1

Topic: Onderzoek

Een falend onderzoek

Tussen 1 december 1983 en 27 september 1985 laat de Bende niets meer van zich horen. Bij het parket in Nijvel, waar onderzoeksrechter Jean-Marie Schlicker inmiddels Guy Wezel is opgevolgd als hoofd van het onderzoeksteam, menen sommige rechercheurs dat deze stilte erop wijst dat enkele gangsters die - verdacht van een aantal Bende-feiten - werden gearresteerd wel degelijk de beruchte doders van Waals Brabant zijn. De geschiedenis zal hen ongelijk geven.

De vermeende daders zijn Jean-Claude Estiévenart, Josianne de Bruyn, Michel Baudet en Michel Cocu. Ze worden niet zonder bombast de filière boraine genoemd, omdat ze allen werden aangehouden in Bergen, de belangrijkste stad in de Borinage. Na marathon-ondervragingen gaan sommige verdachten door de knieën en bekennen om het even wat. Bekentenissen die ze onveranderlijk de volgende dag weer intrekken. Langzaam brokkelt het dossier tegen de Borains af.

Daders » Filière Boraine

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Onderzoek

Tijdens één van de ondervragingen van Michel Cocu verklaart de Bende-verdachte:

(...) dat het paar uit de Mercedes door Jean-Claude Estiévenart werd neergeschoten, en dat bij aankomst van een rijkswachtwagen, Adriano Vittorio het werk heeft afgemaakt en eerste wachtmeester Marcel Morue het genadeschot gaf met de woorden "nog een flik minder". Tweede wachtmeester Lacroix, die zich voor dood hield, zal later de uitspraak bevestigen.

Wat ik mij bij die verklaring afvraag is waarom Vittorio Marcel Morue wel afmaakt met een genadeschot maar de andere rijkswachter totaal negeert. Gingen ze er echt van uit dat Lacroix dood was of was hij niet belangrijk voor de doders? Was Morue een persoon die uit de weg geruimd moest worden?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Onderzoek

Ben wrote:

Wat ik mij bij die verklaring afvraag is waarom Vittorio Marcel Morue wel afmaakt met een genadeschot maar de andere rijkswachter totaal negeert. Gingen ze er echt van uit dat Lacroix dood was of was hij niet belangrijk voor de doders? Was Morue een persoon die uit de weg geruimd moest worden?

Morue had een eigen dossier en daarbij dacht hij dat het in het milieu van extreemrechts te zoeken was  en de manier waarop hij vermoord werd duid toch weer op een executies, ik heb ook eens gelezen dat ook Lammers vaak zijn slachtoffers zo afmaakte. Zijn bijnaam was het 'Beest' en was lid van WNP.

Ik denk dat ze vooral Morue moesten hebben, misschien dachten ze wel dat die andere dood was maar het Morue moest zeker dood zijn. Anders zouden ze Lacroix ook een nekschot toedienen. Dus eigenlijk mogen we de Borains niet afschrijven?

Men zegt vaak dat de overval en de moorden in Anderlues het bewijs zijn dat de Borains er niets met te maken hebben maar eigenlijk kan het evengoed zijn dat ze door die overval bewust werden wit gewassen. Het zou best kunnen dat de Borains in opdracht van X moorden pleegden, en dat X ook andere mensen/groepen inschakelden om overvallen te plegen.

4

Re: Onderzoek

Ik denk niet dat de Borains iets maken hebben met de Bende, men heeft het onderzoek in een bepaalde richting willen sturen onder druk want er waren geen resultaten en die moesten er komen. En men ging ervan uit dat het gewoon een bende boefjes waren die gewoon overvallen pleegden voor het te kunnen opdrinken en naar de vrouwtjes van plezier te kunnen gaan.

Maar veel bewijzen hadden ze niet tegen hen. Eerst een wapen dat zou gebruikt zijn maar na een paar ballistische onderzoeken,kwam met tot de conclusie dat de borains niets met de bende te maken hadden. Ze zaten eind 1983 in de cel en toen is er nog een aanslag gepleegd door de Bende en met de feiten van 1985 hebben ze volgens mij zeker niets te maken.

5

Re: Onderzoek

Renne wrote:

Ik denk niet dat de Borains iets maken hebben met de Bende

Die conclusie wil ik toch niet te snel maken. Ze zijn wel vrijgesproken door een jury - en kunnen dus nooit meer veroordeeld worden voor de misdaden van de Bende - maar er zijn aanwijzingen dat Cocu en Bouhouche elkaar kende. Zo hadden ze in gevangenis - waarin ze samen opgesloten zaten - regelmatig contact met elkaar. Toeval? Het zou ook zeer goed kunnen dat iemand als Cocu dienst deed als chauffeur voor bepaalde overvallen.

