig in een bocht voorbijstak. Uit pure verontwaardiging zette hij de achtervolging in. Met 150 kilometer per uur raceten de wagens richting Halle. In de Golf zaten vooraan twee personen. Aan de verkeerslichten moest Willems de Golf laten gaan omdat die door het rood reed. Hij sloeg daarna linksaf naar zijn woonplaats in Gooik.

De Golf kon verderop rechts de Kestersteenweg indraaien en via het centrum van Kester de NAVO-basis in Kesterheide bereiken. Bij dat Satcom-radarstation was ook een kleine kazerne gevestigd. Mogelijk waren de inzittenden van de Golf de overvallers uit Aalst. Of diende de Golf gewoon als afleidingsmanoeuvre en zaten er militairen aan boord?

Rond hetzelfde tijdstip en amper zeven kilometer daarvandaan stopte Joost Van Stichel in Bierghes voor de verkeerslichten vlak voor de drukke autoweg Edingen-Halle, toen er plots een donkere Golf naast hem stopte. De Golf kwam net zoals Van Stichel uit de richting van Heikruis en Kester. Tot zijn verbazing droegen de twee inzittenden rubberen carnavalsmaskers. Ze wilden dus duidelijk gezien worden. Toen het licht op groen sprong, scheurde de Golf met gierende banden richting Braine-le-Compte. Net daarachter bevindt zich het bos van Houssière. Van Stichel viel van de ene verbazing in de andere, want op de Route de Quenast, hooguit vijfhonderd meter verderop, zag hij de Golf met gedoofde lichten geparkeerd staan op de oprit van een villaatje. Moesten de inzittenden observeren of de politie wegversperringen had geplaatst, zoals Joël Lhost twee weken eerder had gedaan na de overvallen in Eigenbrakel en Overijse?

Het manoeuvre creëerde ook verwarring, want de overvallers in Aalst droegen mutsen en sjaals, maar géén carnavalsmaskers. De maskers dienden dus alleen als afleidingsmanoeuvre, alsof men valse sporen wilde achterlaten. Van Stichel legde een verklaring over zijn wedervaren af bij de rijkswacht in Aalst. Toen hij daar niets meer over hoorde, getuigde hij opnieuw in 2003, na een oproep van de Cel van Jumet. Maar ook dit keer tevergeefs. Daarom bracht ik op 30 augustus 2010 samen met hem een bezoek aan onderzoeksrechter Michel en procureur De Valkeneer in Charleroi.

Op een bepaald ogenblik verdween Michel uit het bureau en kwam terug met het pv uit Aalst. Van de verklaring bij de Cel van Jumet geen spoor. Ik blijf met de vraag zitten waarom de topspeurders Vos en Ruth weigerden deze puzzelstukken bij elkaar te leggen, want ook de getuigenis van Lhost uit 1991 was al die tijd zonder gevolg gebleven. Vos en Ruth namen achttien jaar na de bloedige raid in Aalst wel een verklaring au serieux: die van een echtpaar dat die 9de november in het bos van Houssière twee gesticulerende mannen zag rond een Golf, met ernaast een uitgestrekt lichaam. Vos en Ruth concludeerden dat dat het lijk van de Bendekiller moest zijn, wat in hun ogen verklaarde waarom de Bende er na Aalst mee was opgehouden. Graafwerken in december 2004 leverden echter geen resultaat op.

Aalst viel dus duidelijk buiten de perimeter van de Bende, in het noorden begrensd door de NAVO en in het zuiden door de SHAPE in Casteau. Kester, met zijn NAVO-radarstation, bood een mogelijke verklaring.

Bron: De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

376

Re: Aalst: Vlucht

Hier een foto van het oude militaire domein op de Kesterheide waar toevallig de Bende van Nijvel voor het laatste gezien is:

629x421

Dit is het praalgraf van Staf De Clerq dat enorm gekend is onder alle extreemrechtse groeperingen. Dit graf ligt juist achter het oude militair domein bovenop de Kesterheide.

http://static.panoramio.com/photos/large/50194889.jpg

377

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger wrote:

Daarboven op de Kesterheide is zeker een goede strategische stop- of schuilplaats waar goede radio ontvangst was. Vergeet daarbij ook niet dat Michel Libert jarenlang een operator van de radio was geweest bij de Zeemacht.

Ik heb het reeds eerder gezegd, voor het ontvangen van het radio verkeer van politie en rijkswacht volstond destijds een eenvoudige scanner. Het zijn van radio operator is interessant, maar niet noodzakelijk om zo'n ding te bedienen. Dat scanners formeel verboden waren en zijn sluit het gebruik door de Bende van Nijvel niet uit.

De afstand Aalst - Kesterheide is slechts 18 km. Ik ga er vanuit dat het radioverkeer van de politie met een zender in Aalst op die afstand zonder bijzondere antenne te ontvangen was. De zenders van de Rijkswacht maakten ongetwijfeld van een nog groter vermogen gebruik. Ik zou achter militaire locaties voor het onderscheppen van radioverkeer daarom niets gaan zoeken.

Re: Aalst: Vlucht

Ik had als kind erg goeie walkie-talkies. Een vriend van mij woonde toen in de buurt van een kruispunt met verkeerslichten. Om de zoveel minuten was het rood en stond er een rij auto's tot aan zijn voordeur. Met die walkie-talkies vingen we de frequentie op van politiewagens, vrachtwagens, etc. Je moet inderdaad geen burgerlijk ingenieur zijn om met radio-apparatuur te kunnen werken.

379

Re: Aalst: Vlucht

Dwerg en Patrick, wat jullie zeggen klopt wel, maar een verbinding met de States, de CIA, ... Dat zal moeilijk worden met een scanner of walkie talkie. Daar zoek ik achter. En het feit dt deze basis Amerikaans grondgebied is, en er onder geen beding huiszoekingen en dergelijke konden/kunnen beuren.

380

Re: Aalst: Vlucht

Wat Kester betreft ben ik zo goed als zeker dat ze vanuit Aalst naar de oude verlaten militaire basis op de Kesterheide zijn gereden! En het is inderdaad heel erg dat de CWB daar gewoon niet kan en mag gaan zoeken! Het rare is dat de gemeente Gooik zo goed als rond was om de gebouwen te kopen en een tijdje geleden is de verkoop afgesprongen en de gemeente Gooik weet nog altijd niet waarom. Toeval?

Ik heb een sterk vermoeden dat de Golf GTI van de overval in Aalst in de verlaten steengroeve van Lessines is gedumpt. Niet in de steengroeve waar er wordt gedoken maar in de andere van 54 meter diep. Snowgames wou de steengroeve leegpompen en er een reuze grote skipiste maken wat voor heel wat werkgelegenheid zou zorgen in de streek maar ze zijn moeten stoppen met pompen en het project mag niet doorgaan! Raar en toeval. smile