1

Topic: Willy Delpierre

Vlak voor zijn dood gaf procureur Deprêtre plots de namen prijs van enkele misdadigers die volgens hem deelnamen aan de overval op de Colruyt van Nijvel. Eén van die namen was Willy Delpierre, uit het milieu van de Sudistes.

Willy Delpierre, bijgenaamd Titi, stal uit een ijzerwinkel in Eigenbrakel de Oxypac-snijbrander die gebruikt zou worden om de toegangspoort van de Colruyt te openen [Guy Bouten verwijst naar deze diefstal » Forum] (*). Hij was ook de eigenaar van de olijfgroene BMW waarmee een deel van de Bende zich die nacht verplaatste (*). Delpierre bezocht regelmatig de camping La Cala in Glabais. Die naam viel 's anderdaags in een anoniem telefoontje aan de politie: "Les tueurs auraient dû se trouver l'après-midi du 17 septembre au camping de Glabais."

De middag na de overval meldde Delpierre dat zijn BMW gestolen was. Verstrooid als hij naar eigen zeggen was, had hij de reservesleutel in het handschoenkastje laten liggen. Hij kon zelfs een beschrijving van de daders geven: een atletisch gebouwde jongeman met een baard en een vrouw met zwart haar op een motor. De rijkswacht en de lokale politie organiseerden meteen een klopjacht met negen manschappen.

De BMW werd veertig kilometer verderop in Rixensart aangetroffen, met een verliefd koppel in de buurt. De man van ongeveer veertig jaar met zwart haar leek heel vermoeid, met kringen onder de ogen. De vrouw was jong, heel groot, had blond haar in een paardenstaart en droeg een pels met daaronder een wapen, of zo leek het toch. Toen de rijkswachters de BMW aan een inspectie onderwierpen, maakte het koppel daar dankbaar gebruik van om het hazenpad te kiezen. Liet Delpierre de verdachte BMW stelen om zelf vrijuit te kunnen gaan? Een mogelijk sporenonderzoek zou immers naar de autodieven leiden, en niet naar hem en zijn vrienden.

Delpierre verhuisde begin 1986 naar Zuid-Frankrijk.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

(*) Het is niet bewezen dat de BMW van Delpierre in Nijvel gebruikt werd. Het staat ook niet vast dat Delpierre achter de diefstal in Eigenbrakel zit.

Meer info over de camping, de BMW en de klopjacht kan je hier lezen » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Willy Delpierre

Ik zou graag eens foto's zien van de mannen die Deprêtre noemt. Het zou interessant zijn om hen aan de robotfoto's te koppelen. Overigens, de laatste tijd begin ik steeds meer te geloven in de theorie over de Sudisten.

3

Re: Willy Delpierre

In het document van Michel Graindorge en Xavier Magnée komt ook een zekere Willy Delpierre aan bod:

Que le dossier doit donc être rendu au magistrat instructeur pour complément d'instruction, notamment, afin de chercher une réponse aux questions pertinentes qui suivent:

(...)

27. Le sieur Moyen reconnaît-il la dénonciation de trafic d'armes dirigée contre Willy Delpierre, Eric Delfosse (qui travaillé au Trois Canards), Roland Lapierre, Antonio Lagreca, Thierry Paret, Pieter Taylor et Jacques Denuit?

Gaat het hier over dezelfde Delpierre?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Willy Delpierre

Wel dat heb ik mij ook altijd al afgevraagd. Als dat zo is, dan is het bingo. Maar ik ben er niet ingeslaagd de andere genoemde namen te traceren of info te vinden over de genoemde "wapenhandel". Ik vraag me af waar G&M deze vraag/info vandaan haalden.

Django. Van I.R., T.S., W.D. en A.V. zijn foto's te vinden op het web, voor wie wat moeite doet. Nog steeds is me niet duidelijk wie J.P. F. is (maar mogelijk is het een lid van de bende van Waterloo/Houdy?)

5

Re: Willy Delpierre

dim wrote:

Maar ik ben er niet ingeslaagd de andere genoemde namen te traceren of info te vinden over de genoemde "wapenhandel".

Langs mijn kant lopen die namen ook dood. Ik vraag me wel af of die Jacques Denuit uit het document van Graindorge en Magnée gelinkt kan worden aan garage Denuit in Eigenbrakel waar de Saab werd gestolen. Dat zou ook een link kunnen zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Willy Delpierre

Goed gezien, de moeite waard om het na te gaan.

Re: Willy Delpierre

De garage in Eigenbrakel is van Paul Denuit.

Bron » www.voiturescout.be

8

Re: Willy Delpierre

Jacques D. is misschien dit individu uit Pont-à-celles » Facebook. Trouwens, wat met ene Vincent D.? Hij vertoeft in Pattaya/Thailand (tiens) en hij is dikke maatjes met de sudisten (o.a. T.S.).

Dit alles doet toch wel vermoeden dat de W. Delpierre genoemd door M&G wel degelijk dezelfde is als deze genoemd door Deprêtre. Dan is er ineens een verband met de Trois Canards. Dus ab-so-luut prioritair om meer te weten over die wapentrafiek.

9

Re: Willy Delpierre

Er is een Eric Delfosse (zat op school in Eigenbrakel in de jaren 70-80) die nu in Tunesië woont. Op zich niet zo veel zeggend, maar wel opmerkelijk dat hij bevriend is met de broer van Mendez en de vrouw van Kapllan, alsook de kliek Blaton, de d'Ursel's en een hele reeks aan steeds weer dezelfde snobs en beau monde (ex-Mirano, Le Circus, enz.) En: hij is bevriend met Betrand & Georges (uit Eigenbrakel!) Lapierre (familie van Roland?). (zie Facebook).

10

Re: Willy Delpierre

Ben wrote:

27. Le sieur Moyen reconnaît-il la dénonciation de trafic d'armes dirigée contre Willy Delpierre, Eric Delfosse (qui travaillé au Trois Canards), Roland Lapierre, Antonio Lagreca, Thierry Paret, Pieter Taylor et Jacques Denuit?

En wat doet Moyen in dit verhaal (in het licht van wat we nu weten, toch wel interessant)?