31

Re: Léon De Staerke

Eén van de stamcafés van Léon was Le Fouquet (de brasserie van Dewit). Arlette, de uitbaatster van café Number One, omschrijft Leon als opportunistisch en onbetrouwbaar, hoewel hij een charmante type was die in het misdaadmilieu veel vrienden telde. 

Guy Bouten vraagt aan Léon hoe hij aan zijn bijnaam - Biloet - komt: "Van mijn moeder. Het is Manouche maar ik weet zelf niet wat het betekent. Wapens betekent in het Manouche bradesci, poen staat voor des laurets, de rijkswacht noemen we preresco, een hoop geld is goeno pardé, een valsenaam is falsch laap. Je hoort het Duits voor vals. Tafel is tabla, papier papiro, fles botela. Hier is het Engelse bottle in verwerkt. Je ziet het, de taalinvloedenkomen van overal."

Het gezin De Staerke heeft nog in Antwerpen gewoond, dat is ook reden waarom Léon Nederlands kan.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

32

Re: Léon De Staerke

Léon De Staerke over zijn jaren als gangster:

"Luister. Ik ben nu blut maar in het begin van de jaren zeventig bezat ik een bar en twee hotels in de Mattheusstraat en in de Marktstraat. Michel Dewit was toen de peetvader. Een beer van een vent maar een correcte type. Helaas is hij veel te vroeg gestorven. Zijn hart. Dewit bezat toen de brasserie Le Fouquet's ook wel le rendez-vous des artistes genoemd, geen gewoon café. Vanden Boeynants en Jacques Brel zijn er een paar keer komen eten. En Kennedy, en de Blatons, en Charly De Pauw, voilà le tout Bruxelles."

"De Fouquet's bevond zich op de Jacqmainlaan vlak tegenover de Circusstraat, toen de chique hoerenstraat van Brussel met een tiental afzuipkroegen en cabarets zoals Le French en de Sexy. Dit was de biotoop van Dewit en bibi was zijn rechterhand. Als klanten niet betaalden of herrie schopten met de meisjes moest ik tussenbeide komen. Begrijp je wat ik bedoel? Dewit bezat de mooiste cabarets van Brussel: de Moulin Rouge op de Place de Brouckère en de Getty's een beetje verderop. Een fles champagne kostte er 5.000 frank (125 euro), in die tijd een groot bedrag."

"Klanten die een goed restaurant zochten, lieten we door de meisjes meetronen naar de Fouquet's waar men lekker maar duur kon eten. Alles bleef in de familie. Tu comprends? Als de klant dan met het meisje wou kameren moest er eerst aan de kassa van Dewit worden afgedokt. Alles verliep correct maar iemand die de bloemetjes wou buiten zetten was op een avond gemakkelijk 25.000 frank (600 euro) kwijt, toen een maandloon."

"Na de dood van Dewit heb ik nog veel zaken gedaan met Simonne Menin. Een toffe vrouw met lang bruin haar. Ik heb nooit met haar mogen neuken. Niemand d'ailleurs, c'était une femme fidèle malgré que Michel baisait partout. Jammer dat ze nu lesbienne is geworden. Soms is de natuur toch grillig en de mens ondoorgrondelijk. Vind je niet? Met haar heb ik nog duizenden valse cheques verhandeld. In die tijd was het geen probleem om daarmee in grootwarenhuizen inkopen te doen want er gebeurde nauwelijks een identiteitscontrole. Antiek en juwelen helen was echter mijn specialiteit."

"En inbreken. Des coffres-forts. Openen op het gehoor, zoals de groten. Ik heb ook een tijdje in Parijs gewoond en leerde er de actrice Micheline Dassy kennen. Ze heeft nog een rolletje gespeeld in de gangsterfilm Le Cercle Rouge van Jean-Pierre Melville als de vrouw van de gangster Correy, gespeeld door Alain Delon, die in het begin van de film de gevangenis verlaat. Zij is intussen bij een copain ingetrokken. Als Delon hem gaat opzoeken en zijn deel van de buit opeist, zie je haar naakt het bed verlaten en zegt ze: 'Qu'estce qui se passe.'"

"Ik heb de scène wel tientallen keren gezien. Een mooie vrouw met blond gebekt haar. Ik heb veel van haar gehouden maar ze kostte me handenvol geld. Ik heb haar eens uit de gevangenis van Brugge willen bevrijden waar ze een celstraf uitzat omdat ze mijn copain Havelange valse papieren had bezorgd. Waar is de tijd? Kan je je voorstellen dat ik haar nog tussen Brussel en Parijs op de achterbank geneukt hebt. Ik reed toen met een Citroën Palace met chauffeur. Alstublieft!"

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

33

Re: Léon De Staerke

Renne wrote:

In het eerste boek van Guy Bouten vraagt Bouten aan Léon De Staerke of hij ooit werd gecontacteerd door de Staatsveiligheid. Ja, Christian Smets kwam hem opzoeken en deed hem een voorstel: informatie over het milieu en tegenover dat voorstel stond dat Léon juridisch onschendbaar zou worden. Ik kan aannemen dat er wel meerdere gangsters op dat voorstel zouden ingaan.

