Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Dirty Harry wrote:

De slachter van Mons is nooit gevat, zelfs geen officiële vedachtmaking. De killer vertoonde dezelfde psychopatisch gedrag zonder dat er ooit maar één ondervraging aan zijn adres heeft plaatsgevonden. Is hij beschermd?

De geschiedenis barst van de onopgeloste moorden. Zijn al die daders beschermd? Ze zijn gewoon niet gepakt door slecht politiewerk. Bij de Bende van Nijvel ligt dat niet anders. Een psychopaat beschermen is bovendien gevaarlijk. Zulke mensen kunnen zich plotseling tegen je keren. Dan ben jij ONbeschermd.

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Misschien was hij informant en kon hij daardoor zijn zin blijven doen?

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Ik zit nu ongeveer halfweg het boek en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Het boek is goed geschreven en de schrijver bezit toch wel dossierkennis. In grote lijnen hangt hij dezelfde theorie aan als ikzelf: een bende die in wisselende samenstelling opereert. Geen duistere complotten, geen Gladio, Mossad of staatveiligheid. Wel de De Staerkes, Borains, Cocu, Tinck... Voor mij een veel geloofwaardiger piste en eigenlijk een verademing na het lezen van het laatste boek van Bouten.

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Bij Bouten net iets teveel getuigenissen van "gangsters" die steeds als waarheid verkocht worden. Natuurlijk gaan ze beweren dat ze er niets mee te maken hebben, en dat het de anderen zijn.

Ik had wel een grotere rol verwacht van Bende Haemers ... momenteel beperkt tot Louvaert. 

Mischien geen grote complotten, maar wel 'afrekeningen' zoals in het geval van Finné: kan te maken hebben met witwasoperaties van misdaadgeld? Ook de drugs for weapons-theorie kan deel uitmaken van het gangstermilieu (Farcy, De Staerke zaten ook in de drugsverkoop, prostitutie).

We zitten natuurlijk wel met de getuigenissen van Lammers en Lhost ... Het kan ook zijn dat enkele SHAPE-leden op eigen houtje handelden (er zitten daar ook veel met rechtse sympathieën).

45

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Django68 wrote:

geen Gladio, Mossad of staatveiligheid. Wel de De Staerckes, Borains, Cocu, Tinck...

Nochtans, de verbanden tussen enkele van de Borains en de SDRA-8 zijn niet zomaar weg te moffelen (lees maar eens de posts van sdra-expert "crevette" op anneesdeplomb... de man weet waarover hij spreekt: hij was destijds actief in deze milieu's!) En dan nog bepaalde para-middens die leiden naar zowel Tinck als de Borains en de "zigeuners" (met als tussenschakel o.a. Quidouce).

Klopt deze piste van het rattenkwartier, en ik wil ze zeker niet uitsluiten, dan durf ik er - gezien de vele indicaties - echt wel geld op verwedden dat er dan ook een militair staartje aan hangt (al dan niet Stay Behind of haar parallelle acties). M.a.w. de Borains/zigeuner-piste ontkracht de complot-piste helemaal niet, ze versterkt ze (voor wie verder wil graven).

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

De zaak Tinck ruikt meer en meer naar de pest. De zaak Tinck is met heel veel bombarie aangekondigt maar verder dan dat ze lieten uitschijnen dat hij een copycat was van een celgenoot zijn we nooit gekomen. Deze link met Tinck komt waarschijnlijk niet ten goede wat betreft de geloofwaardigheid van het nu lopende onderzoek.

47

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

En vergeten we ook niet dat we via Tinck uitkomen bij Baugniet!

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Na het lezen van het boek moet je wel tot de conclusie komen dat de justitie op zijn minst veel te laks is geweest. Ik hoop dat Tinck nog eens op de rooster gelegd wordt. Ik blijf overtuigd van zijn betrokkenheid.

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

Charlie Hédo schrijft dat Claude Dubois de "CD" was die werd herkend na de diefstal van de Austin Allegro. Dit is een van de belangrijkste aanwijzingen dat Dubois iets met de Bende van Nijvel te maken had. Ook Guy Bouten noemde Dubois als CD. Het rapport van de eerste Bendecommissie schrijft echter dat deze CD geboren was in 1930. Claude Dubois was echter geboren in 1943. Misschien kan Charlie Hédo dit uitleggen?

Re: Boek: Het Rattenkwartier, een blik in het nest van de Bende van Nijvel

In het boek staat er ook dat er sprake was van een andere persoon met dezelfde naam.