561

Re: Aalst: Proloog

Er zullen wel nog feiten zijn die niet publiek gemaakt zijn met oog op het geheim van het onderzoek. In elk geval een fascinerend nieuwtje.

562

Re: Aalst: Proloog

noorderling wrote:

Het betrof niet de destijds bekende zender Amigo, maar een lokale zendpiraat met zelfde naam. Behalve de dj zelf, heeft trouwens nooit een andere getuige dit bevestigd. Ik geloof wel dat het gebeurd is, maar meer getuigen geeft zekerheid.

Hallo iedereen. Ik heb dit forum lange tijd gevolgd, maar dat was al even geleden. Nav de trieste verjaardag van deze zaak, was ik nog eens op zoek of er nog nieuws was.

Daarop stootte ik hier op de vraag ivm het verzoek nummer op de radio. Ikzelf was ten tijde van de feiten 14 en was op mijn kamer naar radio Mi Amigo aan het luisteren. Ik herinner me heel goed dit verzoekje "voor de bende van Hofstade, vanwege de Bende van Nijvel".

Nu werd er wel vaker onzin gedraaid en verteld op die radio, maar ik herinner me heel goed dat ik een beetje geirritteerd was over het nummer "te voet naar Scherpenheuvel" dat toen gedraaid werd. Het gevraagde nummer was trouwens iets anders, of een andere versie, maar die hadden ze niet op de radio. Zelf in Hofstade wonend, vond ik dit nogal een bizar verzoekje, en ik begon me spontaan af te vragen wie die "bende van Hofstade" wel zou kunnen zijn ... Ik stelde me voor dat dit kaderde in een grap waarbij de bende van Nijvel aan het spotten was met de bende van Hofstade. 

De zendmast van de radio stond trouwens in Hofstade, meer bepaald in de Zakstraat

Re: Aalst: Proloog

"Te voet naar de scherpenheuvel" had de dj niet. Het gedraaide nummer is uiteindelijk geworden "Johnny be Good tonight" van Peter Tosh. Toevallig is Johnny de bijnaam van de grootste verdachte in Aalst.

Re: Aalst: Proloog

Inderdaad, ook altijd vreemd gevonden die platenkeuze. Het kan natuurlijk wel hun schema door elkaar gegooid hebben. Stel dat het merendeel het Nederlands niet machtig was, en ze zich gefocust hadden op de intro van dat ene nummer om zich naar hun positie te begeven.

En dan draaien ze een compleet ander nummer. Als ze niet alert geluisterd hebben kunnen ze de boodschap dus gemist hebben.

565

Re: Aalst: Proloog

club_le-happy-few wrote:

Inderdaad, ook altijd vreemd gevonden die platenkeuze. Het kan natuurlijk wel hun schema door elkaar gegooid hebben. Stel dat het merendeel het Nederlands niet machtig was, en ze zich gefocust hadden op de intro van dat ene nummer om zich naar hun positie te begeven.
En dan draaien ze een compleet ander nummer. Als ze niet alert geluisterd hebben kunnen ze de boodschap dus gemist hebben.

De dj praatte wel redelijk veel en er werd duidelijk gezegd dat de gevraagde plaat niet te vinden was. Dat kan natuurlijk voor verwarring gezorgd hebben zoals je zegt. Niet alleen omdat ze franstalig zouden zijn, maar doodeenvoudig omdat de afgesproken boodschap anders was dan ze verwacht hadden, misschien werd dit door sommigen wel begrepen als een "abort mission"? Wie weet stonden er niet nog meer ploegen klaar om binnen te vallen om een nog groter bloedbad aan te richten? Dat zou kunnen verklaren waarom er, volgens wat ik hier ergens las, op meerdere plaatsen wapens werden gevonden.

566

Re: Aalst: Proloog

Als je weet dat om vanuit het Osbroek naar de parking te gaan, je een heuvel op moet, zou dit de nummerkeuze misschien kunnen verklaren: te voet naar scherpenHEUVEL. Misschien was het de bedoeling dat er een ploeg te voet langs die weg ging komen om zo de parking volledig af te sluiten zodat niemand kon vluchten. Misschien moest er nog een veel groter bloedbad aangericht worden, en mocht niemand ontkomen? Doordat er iets anders gedraaid werd, is die ploeg misschien onmiddellijk gevlucht waardoor alles in het honderd liep?

Volgens die theorie zou dan de bende van Hofstade de ploeg zijn die langs achter moest aanvallen.

567

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Nu werd er wel vaker onzin gedraaid en verteld op die radio, maar ik herinner me heel goed dat ik een beetje geirritteerd was over het nummer "te voet naar Scherpenheuvel" dat toen gedraaid werd. Het gevraagde nummer was trouwens iets anders, of een andere versie, maar die hadden ze niet op de radio.

ctrix wrote:

te voet naar scherpenHEUVEL. Misschien was het de bedoeling dat er een ploeg te voet langs die weg ging komen om zo de parking volledig af te sluiten zodat niemand kon vluchten. Misschien moest er nog een veel groter bloedbad aangericht worden, en mocht niemand ontkomen? Doordat er iets anders gedraaid werd, is die ploeg misschien onmiddellijk gevlucht waardoor alles in het honderd liep?

Ben ik nu de enige die dit verwarrend vind? Eerst zeg je dat 'te voet ...' irritatie opwekt, en dat het aangevraagde nummer iets anders was. Vervolgens is je theorie dat 'te voet ...' misschien een code was, maar dat er uiteindelijk een ander nummer werd gedraaid?

Graag toch eventjes verduidelijken.

568

Re: Aalst: Proloog

Voor mij doet het ganse "Scherpenheuvel" verhaal niets ter zake. Je timing voor een actieplan laten afhangen van een plaatje op een vrije radio is zowat het domste wat je kan doen. Het was al een wonder dat ze de avond vol kregen zonder technische panne of storingen!

Een moordend inferno in goede banen leiden met de hulp van een vrije radio, 'k geloof er niets van.

569

Re: Aalst: Proloog

Het is een heel vergezochte manier om een boodschap over te brengen. Zelf geloof ik er ook niet in.

570

Re: Aalst: Proloog

De irritatie werd bij mij opgewekt, heeft imho niks te maken met de theorie van de code. Geheel terzijde wil ik wel verduidelijken, dat Mi Amigo een radio was waar dikwijls plaatjes werden aangevraagd van "janneken voor mieken" om allerlei zinloze redenen. Echter, 's avonds stopte die onzin meestal en werd de muziek gedraaid zonder onzin. En dan hoor je dat iemand "te voet naar ..." aanvraagt, dat irriteerde mij op dat moment.

Omdat dat mij irriteerde, hoeft dat geen probleem te zijn voor de theorie dat het een signaal was voor de uitvoerders, toch?

Django68 wrote:

Het is een heel vergezochte manier om een boodschap over te brengen. Zelf geloof ik er ook niet in.

Ik weet het niet, het was het pre-GSM-tijdperk, en ik vind het een beetje té toevallig om toeval te zijn: iemand vraagt in mooi Nederlands (een Nederlander??) een plaatje aan op een "boeren-vrije radio"? En heeft het over de bende van Hofstade, die niemand kent? Kan een grap geweest zijn, alleszins een misplaatste dan. Maar toevallig vind iets later een overval plaats in Aalst, door de bende van Nijvel, de aanvragers van het plaatje ...

En was er trouwens ook geen sprake van een auto met NL kenteken?