Voor de volledigheid hieronder het hele gesprek tussen Guy Bouten en Léon De Staerke:

Ben jij ooit door de Staatsveiligheid gecontacteerd?
"Ja. Op zekere dag wou een deftige heer me spreken. Ik zat zoals naar gewoonte in de Fouquet's. Zijn naam: Christian Smets, ik zal het nooit vergeten. Hij was commissaris, geloof ik. Echt een chique meneer, mooi gekleed met hemd en das, pretentieus en met veel geld op zak. Als je het mij vraagt, toch raar voor een ambtenaar. Tot tweemaal toe heeft hij me gevraagd om inlichtingen door te spelen over het milieu. In ruil zou ik 'juridisch onschendbaar' zijn."

Wat bedoelde hij daarmee?
"Ik veronderstel dat ik voortaan juridisch vrijuit zou gaan. Mijn specialiteit was heling en brandkasten kraken."

Ben je op zijn voorstel ingegaan?
"Neen. Ik heb hem beleefd wandelen gestuurd."

Misschien heeft hij andere leden van de clan wel kunnen overtuigen. Ik denk aan je broers Johnny en Julien en je schoonbroer Pinta Farkas?
"Mogelijk, tiens daar heb ik nog nooit over nagedacht. Ik zal je eens met Johnny in contact brengen, misschien kan je het hem vragen."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

34

Re: Léon De Staerke

Obv post 32: 25.000 frank (600 euro) kwijt, toen een maandloon -> een miljoen frank is dus heel veel, of toch 40 maandlonen? Weliswaar voor drie man? Hoeveel verdiende men aan de totale bende-overvallen? Hij had wel wat geld nodig om die vrouw te overvallen kennelijk?

Waarom hij samen met zijn broer en Haemers wapens ging kopen bij "Robert French" die nadien gebruikt werden door de Bende van Nijvel, alsook het nodige camouflagemateriaal, waarom hij in de Delhaize werd gezien en waarom hij werd herkend door de kroongetuige, werd nooit opgehelderd? Idem dito met de getuigenis van frituuruitbater waar hij op 11/11 met modder ging eten in een groep van vijf (op zich niet verdacht natuurlijk maar twee dagen na de overval te Aalst)?

Ik vind dat toch behoorlijk wat bezwarend materiaal.

Anderzijds, volgens Robert French moesten de twee geïnformeerd worden. De kennis was er dus niet. Zijn ze vanaf de aankoop beginnen te trainen tot? Misschien was Léon de chauffeur?

35

Re: Léon De Staerke

Léon had van 1979 tot 1984 een relatie met Claudine. Die had - handig bekeken - een café, de Watergate, in de straat waar de Brusselse BOB gehuisvest was. Je vraagt je af welke rijkswachters Billout daar heeft leren kennen.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Léon De Staerke

De vrouw van Leon heeft nu ook blijkbaar connecties met mensen uit Aalst (Schumacher, ook zigeunerfamilie). Ze wonen nu allemaal in Tollembeek, waar er onlangs schietpartij was tussen zigeuners en herhaaldelijke koperdiefstal ... En er gebeuren nog meer gekke dingen in de anders rustige landelijke gemeente en directe omgeving: 

Wie een recente foto wil van Leon, kan terecht op de Facebook-pagina van zijn echtgenote of zoon die als ik het goed versta genomen is tijdens zijn penitentiair verlof.

37

Re: Léon De Staerke

Er is ook een al een paar jaar een man vermist die met zijn quad was gaan rijden in de nabij gelegen gemeente Gooik. Er is ook een tijdje geleden een man dood terug gevonden in een waterput. In de deelgemeente Kester is een boerderij 3 keer na elkaar in brand gestoken. Al deze zaken zijn nooit opgelost en gebeurden net zoals de schietpartij waar club happy le few het over heeft in dezelfde periode. Ik beweer niet dat de zaken verband houden maar het rare is dat daar gewoon nooit iets gebeurd en het is daar heel rustig wonen.

Re: Léon De Staerke

Hoe zit het nu met dat onderzoek in Gooik (was dat deelgemeente Kester?). Is die landbouwer nog steeds aangehouden? Heeft men zijn hangar nu al leeggehaald en opgebroken? Of was het toch nog iemand anders? Hebben ze iets teveel gezien? De achtergrond van de landbouwers ken ik niet? En of er een link is met zigeunerclans al evenmin?

Als Ben nog contact heeft met David VDS of andere getuigen, gelieve dan eens de recente foto van Leon De Staerke aan hen te tonen (die van de FB-pagina van zijn echtgenote). Kijk ook eens naar Marco met de witte broek uit haar vriendenlijst.

39

Re: Léon De Staerke

Bij die landbouwer hebben ze tot vandaag geen spoor gevonden. Waarschijnlijk hebben deze zaken niets met elkaar te maken.

Re: Léon De Staerke

Op de Facebookpagina van Geneviève Petermans, vriendin van Léon de Staerke, kan men lezen dat hij op 31 maart 2015 werd vrijgelaten. Hij werd nochtans de laatste keer veroordeeld op 14 juni 2013 tot drie jaar gevangenisstraf. Niettegenstaande zijn zeer geladen strafregister heeft hij die drie jaar toch niet volledig moeten uitzitten. Misschien door zijn hoge ouderdom?