51

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Foto van de website van de onderzoekers van de rode VW Golf van het bouwjaar 1981:

http://killersbrabant.be/i/19831002-ohain_golf.jpg

En zo zag de VW Golf eruit nadat de gangsters hem zwart hadden geschilderd:

http://killersbrabant.be/i/19831201-anderlues_golf1.jpg

http://killersbrabant.be/i/19831201-anderlues_golf2.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

52

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Guy Bouten heeft het in zijn derde boek ook over deze Golf:

Een visser zag de VW Golf met de sticker 'I love Australia' (*) begin oktober aan de Samber in Landelies, dus kort voor de overval in Beersel. (...) De chauffeur van de Golf voelde zich bekeken en er ontstond een heftige woordenwisseling. Achteraan zat een grote man die gewond was aan het been en zijn gezel probeerde te kalmeren met de woorden 'fais pas le con, chef'. Maar wat de visser vooral opviel, was dat de auto geen achterbank had. Een detail dat hem als carrossier bijzonder was bijgebleven.

Zes weken later herkende hij dezelfde chauffeur tijdens een technische controle in Lobbes, waar de man een andere wagen, een met een Z-kenteken, kwam laten controleren. Lobbes ligt vlak bij het bos van Hourpes, waar de Bende heel wat sporen achterliet en waar de WNP militaire oefeningen hield. De getuige beschreef de persoon als een atletisch gebouwde dertiger van ongeveer 1 meter 80 groot. Toen hem foto's van de Borains getoond werden, herkende hij niemand.

Na de publicatie van een robotfoto in de pers meldde zich een politie-informant die de man kon identificeren. Omdat niemand reageerde, ging hij zelf op onderzoek en ontdekte dat de gewonde passagier op de achterbank een politieman was. Hoofdspeurder Vos deed nauwelijks iets met de info en het kwam nooit tot een confrontatie. Meer zelfs, de amateur-speurder kreeg het bezoek van de rijkswacht, met het vriendelijke verzoek de zaak te vergeten omdat hij het bij het verkeerde eind had. Opnieuw ging kostbare tijd verloren.

Bron: Guy Bouten | De Bende van Nijvel, Verraad. Manipulatie. Geheime diensten

(*) Heb ik altijd zeer raar gevonden: ze doen de moeite om de hele wagen zwart te spuiten maar halen de zeer herkenbare sticker er niet af.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Het aanbrengen van een sticker kan zijn redenen hebben. De techniek noemt men VDM, Visual Distinguishing Mark. Het visueel onderscheiden van iets door een herkenbaar teken aan te brengen dat enkel onder de betrokken partijen kan herkent worden.

Een VDM kan veel doelen dienen. Ter identificatie of het kan een signaal zijn dat andere betrokkenen informeert over een toestand. Het werd vroeger vaak gebruikt door terroristen en andere organisaties - criminelen die onder de radar opereren en geen vormen van moderne communicatie gebruiken.

Indien men het uiterlijk van de wagen veranderd en de sticker behouden heeft, dan kan het zijn dat de sticker later nog steeds een bepaald nut moest vervullen.

Servo per Amikeco

54

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Een sticker wordt ook veel gebruikt als blikvanger. De meeste aandacht gaat naar de sticker en in mindere mate naar de chauffeur, de nummerplaat of herkenbare schade aan de wagen. Plak een mooie dame in bikini op je achterruit en niemand kijkt nog naar je nummerplaat! tongue

55

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

DeadLetterBox wrote:

Het aanbrengen van een sticker kan zijn redenen hebben. De techniek noemt men VDM, Visual Distinguishing Mark. Het visueel onderscheiden van iets door een herkenbaar teken aan te brengen dat enkel onder de betrokken partijen kan herkent worden.

Ok, dat begrijp ik. Maar zou het dan niet slimmer zijn om iets te nemen dat niet gelinkt kan worden aan de vorige eigenaars (bv. een mooie dame in bikini)? Langs de andere kant heeft de Bende ook altijd voertuigen gebruikt die zo anoniem mogelijk waren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Volledig mee eens Ben. Ik wil het louter aanbrengen als optie, hoewel ze klein is. Maar er moet toch een reden voor zijn? Zoiets doe je toch niet zomaar?

LEO, heeft ook een goed punt. Maar dan zou het volgens mij ook een andere sticker moeten zijn.

Servo per Amikeco

57

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

DeadLetterBox wrote:

Volledig mee eens Ben. Ik wil het louter aanbrengen als optie, hoewel ze klein is. Maar er moet toch een reden voor zijn? Zoiets doe je toch niet zomaar?

De achterbank van deze Golf is ook al zo'n raar verhaal. Misschien wilde men er zeker van zijn dat de link tussen Ohain en de andere feiten duidelijk zou zijn? En heeft men daarom de sticker laten hangen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Toch vreemd, als je de kleur veranderd maar een sticker laat hangen om een link te laten leggen, waarom dan uberhaupt van kleur veranderen?

Maar er zijn nog van die vreemde sporen die nogal een in-your-face factor hebben op diezelfde bizarre manier. Dit is nog maar eens één van die bizarre aspecten die het dossier zo buitengewoon maken.

Servo per Amikeco

59

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

DeadLetterBox wrote:

Toch vreemd, als je de kleur veranderd maar een sticker laat hangen om een link te laten leggen, waarom dan uberhaupt van kleur veranderen?

Geen idee, ik was maar luidop aan het denken. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen en vraag me nog steeds af hoe het nou precies zit. Hoe lang heeft die sticker er opgezeten? Ook tijdens de overvallen in Beersel en Anderlues?