Re: Nijvel: 17 September

En om noorderling plezier te doen en aan te tonen dat ik wel degelijk alle mogelijke pistes openhou voor Nijvel, hierbij een ander feit waarbij ook zomaar, zonder enige aanleiding (terwijl in Nijvel er sprake is van een inbraak), agenten op een laffe manier werden neergeknald » Zellik: 29 november 1988

Re: Nijvel: 17 September

Dat is echt niet om mij te plezieren. Ik heb geen enkele voorkeur voor een bepaalde piste, als het ooit maar duidelijk wordt. Van mij mag het een vergezocht complot zijn. Het zit echter in mijn dna om zonder overtuigende bewijzen niet zomaar iets te geloven. In de Bendezaak bijvoorbeeld heeft nog geen enkele piste mij kunnen overtuigen. Tot die tijd blijf ik dan bij dat geïsoleerde groepje die het grotendeels deed voor de kick en cash. Maar ik geef toe dat ook die piste de lading niet helemaal dekt. Met name 1985. Dat gaat crimineel-technisch nergens over. Het zijn ook die 3 overvallen uit '85 die de Bende zo beeldbepalend zijn geweest. Zonder 1985 waren er denk ik nooit bendecommissies geweest en had dit forum niet bestaan. Dan waren de acties uit '82 en '83 een heel eind in de vergetelheid geraakt, denk ik.

Doch er is 1 theorie die ik uitsluit. Als mensen beginnen over de zogenaamde 'videoband' dan gaan mijn nekharen altijd spontaan overeind staan. Puur omdat het niet logisch is een nog veel erger misdaad te plegen dan er ooit op zo'n band kan staan.

563

Re: Nijvel: 17 September

Serieus nu? Niet dat ik de videoband zie als de ultieme verklaring, maar denk je nu echt dat men zou terugdeinzen om iemand neer te leggen als hij een gevaar zou zijn voor het behoud van de staat of één of andere elite? Stel (louter hypothetisch uiteraard en hoe haal ik het in mijn hoofd!), maar stel: de prins gaat van bil met een 14-jarige. Laten uitlekken of in de kiem smoren? Er zijn al voor veel minder mensen vermoord. Het volstaat om "vive la république" te roepen.

Re: Nijvel: 17 September

1 of 2 moorden zou ik nog wel willen geloven als er sprake is van ernstige afpersing, maar niet een reeks, en al zeker niet vermomd als inbraak of overval. Dat acht ik onmogelijk.

Re: Nijvel: 17 September

Dat elk zijn perceptie. Iedereen oordeelt vanuit zijn eigen persoonlijke unieke standpunt, gebaseerd op diens ervaringen. Ook beslissingen over leven en dood zal door elke persoon anders worden genomen, moest hij/zij voor die keuze staan. In sommige delen van de wereld wonen er mensen met een gezien, een huis, een wagen en een laptop en een tv, net als wij, die de meest gruwelijke dingen doen tegen vrouwen, mannen en kinderen, elke dag opnieuw. Er lopen mensen rond die een perfect normaal leven hebben maar verantwoordelijk zijn voor de dood van honderden onschuldigen.

Het onmogelijk achten van iets, is een persoonlijk inzicht, dat niet noodzakelijk de realiteit weergeeft. Als je je laat beperken door je persoonlijke visie kan je niet verder kijken dan je eigen bestaanswereld.

Servo per Amikeco

Re: Nijvel: 17 September

Uit uw reacties DeadLetterBox maak ik op dat u het onmogelijk acht dat banditisme achter de Bende zat. Ik hoop dat u zichzelf daarmee niet te veel beperkt.

Re: Nijvel: 17 September

lol lol helemaal niet. Mijn job zou een ramp zijn! stel je voor... Ik zeg dat je alle opties moet openhouden vooral als er niet te negeren aanwijzingen zijn. Je kan niet op een objectieve manier een onderzoek een kans geven indien je ronduit enkele perfect gefundeerde pistes gaat afschrijven omdat je iets onmogelijk acht.

Ik acht het perfect mogelijk dat de Bende van Nijvel een louter criminele bende is. Ik denk niet dat het zo is, maar ik sluit mij niet af voor die optie en ben bereid aanwijzingen en bewijslast te aanvaarden. Net zo goed hou ik rekening met de aanwijzingen die de andere kant opwijzen. In mijn persoonlijke mening zijn er meer aanwijzingen die duiden op een groter geheel, dan louter criminaliteit. Ik sta open voor alle nieuwe indrukken en zal indien nodig mijn mening aanpassen naargelang bewijslast, of aanwijzingen mij hiervan overtuigen.

Servo per Amikeco

568

Re: Nijvel: 17 September

Hieronder een korte reconstructie van de feiten in Nijvel aan de hand van getuigen en informanten volgens het Franstalige forum lid Wolf. Een aantal van de feiten zijn niet in de pers verschenen.

Aan de overval namen deel: V.A. (Alain Vincx), M.C. (Michel Cocu), Delp. (Willy Delpierre), N.R. C., een S.S. of D.K. (niet geïdentificeerd). Volgens Deprêtre: V.A., D.W.,S.T., F.J.P. en R.I. De daders zijn naar de Colruyt gereden in twee wagen in groepjes van 3: de Saab die in garage Jadot gestolen werd en een olijfgroene BMW die naar alle waarschijnlijkheid toebehoorde aan Delp. of aan N.C. Volgens een informant werden Delp. en N.C. in de BMW vergezeld door Michel Cocu.

