51

Re: Temse: 10 September

chenda wrote:

Straf, ik was niet op de hoogte van dit boek maar ben niet zo'n lezer.

Wees blij, Gerolf Annemans omschrijft je als een 'geloofwaardige getuige'. Hij was zeer onder de indruk, vooral omdat hij het niet zo heeft op 'anonieme getuigen, die zeker anoniem willen blijven'. Moest ik één van de dagen tijd vinden dan zal ik nog wat meer uit het boek hier plaatsen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

52

Re: Temse: 10 September

U vertelt toch héél interessante dingen, Chenda, is er een link met één van de 'officiële' robotfoto's?

Re: Temse: 10 September

In het nieuwe boek over de Bende, worden er sporen gelegd naar de Mossad. Ik ben er nog niet volledig door (met lezen) maar de Israëlisch hebben wel een geweldige staat van dienst in het copyeren, of in licentie bouwen van westers oorlogsmateriaal. De KFIR is bv. een kopij van een Mirage-vliegtuig, om nu maar een simpel voorbeeld te nemen. Wat als men die prototypes nodig had, om zelf een kogelvrije vest te gaan bouwen. Ze hebben die vesten nooit teruggevonden.

Het zal heel moeilijk zijn om dat uit te vlooien, maar als er ergens 6 a 12 maand na de overval plots iemand met een vest voor de pinnen komt, die dan nog eens sterk op die uit Temse lijkt, zou men misschien beter in die richting gaan zoeken. Er zijn nooit aanwijzingen geweest dat de daders effectief die vesten gedragen hebben, dus moeten ze wel voor iets anders gediend hebben.

Re: Temse: 10 September

Even googlen leert ons dat in de jaren 80 de kogelvrije vest geweldig haar opmars maakt in politiediensten. Een goeie vest maken betekent dus veel geld verdienen. In 75 ziet men in dat Kevlar een geweldig materiaal is om vesten te maken, in 83 is men dus volop bezig met die dingen te perfectioneren.

55

Re: Temse: 10 September

Herr Flick wrote:

maar de Israëlisch hebben wel een geweldige staat van dienst in het copyeren, of in licentie bouwen van westers oorlogsmateriaal.

Dan hadden ze zo'n vest toch op een iets normalere manier te pakken kunnen krijgen? Ze hadden er bijvoorbeeld een paar kunnen kopen. Naar het schijnt zou men zelfs niet 100% zeker weten hoeveel vesten er juist gestolen zijn. Het zouden er zes of zeven kunnen zijn, waarvan sommige groen en andere blauw.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Ja maar kopen, dan zijn ze al op de markt he Ben, dan zijn ze niet meer interessant om uw technologische voorsprong te houden, als je echter terzelfdertijd of een paar maanden later een beter model kunt releasen.

Vergelijk het met een nieuw model van Auto. Toen Renault met zijn Espace uitkwam was er zo goed als geen concurrentie, (buiten Chrysler dan) nu heeft iedereen een monovolume, maar zij hebben wel de krijtlijnen gezet en er eerst het meeste geld mee verdiend.

Re: Temse: 10 September

Herr Flick wrote:

Ze hebben die vesten nooit teruggevonden.

Is er geen van die vesten teruggevonden bij Eric Lammers of Weykamp?

58

Re: Temse: 10 September

Er is geen markt voor kogelwerende vesten in België. Wie zoiets wil produceren moet buitenlandse contacten hebben. De firma moet kunnen leveren aan legers, bestellingen van 100.000 stuks , of ze geraken niet uit hun proefperioden. Zie je dat gebeuren bij Wittock-Van Landeghem. Een tenten- en zeilen-producent.

Re: Temse: 10 September

Leo, dat is het hem juist. Een zeilenfabrikant die ineens met een revolutionaire vest op de markt komt, die dus onder de duiven schiet van andere producenten. Ik vermoed hier een uit de hand gelopen vorm van industriële spionage, had de bende vesten nodig gehad voor hun aanslagen te plegen, hadden ze die evengoed bij Diane kunnen pikken, net als die mitrailleurs.

60

Re: Temse: 10 September

Herr Flick wrote:

Ik vermoed hier een uit de hand gelopen vorm van industriële spionage. Had de bende vesten nodig gehad voor hun aanslagen te plegen, hadden ze die evengoed bij Diane kunnen pikken, net als die mitrailleurs.

Ik heb via een advocaat van één van de slachtoffers (niet uit Temse) gehoord, dat er achter elke overval één of meerdere liquidaties zit. Ik denk dat de Bende van Nijvel zoals hier boven gezegd door Herr Flick, gemakkelijk aan zo'n vesten kunnen geraken zonder echt te moorden eigenlijk. Ze hebben overal hun dwaalsporen gelegd eigenlijk, daar waren ze meesters in, dus waarom zouden de vesten in Temse het dwaalspoor kunnen zijn.

En dat zou betekenen dat het verhaal van Chenda wel eens zou kunnen kloppen hé. De Bende van Nijvel was van plan om te moorden maar was het doelwit de vesten of de mensen die er werkten. Misschien hadden rijkswachters of Bende van Nijvel een rekeningetje te vereffenen met Wittock-Van Landeghem. Het is maar iets dat in mij opkomt, maar door het verhaal van Chenda zou het kunnen dat ze van plan waren om te moorden.