Topic: Maïsolie

Dankzij Jan Rosseel een foto van de bus maïsolie die in de nacht van 17 september 1983 uit de Colruyt van Nijvel gestolen werd en teruggevonden werd in de koffer van de Saab.

http://nsm08.casimages.com/img/2015/07/23//15072310111314738713463611.jpg

2

Re: Maïsolie

Het betreft dan ook nog eentje van "Econom" het huismerk van Colruyt, dat de laagste prijs biedt. Het ging de daders allerminst om geld of waardevolle spullen

Re: Maïsolie

Wel even opletten met deze - overigens schitterende - fotoreeks. De foto's zijn eerder symbolisch en artistiek van aard. Ze interpreteren als documentatie- of bewijsmateriaal is dan ook niet aan de orde. Zie hiervoor ook het interview met de fotograaf in het De Standaard weekblad van enkele weken terug.

Re: Maïsolie

Of heb ik het verkeerd begrepen en had de fotograaf effectief toegang tot het bewijsmateriaal van de CWB?

5

Re: Maïsolie

Sebastiaan wrote:

Of heb ik het verkeerd begrepen en had de fotograaf effectief toegang tot het bewijsmateriaal van de CWB?

Hij had wel degelijk toegang tot bepaalde bewijsstukken, zie bv. deze foto van de geldkoffer » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Maïsolie

Ik snap totaal niet waarom ze een bus plantaardige olie (huismerk) meenemen. Forumlid K& gaf in het topic over de feiten in Nijvel al een mogelijke verklaringen die ik hieronder overneem:

Omdat er bij een tweetakt motor geen olie in de motor zit zoals bij een viertakt motor moet er door de brandstof olie worden gedaan om de bewegende delen in de motor te smeren. De olie wordt gemengd door de benzine en gaat met de benzine en lucht mee de motor in waar het de bewegende delen smeert en vervolgens in de motor verbrand. Door het toevoegen van olie aan de benzine verandert het octaangetal van de benzine, wordt er te veel olie aan de benzine toegevoegd dan kan het zijn dat het octaangetal te laag wordt en de motor gaat detoneren. Om het verlagen van het octaan weer te verhelpen zijn er producten in de handel te koop om het octaan weer omhoog te brengen. Deze producten heten dan ook heel toepasselijk "octaan boester".

Deze octaanboesters zijn wel te koop maar worden bij kartbrandstof maar zelden gebruikt. Er zijn verschillende soorten oliën voor verschillende soorten motoren en voor verschillende omstandigheden. Zo wordt er in een 100cc motor op wedstrijd niveau een plantaardige olie gebruikt die heel erg dik is en wordt gesmeerd met een verhouding van 1 op 17 tot 1 op 18 met benzine. Voor een recreatie rijder kan er vaker beter met wat minder olie worden gereden en dan in een verhouding van 1 op 20 en dit dan soms niet met een plantaardige olie die heel erg vervuilt bij te langzaam rijden, maar met een minder vervuilende synthetische olie.

Voor een minikart met een Comer S60 motor geld hetzelfde en kan er alleen iets minder worden gesmeerd en wel van 1:25 tot 1:30. Voor eenversnellingskart kan het beste worden gereden met een synthetische olie die het beste kan worden gemengd met benzine van 1:25 tot 1:35. Voor een viertakt kart is het heel simpel en hoeft er niets door de benzine heen te worden gemengd, er moet allen voor worden gezorgd dat de olie die in het karter van de motor wordt gedaan van een zeer goede kwaliteit is, maar daar over zal in een andere uitgave van Kartsportmagazine meer worden verteld.

Meer » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Maïsolie

Goeienavond, ben nieuw op dit forum en ben met steeds grotere verbazing mij aan het verdiepen in het hele 'Bende van Nijvel' vraagstuk. Als Nederlander hoorde ik wel eens wat over de Bende, maar als Belg lijkt het me des te frustrerender te zien hoe het onderzoek zich (heeft) ontwikkeld. Maar ook interessant natuurlijk, om tussen alle complottheorieën en verhalen, de waarheid te proberen achterhalen. Enfin, tijd voor mij om de me te mengen in de discussie.

Ik denk niet dat de maisolie een erg opzettelijke actie is geweest, zeker niet voor het gebruik voor in de 2-takt motor (wie had hier belang bij?). Ook de andere gestolen goederen doen wenkbrauwen fronzen: pralines, arachideolie en verschillende typen koffie - die dan ook nog eens terug worden gevonden (Guy Bouten noemt de Mercedes?). Mogelijk dus een afleiding, of een oefening.

Prachtig boek overigens van Jan Rosseel - zal binnenkort zeker eens naar de tentoonstelling gaan.

Re: Maïsolie

50 liter olie in totaal van 2 soorten, 45 kilo koffie 2 soorten, 5 dozen chocola. Dan heb je het over ruim 100 kg. Huidige waarde zou ongeveer 700 euro zijn.

Daar sjouwen ze mee, laden het over in de witte mercedes, en moeten deze buit uiteindelijk achter laten. Ze hebben echt hun best gedaan om die spullen mee te nemen. Te bizar voor woorden eigenlijk. Te raar om als dwaalspoor te dienen (een spoor naar psychopaten), en te onvoorstelbaar om te denken dat er zulke mensen bestaan, die massa-moorden voor wat primaire levensbehoeften.

Re: Maïsolie

Dwaalspoor als in, om de moord op Fourez-Dewit als toevallig te doen lijken - toevallige passanten die de inbraak zien gebeuren.

Re: Maïsolie

Ja maar toevallig is uit onderzoek gebleken dat Fourez en Dewit 2 onschuldige mensen zijn tegen wie niets crimineels gevonden is. Hen in een kwaad daglicht zetten is volledig uit de lucht gegrepen.