Renne wrote:

Ze zaten eind 1983 in de cel en toen is er nog een aanslag gepleegd door de Bende,en met de feiten van 1985 hebben ze volgens mij zeker niets te maken.

Die laatste overval - in Anderlues - zou ook wel gepleegd kunnen zijn door makkers van de Borains. Om hen een alibi te verschaffen. De pogingen van de onderzoekers om de Borains te laten opdraaien voor de moorden en overvallen zorgt soms ook voor hilarische misverstanden en fouten. Zo getuigt onderstaande anekdote:

De Borains werden beschuldigd op basis van 'bekentenissen' over de Bende die Michel Cocu tijdens die ondervragingen had afgelegd. "Om de bekentenissen van Cocu te begrijpen, moet je de suggestieve ondervragingstechnieken van de politie kennen", zegt een magistraat. "Men is er lange tijd van uitgegaan dat een van de slachtoffers op de parking van de Colruyt in Nijvel werd afgemaakt met een kogel kaliber 7.65 mm. Cocu 'bekende' dit detail. Maar achteraf bleek dat de wetsdokters zich hadden vergist en stuurden ze hun verslag bij. Sindsdien was de vrouw met een .22-kogel vermoord. Cocu had dus een fout in het dossier bekend."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Onderzoek

Ben wrote:

Die conclusie wil ik toch niet te snel maken. Ze zijn wel vrijgesproken door een jury - en kunnen dus nooit meer veroordeeld worden voor de misdaden van de Bende - maar er zijn aanwijzingen dat Cocu en Bouhouche elkaar kende.

Ik sluit niet uit dat er één of 2 leden van de Borains meegeholpen hebben aan een bendefeit. Maar als de Borains (dan bedoel heel de Bende) de Bende Van Nijvel was waren ze al lang veroordeeld en gepakt geweest,ze hebben niets concreet gevonden tegen hen.

Ben wrote:

Cocu had dus een fout in het dossier bekend.

Ze hebben wel meer dingen bekend, maar als je dan ziet hoe ze ondervraagd werden, met een zak over het hoofd en 24 uur aan een stuk ondervragen, dan vind ik dat toch wel overdreven. De speurders wilden dat zij het waren maar ze hebben niets tegen hen, buiten dat wapen, dat achteraf dan kwam door een fout ballistisch onderzoek.

Misschien zitten er wel feiten tussen die de Bende van Nijvel niet gedaan heeft en wel de Borains en hun vrienden maar dan spreken wel alleen voor '82 en '83. Bouhouche had contact met heel de onderwereld eigenlijk.

Re: Onderzoek

http://i24.servimg.com/u/f24/09/03/15/13/lesoir11.jpg

8

Re: Onderzoek

Eigenlijk aan 1983 denk ik ook aan de Borains meer en in opdracht of niet. Ik weet het niet.

Re: Onderzoek

Ik heb de volgende theorie en hypothese:

De eerste reeks overvallen zijn gepleegd door de Borains bende. Leden van deze bende leggen bekentenissen af voor de overvallen die ze later intrekken. Intussen al dan niet aangestuurd volgen de aanslagen van de CCC om het land te destabiliseren (zie Gladio). Sommige hoge politieke (VDB, etc) en politionele koppen (zie roze balletten) zien hier een mogelijkheid om hun duistere praktijken uit te voeren maar de gasten van de CCC worden te snel opgepakt dus moet een alternatief plan worden opgesteld. Omdat de eerste overvallen nog vers in het geheugen van de Belgen lag komt al snel het plan om hier verder op in te spelen.

De voormalige (dubieuze) rijkswachter Madani Bouhouche geeft alle gegevens, details en wapens, gekregen bij de bekentenissen van de Borains bende door aan een nieuwe bende criminelen (hoofdrol Haemers & bijrol De Staerke) in opdracht van die hoge politieke en politionele koppen om de destabilisering verder te zetten.

Deze nieuwe samengestelde bende begint de 2de reeks van moordende overvallen zonder veel buit met een team dat uiterlijk veel gelijkenis toont van de Borains bende. Als het te warm onder hun voeten wordt stopt deze nieuwe bende de overvallen omdat het doel bereikt was.  België was in rep en roer. Haemers die nog geld moest krijgen voor zijn opdracht en bewezen diensten ontvoerd een van zijn opdrachtgevers (VDB) maar wordt vrij snel opgepakt door hints van die andere duistere politieke en politionele koppen.

Omdat Haemers als kopstuk teveel wist over het opzet en de betrokkenheid van sommige politieke en politionele koppen wordt deze gezelfmoord voordat hij kan spreken en zo blijft de deksel van de doofpot toe.

Re: Onderzoek

Pagina 252 t.e.m. 255 in het boek van Bouten vind ik wel interessant.