De dader die agent Morue heeft neergeschoten droeg een driekwarts jas, een leren hoed, was gezet en had een rossige ringbaard. Deze beschrijving stemt overeen met het signalement van N.R. (De broer van N.R., N.C. staat samen met A.V. op een foto die genomen is bij het circuit van Nijvel. Na een klacht uit de richting van de Sudisten heeft de webmaster de volledige namen van beide broers van het forum verwijderd.) Na de schietpartij nemen de daders de draagbare radio's en de wapens van de neergeschoten agenten mee.

Twee van de daders proberen om de lichamen van het vermoorde echtpaar Dewit-Fouré over de omheining te kieperen. Wanneer ze niet in hun opzet slagen slepen ze de lichamen over de parking om ze onder de winkelkarretjes te verbergen. Op deze plaats heeft een van de daders overgegeven. Na de schietpartij verdwijnen twee van de daders met de BMW en nemen de richting Ohain. De rest van de ploeg verdwijnt in de richting van Eigenbrakel langs de N5 met de Mercedes van het vermoorde koppel en de Saab van Jadot.

Een getuige van de schietpartij, een zekere S.W., die in een nabijgelegen villa woont in de buurt van de Diable Amoureux, vuurt met een handvuurwapen kaliber 38 een zestal schoten af in de richting van een figuur die op dat moment in de Saab instapt.S.W. getuigt later dat een van de projectielen de achterband van de Saab lek geschoten heeft. De daders verschuilen zich gedurende anderhalf uur achter een boerderij terwijl ze de radio's van de politie- en rijkswachtpatrouilles afluisteren. Op die plaats ontdoen ze zich van de gestolen waren en drinken bier en een fles alcohol uit. Aan de hand van het aantal lege bierflesjes en sigarettenpeuken wordt geconcludeerd dat het groepje dat zich op die plaats verschuilt uit vier personen bestaat.

De boer die de volgende dag de politie verwittigt krijgt te horen dat ze wel eens zouden langskomen. een paar dagen later, zonder dat de politie een kijkje is komen nemen, ploegt hij zijn land om, talrijke materiële elementen vernietigend. Om de plaats waar de daders zich schuilhielden te vinden moet je de omgeving goed kennen.C. het jaar voordien in de boerderij gewerkt en keerde 's nachts terug om schapen te stelen.

Na anderhalf uur, twee uur gewacht te hebben probeert het groepje zo goed of zo kwaad als het kan de Saab naar het Sudistencafé 421 te rijden en proberen in een garage in de Alsembergse Steenweg die toebehoort aan D.P. de kapotte band te wisselen. D.P panikeert wanneer hij het groepje over de vloer krijgt en eist dat ze alle sporen weer uitwissen. Vervolgens wordt de Saab naar een huis geduwd dat praktisch aan de overkant ligt: nummer 404. Volgens de pers proberen de daders vervolgens om de benzinetank van de wagen in brand te schieten. In werkelijkheid is er geen enkel schot gelost op de Alsembergse Steenweg.

De 11 kogel inslagen ter hoogte van de benzinetank beschrijven een loodrechte baan. 5 andere inslagen wijzen op een vuurrichting van achteren met een hoek van ongeveer 20 graden in de rechterkant van het voertuig.De daders hebben een tijdje rondgereden met een kapotte rechter achterband. De achterlichten van de Saab zijn met tape dichtgeplakt. De sigarettenaansteker is met een batterij van 4,5 volt aangepast zodat bij onsteking de stroom van 12 naar 16,5 volt verhoogd wordt. een detail dat zeer belangrijk zal blijken!

Een week later doet Delp. aangifte bij de politie dat zijn groene BMW gestolen is door een jongeman met een blonde baard en een vrouw met zwart haar op een motor. De wagen wordt in de buurt van Waver teruggevonden. Wanneer de politie aankomt slaagt het koppel er in om de vlucht te nemen. De mogelijkheid bestaat dat Delp. de auto liet stelen zodat bij mogelijk onderzoek de sporen naar het jonge koppel zouden leiden. Wat de onderzoekers niet wisten was dat Delp. een tweede identieke BMW bezat die door de broers N.R., N.C. herschilderd was. Een van de twee broers is afgestudeerd aan het atheneum van Eigenbrakel in 1978. Zijn eindwerk was de uitvoering van een electronische aansteker voor een auto.

Re: Nijvel: 17 September

Iemand een idee welke garage er bedoeld wordt met "een garage in de Alsembergse Steenweg die toebehoort aan D.P"?

570

Re: Nijvel: 17 September

Door dim geschreven op » Forum

Na 2 uur geschuild te hebben zouden ze volgens "Wolf" tot aan huisnummer 421 op de Chaussée d'Alsemberg in Braine-l'Alleud gereden zijn om er het wiel met de lekke band te vervangen in een garagebox van P.F. (van pizzeria Da Pietro). Deze laatste zou in paniek geschoten zijn en geëist hebben dat ze vertrokken, waarop ze de wagen zouden geduwd hebben tot aan huisnummer 404, dichtbij de Delhaize en garage Jadot.

Dus is het nu een garage-bedrijf of garage-box?

Kumbaya, it never hurts to help !